ممنوعیت بوته کنی گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی

بوته‌کنی گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در مراتع استان چهارمحال و بختیاری تا پایان فصل تابستان ممنوع است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بوته‌کنی گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در مراتع استان تا پایان فصل تابستان ممنوع است.

وی افزود: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر نوع عملیات تخریب منابع طبیعی و یا بوته‌کنی و و مشارکت در تهیه، انتقال و توزیع گونه‌های مرتعی بویژه «کرفس کوهی» جرم است و برابر قانون و مقررات با متخلفین برخورد قضایی خواهد شد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه دامنه‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری، مهم‌ترین رویشگاه گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی است اضافه کرد: ۱۰ هزار گونه گیاهی نادر در ایران رویش می‌کند که یک هزار و ۵۰۰ گونه آن در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

وی ادامه داد: گونه‌های گیاهی این استان علاوه بر مصارف درمانی برای تهیه ترشی، شور و کنسرو هم کاربرد دارد.

گفتنی است؛ گیاهان مرتعی استان چهارمحال و بختیاری شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سیردنگ، تره کوهی، لیباس و گیاهان دارویی شامل زنجبیل، بابونه، آویشن، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ است.

در این میان کرفس و قارچ کوهی گران‌ترین گیاهان کوهستانی هستند که باقیمت بالا در کنار جاده‌ها و در حاشیه شهر‌ها به فروش می‌رسد.

از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، ۷۸ درصد آن معادل یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است.

انتهای پیام/ز

بوته‌کنی گیاهان مرتعی ممنوع است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار