هراس آمریکا از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: از چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی و بزرگترین شریک تجاری پیونگ یانگ می‌خواهیم تا به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای کمک کند.

هراس آمریکا از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) در مصاحبه‌ای به انتقاد از کره شمالی پرداخت و اعلام کرد کیم جونگ اون رهبر، کره شمالی علاقه‌ای به انجام اقدامات لازم برای دستیابی به توافق هسته‌ای ندارد.

جان بولتون گفت: «کره شمالی متاسفانه تمایلی به اقدامات ضروری ندارد و به تازگی اعلام کرده است ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را از سر بگیرد.»

وی افزود رئیس‌جمهور آمریکا مطمئناً می‌خواهد که شبه جزیره کره خلع سلاح هسته‌ای شود و این اتفاق از طریق مذاکرات انجام شود.

این اظهارات بولتون در حالی ایراد شد که چو سون هوی (Choe Son Hui) وزیر امور خارجه کره شمالی جمعه ۲۴ اسفند اعلام کرد دولت ترامپ «فضایی از خصومت و بی اعتمادی» در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کرده است.

چو سون هوی تهدید کرد کشورش ممکن است آزمایشات هسته‌ای و موشکی را که متوقف کرده بود، از سر بگیرد.

دومین دیدار سران کشور‌های آمریکا و کره شمالی که در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، بر سر خلع سلاح هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها به بن بست خورد و ترامپ زودتر از زمان موعود ویتنام و مذاکرات را ترک کرد.

بولتون به چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی و بزرگترین شریک تجاری پیونگ یانگ اشاره کرد و از پکن خواست تا به از سرگیری مذاکرات کمک کند.

وی گفت: «مقامات چینی بار‌ها اعلام کرده اند که نمی‌خواهند کره شمالی را با سلاح هسته‌ای ببینند، زیرا باعث بی ثباتی شمال شرقی آسیا می‌شود. در واقع، چین موضعی مشابه ما دارد. کاری که آن‌ها می‌توانند انجام بدهند افزایش فشار‌های بیشتر بر روی کره شمالی است، می‌توانند تحریم‌های سازمان ملل متحد را جدی‌تر اجرا کنند. نود درصد از تجارت خارجی کره شمالی با چین صورت می‌گیرد، بنابر این پکن نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.»

با وجود این، بولتون چین را به جاه طلبی‌های هسته‌ای متهم کرد و گفت: چین در حال گسترش برنامه هسته‌ای خود است که این امر باعث نگرانی مقامات آمریکا شده است. «این یکی از دلایلی است که سبب شده تا سامانه دفاع ضد موشکی خود را تقویت کنیم و به دنبال مذاکرات جدید با روسیه و چین برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای باشیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار