ابوالفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای بازگشت به برجام چک سفید امضا نمی‌دهد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: طرح موضوع بازگشت به برجام تنها وعده ای انتخاباتی از سوی دموکرات ها است.

بازگشت به برجام وعده انتخاباتی دموکرات‌ها/ دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ ناتوان هستندامیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات اخیر حزب دموکرات آمریکا مبنی بر اینکه اگر در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شوند به برجام بازخواهند گشت و درباره جایگاه این ادعاها در کاخ سفید گفت: این اظهارات طبیعی است زیرا برجام محصول سیاستگذاری دولت آمریکا محسوب می شود که توسط دولت جمهوری خواه نادیده گرفته و کنار گذاشته شده است؛ بنابراین دور از انتظار نیست در صورتی که دولت در کاخ سفید به دموکرات‌ها واگذار شود آنها  تلاش کنند تا سیاست رئیس جمهور پیشین و هم حزبی خودشان را ادامه دهند. یکی از این اقدامات  می‌تواند در مورد توافق هسته‌ای با ایران باشد٬ چرا که  این موضوع در بیانیه انتخاباتی حزب دموکرات آمده و کمسیون ملی این حزب  هم  آن را تصویب کرده است، اما این امر الزاما به این معنا نیست که اگر دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شوند به برجام بازمی‌گردند یا اگر رئیس جمهور دموکرات وارد کاخ سفید شود، حتما به برجام باز خواهد گشت؛ زیرا بارها دیده شده که وعده‌های انتخاباتی با پیروزی آن نامزد محقق نشده است.

وی در ادامه افزود: من شخصا تصور می‌کنم که در چنین حالتی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام شرایطی را مطرح کند و به عبارتی با چک سفید امضا به برجام باز نمی‌گردد که تصور کنید به همان راحتی که ترامپ از برجام خارج شده، رئیس جمهور بعدی وارد برجام شود؛ احتمالا انتظاراتی و خواسته‌هایی خواهند داشت که در ازای بازگشت به برجام مطرح می کنند؛ از این جهت نمی‌توان  خیلی به تصمیمی که کمیسیون ملی حزب دموکرات گرفته است خوش بین بود.

ابوالفتح درباره تاثیر اظهارات حزب دموکرات مبنی بر بازگشت به برجام، بر افکار عمومی مردم ایالات متحده اظهار کرد: اساسا بازگشت به برجام موضوعی نیست که تاثیری بر افکار عمومی داشته باشد؛ بحث مربوط به برجام و بازگشت به آن مربوط به الیت‌های (نخبه‌های) جامعه آمریکا است و کسانی که درحوزه سیاست خارجی و سیاست امنیتی کار می‌کنند به آن اهمیت می‎دهند؛ بنابراین تعدادی از اعضای کنگره، رسانه‌ها و اساتید دانشگاه به آن اهمیت می‌دهند و جزء دغدغه‌ها و اولویت‌های مردم آمریکا محسوب نمی شود. البته این  به آن معنا نیست که موضوع ایران برای مردم ایالات متحده مهم نباشد اما آنها با توجه به تبلیغاتی که علیه کشورمان شده، ایران را به عنوان کشوری می‌شناسند که به منافع ملی آمریکا لطمه می‌زند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تصریح کرد: این که تصور کنیم وعده بازگشت به برجام از سوی حزب دموکرات می‌تواند بر افکار عمومی آمریکا تاثیر گذار باشد، فعلا به آن اندازه در ایالات متحده نیست که ما در ایران با آن درگیریم. نباید فراموش کرد که توجه مردم آمریکا به موضوعات مهم‌تری جلب می‌شود تا بحثی مانند توافق هسته‌ای با ایران.

وی درباره اظهارات نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان مبنی بر اینکه ترامپ حتی ارزش استیضاح هم ندارد، توضیح داد: این اظهارات به این معنا است که دموکرات‌ها نسبت به استیضاح ترامپ بی علاقه نیستند اما چون رسیدن به این هدف در توانشان نیست چنین اظهاراتی دارند و می‌خواهند رئیس جمهور را بی ارزش نشان داده و موضوع استیضاح را از دستور کار خارج کنند. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که دونالد ترامپ مرتکب جرائم جنایی شده که منجر به استیضاح وی شود؛ ضمن اینکه در مجلس سنا هم دموکرات‌ها در اقلیت هستند و هیچ شانسی وجود ندارد تا بتوانند رئیس جمهور آمریکا را استیضاح کنند.

ابوالفتح در پایان درباره هدف نانسی پلوسی از گفتن "ترامپ حتی ارزش استیضاح هم ندارد" تاکید کرد: نانسی پلوسی از این جهت که فشار روانی را که برخی از حامییان حزب دموکرات و نمایندگان کنگره برای استیضاح می‌آورند کم کند، این حرف را زده تا ترامپ را بی اهمیت نشان دهد٬ در صورتی که خودداری از استیضاح ترامپ بیشتر ناشی از ناتوانی آنها در تحقق این امر است تا کم اهمیت بودن بحث استیضاح .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
سگ زرد برادر شغال است...........هیئت حاکمه آمریکا از هر دسته ای که باشد دست آموز یهودیان صهیونیست و کارتلهای وابسته به صهیونیسم است آیا انتظار دارید دشمن قسم خورده ی ایران به واسطه و کارگزار خود بگوید به ایران اعلام کن غلط کردم و دست همکاری بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار