داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از انفجار خط لوله گاز تا کلید خوردن نسخه الکترونیکی در ۳۱ استان کشور

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

 ۶ هزار کالای غیرمجاز سلامت در کشور/ پیگیری تمامی تبلیغات محصولات غیرمجاز

شهریار اسلامی تبار در مراسم برگزاری کارگاه آموزشی پیگیری دعاوی در نظام قضایی و شبه قضایی گفت: جلد اول مجموعه کامل قوانین و مقررات حقوقی سازمان غذا و دارو تهیه شده است و در پایان کارگاه رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به گزارش عملکرد اداره بازرسی سازمان غذا و دارو در سه سال گذشته، عنوان کرد: با توجه به حساسیت بیشتر در حوزه بازرسی روی محصولات سلامت محور، میزان پرونده‌هایی که منجر به ارائه نظریه حقوقی شده، افزایش یافته است.

مدیرکل حقوقی و بازرسی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این سازمان در بین بیش از ۶۰ دستگاه اجرایی، جزء معدود مراجعی است که فعالیت‌های خود را در حوزه بازرسی آسیب‌شناسی می‌کند، عنوان کرد: سال ۹۶ تعداد پرونده‌ها ۲۳۰ مورد بود که این تعداد در سال ۹۷ به ۴۰۰ مورد پرونده حقوقی و نظریه حقوقی رسیده است.

اسلامی‌تبار با تاکید بر اینکه قاچاق و تقلب در حوزه محصولات سلامت محور روند افزایشی داشته است، گفت: در سال ۹۷، بیش از ۸۰ هزار مورد بازرسی از تمامی استان‌های کشور صورت گرفته که منجر به کشف ۶ هزار مورد پرونده تخلف کالای غیرمجاز با ارزش ریالی ۳۰ میلیارد تومان شده است.

آمار هولناک مصدومیت‌ها و قطع عضو در چهارشنبه سوری سال گذشته/ آماده‌باش بیمارستان‌ها برای چهارشنبه آخر سال

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت

با اشاره به آمار مصدومیت ها در چهارشنبه سوری سال گذشته اظهار کرد: در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته بیش از ۳ هزار و  ۴۴۶ نفر از هموطنان مصدوم شدند که ۸۲۵ مورد آنها دچار سوختگی ۲ و ۳ و ۵۲ نفر دچار قطع عضو شده‌اند و  بیشترین تعداد مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته در گروه سنی بین ۵ تا ۱۹ سال بوده و میانگین سنی آسیب دیدگان ۲۲.۴ سال بوده است.

جان بابایی به تعداد تخت های سوختگی کشور و آماده باش برای حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ تخت سوختگی در کشور داریم و ۲۰۰ تخت از آن متعلق به آی سی یو ویژه سوختگی است و از ظرفیت این تخت ها برای رسیدگی به مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال استفاده می کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشتر آسیب‌ها به دست و چشم واردشده است، بیان کرد: در بعضی موارد شدت آسیب حوادث چهارشنبه آخر سال بالا و غیرقابل جبران بوده و صدمات پایداری برای فرد به همراه داشته است.

حادثه انفجار لوله گاز در اهواز ۱۰ مصدوم و فوتی برجای گذاشت/ حریق اطفا شد

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد:  انفجار لوله‌های گاز در مسیر آزاد راه اهواز به ماهشهر منفجر و باعث حریق  ۴ خودروی سمند، بونکر حمل آب، آمبولانس شرکت نفت و اتوبوس (بدون مسافر - فقط راننده) شد.

وی افزود: این حادثه تا کنون باعث مصدومیت و فوت ۱۰ نفر شده است که از این تعداد ۴ نفر فوت و ۶ نفر  مصدوم شدند.

خالدی گفت: در حال حاضر اطفا حریق پایان یافته است و برای حادثه ۶ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند.

ورود مراکز درمانی کشور به طرح هموویژلانس/ هیچ فوتی ناشی از کمبود خون نداشته‌ایم

علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار کرد: سازمان انتقال خون که سالیان درازی را صرف تهیه خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند به این گوهر ارزشمند کرده است، اکنون افتخار دارد که به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت دستاورد‌های علمی پژوهشی خود را در زمینه طب انتقال خون به کشور‌های منطقه امرو (مدیترانه شرقی) آموزش می‌دهد و پروژه‌های پژوهشی فراملی را در همین زمینه مدیریت می‌کند.

 
وی گفت: سازمان انتقال خون با ورود به پنجمین دهه عمر خود، دغدغه میزان اهدای خون را پشت سر گذاشته و در حال حاضر به ظرایف بیشتری، چون استمرار اهدا و کیفیت خون و رسیدن به خطر صفر انتقال خون می‌اندیشد.
پورفتح اله تاکید کرد: مراکز جامع انتقال خون می‌توانند پذیرای اهداکنندگان خون، پلاکت و پلاسما باشند و ظرفیت جذب اهداکنندگان بیشتری را دارند.
 
وی به گسترش طرح هموویژلانس در راستای بهینه سازی مصرف خون و فرآورده‌های خونی اشاره کرد و گفت: این طرح مراحل تکمیلی خود را پشت سر می‌گذارد و امسال نیز، چون سال گذشته بیمارستان‌های بیشتری به این طرح پیوستند و به زودی همه مراکز درمانی کشور در این طرح وارد می‌شوند.
 
 پورفتح اله افزود: چرخه انتقال خون در ایران سال‌ها چرخه معیوبی بود که سبب می‌شد وضعیت خون اهدایی بعد از خروج از سازمان انتقال خون پایش نشود و از نحوه تزریق آن به بیمار و اثرات پس از تزریق بی خبر بمانیم، اما با برقراری سیستم هموویژلانس پایش سلامت خون به چرخه‌ای کامل بدل شد که همه ساله بیمارستان‌های بیشتری به این طرح می‌پیوندند. این پایش سبب کاهش فزاینده خطا‌های حین انتقال خون شده است و با جمع آوری بازخورد‌ها و آموزش‌های لازم این عوارض به حداقل نزدیک می‌شود.
 
 
پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: سازمان اورژانس با تعداد ۵۵۰۰ آمبولانس، ۴۱ فروند اورژانس هوایی، ۳۳۰ موتور آمبولانس و ۴۱ اتوبوس آمبولانس در طرح نوروزی ۹۸، آمادگی خدمت رسانی به هموطنان را دارد.
 
وی با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور درصدد است تا با استفاده از نهایت توان و ظرفیت خود و همچنین همکاری با سایر نهاد‌های مربوطه، تعداد مرگ و میر جاده‌ای کاهش پیدا کند، اظهار کرد: به دلیل اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد، بیش از ۶۰۰ کمپ نوروزی را در این نقاط ایجاد کرده‌ایم تا چنانچه تصادفی رخ داد، در لحظات اولیه، به مصدومان رسیدگی شده و تعداد مرگ و میر جاده‌ای کاهش پیدا کند.
 
 
قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: یک برنامه کلی تحت عنوان برنامه جامع الکترونیک شدن خدمات در دو بخش بستری و سرپایی تدوین شده و در حال اجراست.

وی افزود: ما به دنبال الکترونیک کردن تمام خدمات سرپایی و بستری هستیم تا تمامی داده‌ها در بستر امن و مطمئن الکترونیک ذخیره و مورد بهره برداری قرار گیرند و از این طریق اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت را به صورت کامل در اختیار داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در بخش سرپایی اقداماتی، چون خدمات مربوط به نسخه نویسی الکترونیک، ویزیت الکترونیک، نوبت دهی و نوبت گیری الکترونیک و استحقاق سنجی در دستور کار است. در حال حاضر ۶ دانشگاه علوم پزشکی در زمینه نسخه نویسی الکترونیک پیشرو هستند و با جدیت در حال انجام است.

 جان بابایی با بیان اینکه ارسال الکترونیک اسناد با همکاری بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت پایلوت آغاز شده تا نواقص احتمالی برطرف شود، تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده، ارسال الکترونیک اسناد توسط مراکز، از اول خرداد آغاز خواهد شد و بیمه‌ها رسیدگی الکترونیکی به اسناد را انجام خواهند داد.

آنتی بیوتیک‌هایی که در مراکز درمانی و منازل رکورددار مصرف هستند+ اسامی

صالحی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهرانبا اشاره به افزایش مقاومت میکروبی با بالا رفتن مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران و جهان اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما بالاست و نیاز به مطالعه دقیق در زمینه میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور و مقاومت میکروبی وجود دارد.

 استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: سالانه حدود 2 میلیارد دلار دارو در کشور مصرف می شود که یک چهارم این میزان معادل 500 میلیون دلار در کشور آنتی بیوتیک ها ارزبری دارند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی تهران به آنتی بیوتیک های  پر مصرف بیمارستانی اشاره کرد و گفت: برخی داروهای ضد قارچ گرانقیمت در بخش های بستری بیمارستانی تجویز و مصرف می شوند و که در این بین آنتی بیوتیک مروپنم رکوددار مصرف بین آنتی بیوتیک های بیمارستانی است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در بخش های سرپایی آنتی بیوتیک هایی چون سفکسیم، آزیترومایسین و لووفلوکساسین  رکوددار تجویز و مصرف در حوزه سرپایی را به خود اختصاص می دهند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی تهران تاکید کرد: توجه به مقاومت میکروبی بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشت که مقاومت به داروهایی مانند مروپنم، ایمیپنم و لووفلوکساسین  در کشور رو به افزایش است.

تمام ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته است/ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات پزشکی هزینه شد

طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت اظهار کرد: کل مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته است و چهار هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان گرفتیم و از این مبلغ سه هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان به بخش دولتی و هزار و ۱۳۲ میلیارد به بخش خصوصی اختصاص یافته است.

مدیرعامل بیمه سلامت بیان کرد: از این پول به بخش دولتی با توافقی که با وزارت بهداشت شده است هزار و ۷۹۰ میلیارد را به حسابی خاصی واریز کردیم که فقط برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی است و بدین معنا که ۶۰ درصد هزینه‌ها را به آن‌ها اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: این پول را به دانشگاه‌ها و حساب خاصی اختصاص داده‌ایم و بحثی این روزها مطرح شده است که می‌گویند دانشگاه‌ها این مبلغ را به دارو اختصاص نداده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق افتاده باشد چرا که وزارت بهداشت به آن نظارت دارد و ما نامه رسمی به دانشگاه‌ها داده‌ایم که باید آن را اختصاص دهند.

موهبتی افزود: رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این مبلغ فقط برای دارو است که ممکن است با یک مصوبه دیگری اشتباه شده باشد،  در مصوبه‌ ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری نوشته است که این مبلغ  بابت بدهی دارویی و تجهیزات مصرفی تولیدی داخل و خدمات درمانی است و بدین معنا که ما توانسیتم در تمام حوزه‌ها ورود کنیم.

انجام ۹۰۰ هزار بازدید بهداشتی در نوروز سال گذشته/ بیش از ۲ هزار واحد متخلف پلمپ شدند

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم مانور سلامت نوروزیاظهار کرد: بازدید‌های مشترک در سطح کشور بازتاب خیلی خوبی دارد و در نوروز سال ۹۷ اقدامات شما در حوزه نظارت بسیار خوب ارزیابی شده است.

رییسی تاکید کرد: سلامت تنها بوسیله وزارت بهداشت تضمین نمی‌شود بلکه همه سازمان‌ها به ما باید کمک کنند؛ در سال گذشته ۹۰۰ هزار بازدید و نظارت از اماکن بین راهی داشتیم  که طی آن ۲۲ هزار مرکز به مراجع قضایی معرفی و ۲هزار و ۴۱۰ مرکز پلمپ شدند.
 
وی افزود: در سال گذشته ۲۰ هزار بازدید مشترک  داشتیم و ۲۸۶ هزار سنجش پرتابل در سال گذشته از اماکن مختلف انجام شده است.
 
 
طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال سه پروژه خیلی مهم را شروع کردیم؛ یکی از کار‌ها پروژه استحقاق سنجی و رسیدگی الکترونیکی در اصفهان بود که عملیاتی شد و پس از نسخه نویسی این طرح را اجرا کرده و تا پایان سال ۹۸ تمام بیمارستان‌ها تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت

وی ادامه داد: در نسخه نویسی الکترونیکی بدون ارائه دفترچه کد ملی را وارد می‌کنید و به راحتی کار خود را انجام می‌دهید؛ کد ملی که ارائه شد پشت سامانه تجویز هویت فرد بررسی می‌شود، اینکه هم پوشانی نداشته باشد و کلیه قوانین و راهنمای بالینی پشت تجویز قرار دارد، اگر شرط تخصص دارد، هشدار می‌دهد و بعد از آن فراخور اینکه داروخانه باشد یا آزمایشگاه کد اچ آی دی پنج رقمی می‌دهد و می‌توانید وارد سامانه شوید.

موهبتی بیان کرد: پیامکی برای فرد ارسال می‌شود که آیا رضایت داشته‌اید یا خیر، آن چیزی که امروز رونمایی شد پایلوت اصلاح رفتاری بوده است و باید تعریف یک تحقیق اجتماعی داشته باشیم، ۳۲هزار شریک اجتماعی داریم و سیستم تشویقی گذاشتیم دوستانی که نسخه نویسی الکترونیک ارسال کنند ۹۰ درصد هزینه آن‌ها را پرداخت خواهیم کرد.

مدیر عامل بیمه سلامت افزود: امیدوارم دنبال فرآیند آی تی باشیم، آی تی مانند سیستم تلفن همراه می‌ماند، ده‌ها کار از طریق تلفن همراه انجام می‌شود و تنها دغدغه افراد مکالمه نیست بلکه کار‌های متفاوتی است که از طریق موبایل انجام می‌دهند.
 
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در رابطه با نسخه نویسی و پرونده الکترونیک سلامت باید با استقرار زیرساخت‌ها آن را اجرایی کنیم، چرا که پرونده الکترونیک سلامت جزئی از نظام الکترونیکی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیامد‌های مثبت نسخه نویسی الکترونیکی گفت: با نسخه نویسی الکترونیکی از مصرف بی رویه دارو و نسخه نویسی غیرمنطقی جلوگیری می‌کنیم، همچنین پزشک با توجه به پرونده بیمار داروی اختصاصی و بدون عارضه برای او تجویز می‌کند، همچنین می‌توانیم دریابیم که چه میزان از دارو‌های ایرانی در نسخ با دارو‌های خارجی در داروخانه جابجا می‌شوند.

وی در پاسخ به میزان مطالبات بیمه تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: ما در وزارت بهداشت هفت هزار میلیارد تومان از تأمین اجتماعی مطالبه داریم که وزیر رفاه قول داده است تا بخش اعظم این بدهی را تا آخر سال پرداخت کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سئوالی درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۸ گفت: تیمی متشکل از انجمن‌های علمی پزشکی و نظام پزشکی بسیج کرده ایم تا عدد و رقم‌ها را استخراج کند، اما با توجه داشت که سال ۹۸ سال سختی است و همکاران ما در بخش خصوصی نباید انتظار سود کلان داشته باشند، اما تعرفه‌ها را طوری تدوین می‌کنیم که ارائه خدمات زیان‌ده نباشد.

تشریح برنامه سلامت نوروزی بیمارستان‌ها/ اورژانس تمام بیمارستان‌ها نوروز فعال است

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح برنامه‌های نوروزی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه سلامت نوروزی ما در حوزه درمان خدمت‌رسانی به مردم در بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی است و هماهنگی‌های لازم با بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و دولتی را انجام داده‌ایم.

جان‌بابایی تأکید کرد: اورژانس تمام بیمارستان‌ها باید در ایام نوروز کاملا فعال باشد و همه بیماران را با هر دفترچه‌ای در بیمارستان‌ها بپذیرند.

وی با اشاره به نحوه انتقال بیماران با اورژانس به بیمارستان‌ها اظهار کرد: مقرر شده است تا اورژانس پیش بیمارستانی بیماران را با نقشه ارجاع اعزام کنند به عنوان مثال بیماری که دچار حوادث جاده‌ای شده است را اورژانس باید به بیمارستان تروما و بیمار قلبی را به بیمارستان مجهز بخش قلب با اورژانس منتقل کند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: لیست پزشکان کشیک و آنکال بیمارستان‌ها باید به مرکز فوریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شود و مراکز سلامت نوروزی مطابق سال‌های قبل همزمان با شروع سفر‌ها از ۲۵ اسفند فعال خواهند شد.

جان‌بابایی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید کلینیک‌ها و مراکز فعال سرپایی را به استانداری اعلام کنند تا پزشکان در تمام طول نوروز در دسترس بیماران باشند.

وی با اشاره به خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز گفت: مراکز دندانپزشکی در برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها با تعرفه دولتی به مردم در ایام نوروز خدمت‌رسانی می‌کنند.

چرایی اجرایی نشدن پرونده الکترونیک را کالبد شکافی نمی‌کنم/ نباید بگذاریم حق بیماران پایمال شود/ حق ندارید سفیران بی ادب بیمه را به مطب پزشکان بفرستید

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: من در زمینه توسعه و راه‌های دستیابی به توسعه یافتگی تحقیق کرده ام و یکی از راه‌های الگوی توسعه، الگوی کشور‌های جنوب شرق آسیاست که اولین عامل توسعه وفاق ملی نخبگان سیاسی بوده است و دومین موضوعی که به عنوان علت توسعه نام می‌برند شفافیت اقتصادی است و یکی از راه‌های آن شفافیت دولت الکترونیک است و دیگری اینکه دولت روابط خود با مردم و جهان را مشخص کند و به جای دوست و دشمن به شریک و رقیب اندیشید.

وی ادامه داد: بحث پرونده الکترونیک سلامت در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است و با تقدیر از زحمات وزرای قبلی وزارت بهداشت، این حوزه به شدت مغفول مانده است، اما به بیان علت آن نمی‌پردازم و کالبد شکافی نمی‌کنم چرا که از تاختن به گذشتگان اعتقادی ندارم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اتوبان ورود به نسخه‌نویسی الکترونیک، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و اجرای راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: با نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت نخواهیم داشت و باید بدانید که نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است که در دل پرونده الکترونیک سلامت جایگاه پیدا می‌کند.

راه‌اندازی قرارگاه کاهش حوادث رانندگی برای شناسایی موانع کاهش سوانح ترافیکی

محمد نوری معاون فنی و عملیات اورژانس اظهار کرد:‌ ایجاد کارگروه و قرارگاه اورژانس با هدف کاهش حوادث و تصادفات جاده‌ای در تمام ایام سال و به ویژه تعطیلات عید نوروز با همکاری پلیس راهور کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا ۲ سال گذشته آمار مصدومان حوادث جاده‌ای و ترافیکی در کشور رو به کاهش بوده است اما متأسفانه از سال گذشته این آمار دوباره افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل سازمان اورژانس کشور قرارگاه کاهش حوادث جاده‌ای را با همکاری و تعامل پلیس راهور ایجاد کرده است تا موانع کاهش سوانح ترافیکی بررسی شوند و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

نوری تاکید کرد: ما با همکاری و تعامل پلیس راهور متعهد می‌شویم که آمار مصدومان را با رفع نقاط حادثه‌خیز و مدیریت حضور در صحنه حوادث کاهش دهیم؛ قرار شده است هر یک گام‌های مؤثری در زمینه حفظ و ارتقای سلامت مسافران برداریم.

معاون فنی و عملیات اورژانس افزود: سازمان اورژانس کشور و پلیس راهور هر یک قرارگاهی جداگانه برای کاهش حوادث جاده‌ای و مصدومان سوانح ترافیکی تشکیل داده‌اند و همه کارها به صورت موازی و در کنار هم انجام می‌شود؛ امیدوارم با تشکیل این قرارگاه اهدافی که بر عهده وزارت بهداشت و اورژانس کشور است به سرانجام برسد.

مافیای دارو را شناسایی کرده‌ایم/ تا تابستان ۹۸ پرونده الکترونیک سلامت اجرایی می‌شود/ با مسلسل نمی‌توانیم پزشک به مناطق محروم بفرستیم

سعید نمکی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی نگاه یک اظهار کرد: بخشی از مطالبات پرستاران تا پایان سال پرداخت می شود و مشکل اصلی ما بدهی بیمه‌ها به دانشگاه های علوم پزشکی است.

با مسلسل نمی توانیم پزشک و پیراپزشک به مناطق محروم بفرستیم باید جذابیت و انگیزه برای خدمت در مناطق محروم ایجاد کنیم.

نمکی تصریح کرد: مدل آموزشی تغییر پیدا می‌کند و توزیع عادلانه در این مدل جدید بکار گرفته شده است، برای ماندگاری پزشک در مناطق محروم باید جاذبه و انگیزه های لازم را ایجاد کنیم و با افزایش دستمزد ها از مشارکت بخش خصوصی می توان در این راه استفاده کرد.

نمکی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: قوی ترین، محکم ترین و اجرایی ترین سند بعد از انقلاب بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است و اجرایی کردن این سند یکی از موثرترین گام‌هاست؛ در بعد پژوهش، بهداشت و درمان و عدالت در سلامت و اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو می‌توانیم گام‌های موثری برداریم و با پختگی و پرهیز از شتاب ظرف ٢ تا ٣ موارد اجرایی شدن را دنبال کنیم.

وزیربهداشت با اشاره به وضعیت طرح تحول سلامت بیان کرد: باید جنبه‌های اقنصادی طرح تحول سلامت را ببینم و گام‌ها متناسب با بودجه کشور باشد؛ در هیچ جای دنیا افراد با منابع عمومی به هر پزشک یا خدمتی نمی‌توانند دست پیدا کنند.

نمکی با بیان اینکه قطار طرح تحول سلامت را در طول مسیر تعمیر می‌کنیم و در ایستگاهی متوقف نمی‌شویم، اظهار کرد: یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ها نظام ارجاع و پزشکی خانواده است و تیمی تا پایان سال فرمولی برای کاهش هزینه ارائه خواهند کرد.نمکی ازپوشش رایگان بیمه برای ۵/۵ میلیون نفر خبر داد و گفت: البته که بسیاری توان پرداخت حق بیمه را داشتند؛ وزیر رفاه امروز قول مساعد داد بخش عمده پول ما را بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند البته  بسته خدمت با پایه خوبی نداریم و به دنبال تعریف بسته خدمت پایه هستیم و متناسب با جیب بیمه بسته تعریف کنیم.

رونمایی از تندیس اهدای عضو/ فقط اعضای بدن ۲۵ درصد از افراد مرگ مغزی اهدا می‌شود

مهدی شادنوش رئیس اداره پیوند وزارت بهداشتاظهار کرد: با همکاری شهرداری و سازمان بهشت زهرا قطعه‌ای به اهدا کنندگان عضو اختصاص داده شده است و خانواده درجه یک این افراد با شرایط ویژه می‌توانند در این آرامگاه ابدی به خاک سپرده شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم با تجمیع اهداکنندگان عضو در یک قطعه باعث ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در بین مردم ایران شود، زیرا اکنون ۸ هزار و ۶۰۰ نفر در نوبت پیوند کلیه قرار دارند.

شادنوش با اشاره به اینکه تعداد ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار  پیوند قرار دارند، افزود: امکان ادامه حیات  برای افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند میسر نیست و خانواده‌ها تنها چند ساعت برای اهدای عضو این افراد فرصت دارند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت تاکید کرد: پیوند تنها راه ادامه زندگی برای افرادی است که در لیست انتظار قرار دارند، پس برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار