کشتار نیوزیلند، از عوارض شیوع تب ترامپ در جهان است

شبکه المیادین در گزارشی کشتار نیوزیلند را یکی از عوارض فراگیر شدن تب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جهان دانست.

کشتار نیوزیلند، از عوارض شیوع تب ترامپ در جهان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ساره الحاف، گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گفت: عامل کشتار نیوزیلند به هدف قرار دادن نمازگزاران اکتفا نکرد، بلکه حتی آن را به طور زنده از شبکه‌های اجتماعی پخش کرد.

وی افزود: بر روی تفنگ‌های عامل کشتار نیوزیلند اسامی افرادی نوشته شده بود که در گذشته مرتکب جنایت‌های مشابه در حق مسلمانان شده بودند. برنتون تارانت، جوان استرالیایی چند ساعت پیش از این جنایت، بیانیه چند ده صفحه‌ای منتشر و تهدید کرده بود که قصد دارد چنین حمله‌ای را اجرا کند. او ورود آوارگان به کشور‌های غربی را بزرگترین چالش برای جوامع آن‌ها دانسته بود. جاسیندرا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این حمله را تروریستی و عامل آن را راستگرای افراطی توصیف کرد. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا هم از همین صفت‌ها برای توصیف عامل کشتار نیوزیلند استفاده کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: برنتون تارنت از مریخ به مسجد نور در شهر کرایست چرچ نیوزیلند نیامده بود. او جان بی‌گناهانی را گرفت که از نظر او جرم آن‌ها مسلمان بودنشان بود. غربی‌ها هر روز تبلیغ می‌کنند که اسلام گناهی است که صاحب آن باید جان خود را به عنوان تاوان این گناه بدهد. در واقع، مسئله فقط تشویق نفرت از مسلمانان نیست، بلکه نفرت از دیگران با هر دین، قومیت، رنگ پوست و حتی تاریخ است.

شعار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم به نوبه خود از مریخ نیامده و غرب شاهد پیامد‌های آن است. اینکه ترامپ آمریکا را عظیم می‌داند، یعنی بقیه را کوچک می‌شمارد. ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۷ در پی حمله با خودرو به تجمع راستگرایان افراطی در یکی از خیابان‌های شهر شارلوتس ویل گفت خشونت در آمریکا جایی ندارد. ترامپ می‌خواهد ما باور کنیم که او مخالف خشونت است، اما ملت‌ها به طور معمول صادق‌تر از حاکمان خود هستند. مشکل آن است که ”تب ترامپ“ اروپا و جهان را فرا گرفته است. ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل ترامپ را بهترین الگوی خود می‌داند. ماتئو سالوینی، راستگرای افراطی در ایتالیا هم سخنان مشابه ترامپ درباره پناهجویان بیان کرد. سالوینی پناهجویان را مجرمانی توصیف کرد که باید زندانی شوند. مارین لوپن هم در فرانسه دیدگاه‌های مشابهی دارد و تلاش می‌کند اسلام را به تروریسم مرتبط کند.

گزارشگر این شبکه خاطرنشان کرد: این موج راستگرایی افراطی در غرب، در این کشور‌ها «برنتون تارنت‌ها» را رشد می‌دهد و بدون شک با افراط گرایی متقابل با نام داعش یا دیگر اسامی مواجه می‌شود. قدرت گرفتن راستگرایان افراطی در اتریش، ایتالیا و برزیل نشانه احتمال بروز حملات مشابه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار