روایت علیخانی از خطای شورا در تصویب عوارض برای تردد زوج و فرد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره خطای شورا در تصویب عوارض برای تردد زوج و فرد توضیحاتی داد.

خبرنگار: کاظمی‌/ در حال تکمیل /روایت علیخانی از خطای شورا در تصویب نرخ عوارض زوج و فردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران ظهر امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد با بیان اینکه از ابتدا تأکید داشتیم که برای پست‌های مدیریتی از افراد داخل شهرداری استفاده شود، گفت: آقای حناچی در برنامه‌های خود به این موضوع تأکید داشته و من هم معتقدم که باید انتصابات به همین شکل انجام شود.


بیشتر بخوانید؛ توضیحات عضو شورای شهر تهران درباره غیر قانونی بودن اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد


رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هاشمی سابقه زیادی در مترو داشته و در این زمینه دارای نظرات مهمی است، گفت: آقای هاشمی موضوع تأمین واگن‌های مترو و اتوبوس را همواره پیگیری کرده و با معاون عمرانی وزیر کشور هم در این خصوص جلسه داشته است.

وی با اشاره به اینکه این پیگیری‌ها سبب عقد قرارداد ۶۳۰ واگن شد، تصریح کرد: ساخت و خرید واگن یک پروسه طولانی است که بعد از قرارداد در کمتر از ۲۰ ماه امکان تحویل وجود ندارد و اگر قرارداد در سال ۹۵ بسته شده بود الان شاهد تحویل بودیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران افزود: اکنون اقداماتی که در این زمینه انجام شده و نتیجه‌اش در ماه‌های آینده دیده خواهد شد.

علیخانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت نفت و ۸ کلانشهر بسته شده و تهران هم جزء آنهاست، اظهار کرد: بر این اساس مقرر شده که از محل صرفه‌جویی سوخت واگن‌ها و اتوبوس‌ها پشتیبانی مالی شوند.

وی با بیان اینکه در بودجه کمک‌های خوبی به حمل و نقل اختصاص دادیم، گفت: بودجه شرکت واحد را  نسبت به سال قبل ۷۰ میلیارد افزایش دادیم و اگر هماهنگی‌ها بیشتر شود کار‌ها بهتر انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تعاملات با معاونت ترافیک شهرداری تهران گفت: برخی مدیران ما عادت نکرده‌اند که جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر می‌کنند هر آنچه که در ذهنشان است درست است و ما همیشه تأکید داریم که باید تصمیم جمعی بگیریم.

علیخانی با بیان اینکه من در خصوص سهمیه طرح ترافیک مینی بوس‌ها به معاونت حمل و نقل نامه زدم که آن‌ها باید مشمول ۷۰ درصد تخفیف ورود به طرح شوند، بیان کرد: در این نامه تأکید کردم که چرا هنگام وضع مقررات به مینی‌بوس‌ها توجهی نشده بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه از مکانیزم ارائه تذکر به مدیران شهری انتقاد کرد و گفت: وقتی که ما یک تذکری را به شهردار می‌دهیم، او آن تذکر را به مدیر مربوطه ارسال می‌کند و مدیر هم می‌نویسد که کار من درست بوده است و شهردار هم همان پاسخ را برای ارسال می‌کند در حالیکه یک دستگاه دیگر باید تذکر را بررسی کند و مشخص شود که آیا تذکر ما به جا بوده یا به جا نبوده است.

وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس گفت: پیشنهاد ما این بود که براساس نرخ تورم افزایش داشته باشیم و در بحث کارشناسی که در بودجه انجام گرفت افزایش بر اساس نرخ تورم بود.

علیخانی در ادامه با تأکید بر اینکه خط ۵ مترو که کرج را به تهران متصل می‌کند یک خط زیان ده است و از درآمد سایر خطوط برای نگهداری آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: شهرداری کرج و دولت سهم خود را برای این خط نمی‌پردازند و لذا به مترو تهران فشار وارد می‌شود و لذا تصمیم گرفتیم که این خط را تقسیم کنیم و هر ۲۰ کیلومتر یک نرخ داشته باشد و در مورد افزایش قیمت هم در بودجه آمده که این افزایش ۲۵ درصد باشد.

وی در خصوص اخذ هزینه تردد در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ گفت: ما ابتدا اطلاع نداشتیم که برای تردد در این محدوده هزینه می‌گیرند و هنگامی که متوجه شدیم به معاونت حمل و نقل نامه نوشتیم که این کار غیرقانونی است، اما آقای پورسید آقایی اعلام کرد که من برای این کار استفساریه گرفته ام و استفساریه کمیسیون حمل و نقل ملاک عمل نیست بلکه استفساریه شورا استفاده می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا هنگام تصویب مصوبه به بار حقوقی واژه محدوده‌های ترافیکی توجه نکرده بودید که اکنون شهروندان متحمل هزینه نشوند، اظهار کرد: این مصوبه هنگامی که به شورا آمد برای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نرخ تعیین کرده بود و هنگامی که فرمانداری ردیف مربوط به زوج و فرد را حذف کرد نسبت به اصلاح واژه محدوده‌های ترافیکی هم اقدامی نشد و لذا این اشکال که به وجود آمده طبیعی است و کاری هم نمی‌توانیم کنیم.

علیخانی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از تونل آرش_ اسفندیار در سال جاری گفت: هوشمندسازی تونل آرش اسفندیار ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که در سال ۹۸ انجام خواهد شد، رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از اعضا در شورا معتقدند که هرچه آقای پور سید آقایی بگوید درست است در خصوص موضوع اخذ عوارض زوج و فرد گفت: از نظر من اگر شهرداری این موضوع را حل نکند نیازی به شکایت مردم نیست و من خودم شکایت خواهم کرد.

وی با بیان اینکه شروع تحویل ۲ هزار واگن مترو از پایان سال ۹۸ خواهد بود، گفت: تغییر مکانیزم پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام خوبی بود، اما برخی حرکات انجام شد که اصل طرح را زیر سوال بود.

علیخانی با بیان اینکه با اجرای طرح ترافیک ۲۵ درصد در آلودگی هوا کاهش داشتیم، اظهار کرد: مطالعاتی که در خصوص موفقیت این طرح انجام شد به این شکل بود که قراردادی با یک دانشگاه بسته می‌شد تا نتایج این طرح بررسی شود و، چون بررسی‌کننده این طرح خودش ذینفع بود، نتیجه آن را محتاط ارزیابی می‌کرد.

وی با بیان اینکه هاشمی چندین بار در مورد حمل ونقل تهران و به ویژه مترو خدمت مقام معظم رهبری رسیده، اظهار کرد: حل کردن مسئله مترو از ظرفیت‌های شورای پنجم است و اگر الان حل نشود در آینده هم حل نخواهد شد.

علیخانی در پاسخ مبنی براینکه به عملکرد معاون ترافیک چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: من به عملکرد این معاونت نمره ۱۳ می‌دهم.

انتهای پیام/

اجرای طرح ترافیک آلودگی هوا را ۲۵ درصد کاهش داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار