هشدار نسبت به برداشت قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مصرف قارچ‌های سمی، احتمال مسمومیت‌های شدید را می‌تواند به همراه داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی،در جلسه کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل کشاورزی استان با بیان اینکه با وجود اینکه تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند، ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان پذیر نیست و به همین دلیل ممکن است قارچ‌های سمی به ویژه در فصل بهار و پاییز، مورد استفاده خوراکی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.

وی با اشاره به افزایش نزولات آسمانی، رشد انواع قارچ‌ها در طبیعت و استفاده ناآگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی اضافه کرد: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان بطور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۲ واحد تولیدی پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت تولید دو هزار تن در سال در سطح استان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: با توجه به گسترش مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو (وحشی) در روز‌های اخیر در کشور و ادامه فصل رویش اینگونه قارچ‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشورتا اواخر خردادماه سالجاری و عدم امکان تشخیص قارچ‌های خودرو سمی و غیرسمی، توصیه می‌کنیم کلیه مصرف کنندگان، قارچ‌های خوراکی موردنیاز خود را به صورت بسته بندی شده برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهادکشاورزی که در مراکز و فرشگاه‌های معتبر کشور عرضه می‌شوند، تهیه نمایند.

پرویز امجد رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: رصد، پایش، شناسایی، تشخیص، هشداردهی، پیشگیری، کنترل و مقابله با تهدیدات زیستی و توسعه زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های نرم افزاری لازم در این زمینه و همچنین توسعه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لازم برای پیشگیری و کاهش تبعات ناشی از تهدیدات زیستی باید در اواویت کار‌های اجرایی قرار بگیرد.

ارائه برنامه های اجرایی برای پیشگیری از وقوع مسمومیت قارچ های سمی

امجد با تاکید بر ساماندهی و ارائه برنامه اجرایی پیشگیری از وقوع مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در استان، بیان کرد: انسان، دام، نباتات، آب اشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی و غذا، دارو و صنایع مرتبط با آن در حوزه تهدیدات زیستی قرار می‌گیرند و باید راهکار‌های لازم برای مقابله با این تهدیدات تببین و ارائه شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر افزایش آگاهی کشاورزان در خصوص مصرف و شناخت کود‌های تقلبی از غیر تقلبی تاکید کرد و افزود: کشاورزان برای اطمینان از اصالت انواع مواد کودی خریداری شده می‌توانند شماره ثبت برچسب روی بسته کود را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ پیامک کنند تا با ارسال اطلاعات و مشخصات ماده کودی مورد نظر از تقلبی نبودن محصول خریداری شده، اطمینان حاصل کنند.

جعفر وحدت بیان کرد: اقدام مزبور در بهبود وضعیت تولید، عرضه و مصرف مواد کودی موثر و از هزینه‌های اضافی کشاورزان در خرید و مصرف کود‌های تقلبی و بی کیفیت و زیان رسان به محیط زیست، جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.