جنگل‌های حرای هرمزگان جلوه ای از پیوند آب و خاک

جنگل‌های حرای هرمزگان منظره‌ای بی بدیل و خیره کننده از زیبایی طبیعت را در پیش چشم به نمایش گذاشته، جاذبه‌ای دل انگیز و منحصر به فرد که همواره مورد استقبال گردشگران و دوستداران طبیعت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،بی شک جنگل‌های حرای هرمزگان موهبتی طبیعی و یکی از شاهکار‌های پروردگار در زمینه خلق زیبایی است که با درختان سر به فلک کشیده نه به خشکی تعلق دارند نه به دریا، بلکه هدیه و ارمغان مشترک آب و خشکی به شمار می‌روند که چشم هر رهگذری را خیره می‌کند.

جنگل‌های مانگرو که تالاب‌های جنگلی نیز محسوب می‌شوند، اکوسیستم‌هایی هستند که در گذرگاه آب و خشکی سازگاری پیدا کرده اند.
هم اکنون در هرمزگان ۴ تالاب بین المللی وجود دارد.

این جنگل‌ها بنام درختزار‌های ساحلی، جنگل‌های جزر و مدی و جنگل‌های همیشه سبز ساحلی نیز توصیف شده اند و بخوبی قادرند در آب شور رشد کنند.

مانگرو‌ها گیاهان گلدار خشکی زی هستند که به علت عدم توانایی در رقابت با سایر گیاهان در خشکی دوباره بسوی دریای روی آورده اند و با تحمل شرایط دشوار زیستی حد فاصل دریا و خشکی در این منطقه چیره شده اند در گستره زیستی این جنگل‌ها کمتر گیاهی قادر به رقابت با آن‌ها است.

طبق روایتی قدیمی برخی از مردم این گیاه را یک گیاه اسطوره‌ای زاییده شده از چشم آدم می‌دانند که در سواحل و مرداب‌های ساحلی مصر، عربستان و جنوب ایران دیده شده است.

رشد این پوشش گیاهی بی نیاز به آب شیرین در طول میلیون‌ها سال با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی سازگاری اعجاب انگیزی یافته است.

جنگل‌های حرا شبیه هیچکدام از جنگل‌هایی که تاکنون دیده و یا به آن سفر کرده اید نیست، نه می‌توان میان درختان آن قدم زد و از شاخه‌ها بالا رفت و نه می‌توان آتش روشن کرد بلکه برای گشت و گذار و تفریح در آن به یک قایق و یک راهنما نیاز دارید.

جنگل‌های حرا؛ معجزه رویش درخت از اشک شورپیوند خاک و آب بی بدیل طبیعت

فائقه اتابک معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت: جنگل‌های مانگرو استان هرمزگان از غرب به شرق از رویشگاه سایه خوش در حوزه شهرستان بندرلنگه آغازمی شود و تا خور‌های جگین و گابریک در شرق استان در حوزه شهرستان جاسک امتداد می‌یابد.

وی افزود: جنگل‌های حرا یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد است که تفاوتی بارز با تمامی جنگل‌هایی که تا کنون دیده‌اید دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید: درختان سر برآورده از آب با آبراهه ها، پرندگان زیبا، طبیعت بکر وحشی، چشم نواز و آرامش بخش گردشگران و دوستداران محیط زیست است.

فائقه اتابک گفت: وجود قایق‌های تفریحی برای انجام یک سفر تفریحی شاد و مهیج بین آبراهه‌ها و تماشای خرچنگ و ماهی عجیب گل خورک، لک لک، درنا و مرغ ماهی خوار از نزدیک یک مزیت محسوب می‌شود که هرسال گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور را به سوی این جنگل‌ها می‌کشاند.

وی افزود: این پوشش گیاهی بسیار زیبا از نظر اقتصادی هم برای مردم ساحل نشین هرمزگان بویژه در نیمه دوم سال و تعطیلات نوروز با اهمیت است.

توسعه بوستان‌ها، پارکینک و کمپ‌های گردشگری در محدوده سواحل هرمزگان و در مجاورت جنگل‌های حرا، بندر خمیر و قشم سبب شده تا مسافران در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس خاطراتی به یاد ماندنی را به یادگار به شهر و دیار خود ببرند.

جنگل‌های حرا؛ معجزه رویش درخت از اشک شورپیوند خاک و آب بی بدیل طبیعت

جنگل‌های مانگرو با مساحت بیش از ۱۶ میلیون هکتار در ۵۶ کشور جهان وجود دارد و سهم ایران از این جنگل‌ها ۲۷ هزار و ۳۱۰ هکتار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هم با اشاره به اینکه ۸۱ درصد از جنگل‌های حرای کشور در هرمزگان قرار داردگفت: گونه‌های گیاهی مانگرو در هرمزگان شامل ۲ گونه حرا و چندل است.

امیدذاکری افزود: هرمزگان تنها استانی است که هر دو گونه حرا و چندل در آن رویش دارد.

وی گفت: جنگل‌های حرا نقش بسزایی در پایداری اکوسیستم جانوران آبزی و کنار آبزی ایفا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان حفاظت از سواحل، طبیعت گردی، تعادل اکولوژیکی و کانون مهم تنوع زیستی را از جمله مزایای جنگل‌های مانگرو برشمرد.

کنترل فرسایش ساحلی، تثبیت رسوب گذاری و تامین نیاز‌های زیستگاهی آبزیان از دیگر فواید این جنگل‌ها محسوب می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه کاشت نهال‌های حرا از جمله اقدامات مهم برای توسعه و حفاظت از این جنگل‌ها است افزود: پارسال صد هزار اصله درخت حرا در استان کشته شده است.

جنگل‌های حرا؛ معجزه رویش درخت از اشک شورپیوند خاک و آب بی بدیل طبیعت

عواملی همچون آلودگی ناشی از فاضلاب شهری، فعالیت‌های غیر اصولی صیادی، ورود آلودگی‌های نفتی در اثر قاچاق سوخت، تعییر رژیم رسوب گذاری، خشکسالی، ورود گونه‌های غیر بومی همچون موش سیاه و حرکت شن‌های روان در منطقه حفاظت شده تیاب شهرستان میناب و حرای رود گز و جاسک بیشترین تهدید برای جنگل‌های حرا هستند.

اهمیت حفظ و توسعه این جنگل‌ها به عنوان جاذبه گردگشری و نقش آن در اقتصاد مردم شهر‌های حاشیه آن‌ها و رونق صنعت گردشگری بر هیچکش پوشیده نیست و مسئولان باید با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت و استفاده از ظرفیت جوامع محلی برای حفاظت از این سرمایه ملی تمام تلاش خود را بکار گیرند.

 

انتهای پیام/ز

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.