اختصاص ۱۴ میلیارد تومانی اعتبار به دلیل اثربخشی خوب آبخیزداری غرب مازندران

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر از اختصاص ۱۴ میلیارد تومانی اعتبار به دلیل اثربخشی خوب آبخیزداری غرب استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قربانعلی حدادی معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت: امسال به دلیل اثربخشی خوب آبخیزداری در حفظ آب‌وخاک، ۷۰۰ میلیارد تومان در کل کشور و ۱۴ میلیارد تومان در غرب مازندران به آبخیزداری اختصاص یافت.
 
وی افزود: این میزان اعتبار تخصیص یافته به‌اندازهٔ پنج شش سال گذشتهٔ اعتبارات آبخیزداری غرب مازندران بود.
 
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت: این اعتبار، در ۸۵ نقطه طرح‌های مختلفی شامل احداث سازه، مرتع‌داری و جنگل‌کاری اجرا شد.
 
حدادی افزود: این طرح‌ها بیش از ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و موجب اشتغال‌زایی در منطقه شده است.
 
وی گفت: امسال با انعقاد قرارداد و انتخاب تسهیلگر، زمینه برای مشارکت هر چه بیشتر مردم فراهم شد تا بتوانیم در آینده در تدوین راهبردی سند توسعهٔ حوضهٔ آبریز از این تجارب استفاده کنیم.
 
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر ادامه داد: هر هکتار جنگل سالانه در حدود ۱۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می‌کند؛ درحالی‌که اگر خودمان بخواهیم سد بسازیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و تازه بخشی از آب پشت سد براثر باد و گرما تبخیر می‌شود، این در حالی است که جنگل آب را ذخیره و به‌مرور آزاد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه سیل و زمین‌لغزه و فرسایش، همواره ما را تهدید می‌کند، گفت: دلیل این خطر‌ها آن است که منطقهٔ ما پرشیب و سازند‌های زمین‌شناختی‌اش حساس است و بارندگی فراوان و عواملی همچون یخچال تخت‌سلیمان کلاردشت و تراکم بالای جمعیت و وجود جمعیت شناور باعث تشدید عوامل تهدید می‌شود.
 
حدادی افزود: هر هکتار کار آبخیزداری موجب کاهش ۹ مترمکعب فرسایش و کاهش ۴ مترمکعب رسوبات می‌شود و شواهد میدانی نیز نشان می‌دهد که خسارت‌ها در مناطقی که پروژه‌های آبخیزداری انجام شده کمتر شده است.
 
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت:با اقداماتی همچون جنگل‌کاری و ساخت بند‌های اصلاحی و تأخیری و کاهش شیب طولی رود و احداث سازه‌های مشبک و چوب‌گیر، جذب آب را افزایش و خطر سیل را کاهش دهیم.
انتهای پیام/آ
 

اختصاص اعتبار میلیاردی برای اجرای طرح های آبخیزداری غرب مازندران

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.