روایت باشگاه خبرنگاران جوان از یک شغل عجیب؛

درآمد میلیونی با ایستادن در ایستگاه بی آر تی و مترو

در میان فقدان نظارت مستمر بر ایستگاه‌های بی آر تی امروزه شغلی عجیب با درآمد میلیونی در این ایستگاه‌ها رواج پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که آب گل آلود می‌شود، بستر برای ماهیگیری سودجویان فراهم است. سودجویانی که همواره از کوچکترین سهل انگاری مسئولان و مدیران بیشترین بهره را برده‌اند و از کنار نبود نظارت مدیران در جهت پر پول کردن جیبشان ساده نگذشته‌اند، اما تنها چیزی که ماحصل نبود نظارت و تصمیم گیری‌های غلط برخی از مسئولان و مدیران است، زیانی است که به افراد جامعه وارد می‌شود و همواره افراد جامعه قربانی سودجویان هستند.

در این گزارش به یکی از روش‌های نوظهور کسب درآمد پرداخته‌ایم که در عین سادگی روزانه بهره زیادی را نصیب سودجویان کرده است.

روزانه سفر‌های درون شهری زیادی به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، یکی از این ناوگان‌های حمل و نقل درون شهری، سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی آر تی است. سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) هم اکنون با ۱۰ خط اقدام به جابجایی مسافران درون شهری می‌کنند.

اما سوال اینجاست که چرا سودجویان این بار دست بر روی بی آر تی گذاشته‌اند تا جیب‌های خود را پر پول کنند؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت: جابجایی مسافران در ایستگاه‌های بی آر تی تنها با استفاده از کارت بلیت مدت دار (یا همان کارت شارژ) صورت می‌گیرد و در تمام ایستگاه‌های خطوط ۱۰ گانه این سامانه، هیچگونه پرداخت وجه نقدی برای جابجایی مسافران صورت نمی‌گیرد.

همواره مسافرانی هستند که به علت شارژ نداشتن کارت بلیت اعتباری خود، از ورود آن‌ها به داخل ایستگاه‌های بی آر تی توسط مامور کنترل بلیت ایستگاه، جلوگیری می‌شود. در اینجاست که سودجویان وارد عمل شده و با دریافت وجه نقد از مسافران برای آن‌ها به اصطلاح کارت می‌زنند.

برای درک بیشتر این موضوع باید به آمار سفر‌های درون شهری با استفاده از سامانه حمل و نقل تندرو یا همان بی آر تی اشاره کرد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگویی اظهار کرد: در خطوط ۱۰ گانه بی آر تی که به صورت ۳ شیفت، شبانه روز در حال خدمت رسانی به مسافران است، با استناد به تراکنش‌هایی که در ایستگاه‌های بی آر تی ثبت شده است، روزانه به‌طور متوسط چیزی حدود ۱.۵ میلیون سفر انجام می‌شود.

اما کارت زدن و دریافت وجه نقد از مسافران چگونه برای سودجویان درآمد ایجاد می‌کند؟

زمانی که مسافری هنگام ورود به ایستگاه متوجه می‌شود که کارت اعتباری او خالی از اعتبار است با این جمله از طرف مامور کنترل بلیط رو به رو می‌شود که از او می‌خواهد برای ورود به ایستگاه، مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال به یکی از افراد بدهد و آن فرد به جای او به اصطلاح کارت بزند.

اینجا سودجویانی که اطراف ایستگاه حضور دارند، وارد می‌شوند و با دریافت ۱۰۰۰ تومان از مسافران، برای آن‌ها کارت می‌زنند.

ذکر این نکته ضروری است که در ابتدای ورودی هر ایستگاه، یک دستگاه کارتخوان نصب شده است و مسافرانی که کارت اعتباری آن‌ها شارژ ندارد می‌توانند از طریق آن دستگاه اقدام به شارژ کارت بلیت خود کنند، اما سوال اینجاست که چرا مأموران کنترل بلیت برخی از ایستگاه‌ها به جای هدایت مسافران برای شارژ کردن کارت اعتباری خود از طریق دستگاه‌های کارتخوان ابتدای ایستگاه، از مسافران می‌خواهند که با پرداخت وجه نقد به افراد غیر و کارت زدن آن‌ها به ایستگاه وارد شوند؟!

در یکی از مشاهدات میدانی مشخص شد افرادی که اقدام به کارت زدن برای ورود مسافران به ایستگاه می‌کنند، از دوستان مأموران کنترل بلیت ایستگاه هستند که به صورت نامحسوس در اطراف ورودی ایستگاه مستقر شده‌اند.

در این جا ۲ فرضیه بوجود می‌آید:

فرضیه اول این است، کارتی که افراد غیر به جای مسافر می‌زنند، به درستی زده می‌شود و ثبت آن تراکنش اتفاق می‌افتد.

حال فرضیه دوم این است که کارت زدن به صورت نمادین است و تراکنش ثبت سفر صورت نمی‌گیرد.

این دو فرضیه در هر حالت برای سودجویان دارای بهره است.

در تشریح فرضیه اول باید گفت: هزینه هر سفر در خطوط ۱۰ گانه بی آر تی بر اساس طول خطوط است. در جدول تعرفه اتوبوس‌های عمومی آمده است، هزینه هر سفر، در خطوط تا ۱۰ کیلومتر ۵ هزار ریال، خطوط بیش از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر ۶۵۰۰ ریال، هزینه خطوط از ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر ۸ هزار ریال و خطوط بالای ۲۰ کیلومتر ۱۰ هزار ریال است.

با توجه به جدول تعرفه‌های کرایه در سال ۹۷ برای اتوبوس‌های بخش دولتی که بی آر تی نیز شامل آن می‌شود، متوجه می‌شویم که مأموران کنترل بلیت از کسانی که شارژ کارت ندارند، می‌خواهند مبلغ ۱۰ هزار ریال پرداخت کنند که این مبلغ بالاترین نرخ کرایه در خطوط ۱۰ گانه اتوبوس‌های تندرو است که کمتر مسافری پیدا می‌شود که سفر درون شهری با بیش از ۲۰ کیلومتر انجام دهد. طبق بررسی‌های صورت گرفته به طور متوسط هزینه هر سفر برای مسافران مبلغی در حدود ۶۵۰۰ ریال است که با پرداخت ۱۰ هزار ریال مبلغ ۳۵۰۰ ریال اضافه پرداخت می‌کنند.

اما در تشریح فرضیه دوم در مشاهدات میدانی مشخص شد بیشتر افرادی که از طرف مامور ایستگاه برای کارت زدن به مسافران معرفی می‌شوند، کارت زدن آن‌ها صوری است و هیچگونه تراکنش سفری ثبت نمی‌شود. اینجاست که تمام مبلغ ۱۰ هزار ریالی سفر مسافران به جیب سودجویان می‌رود.

یکی از ماموران کنترل بلیت در یکی از ایستگاه‌های پر تردد شهری، در پاسخ به این سوال که چرا به جای آن که از مسافران می‌خواهید وجه نقد به افراد غیر پرداخت کنند، از آن‌ها نمی‌خواهید که از طریق دستگاه کارتخوان ابتدای سکو کارت بلیت خود را شارژ کنند، گفت: به علت شلوغی در این ایستگاه و آگاهی نداشتن برخی از مسافران از نحوه شارژ کردن کارت بلیت خود به وسیله دستگاه کارتخوان، بیشتر مسافران تمایل بر این دارند که برای استفاده از بی آر تی وجه نقد پرداخت کنند و به خاطر ممنوعیت دریافت هرگونه وجه نقد توسط ماموران کنترل بلیت، این وجه به افراد غیر پرداخت می‌شود و آن‌ها به جای مسافران کارت می‌زنند.

برای جلوگیری از سوءاستفاده و گسترش این نوع درآمدزایی توسط افراد سودجو، باید در کنار آگاهی بخشیدن به مردم و آموزش نحوه استفاده از دستگاه‌های کارتخوان، مدیران و ناظران این بخش هم اهتمام ویژه‌ای نسبت به برطرف کردن برخی از خلاء‌های نظارتی داشته باشند.

آگاهی مردم نسبت به این شکل از درآمدزایی موجب می‌شود مسافران به جای پرداخت وجه نقد اقدام به شارژ کارت اعتباری خود از طریق دستگاه‌های کارتخوان نصب شده در محیط مترو و درگاه ایستگاه‌های بی آر تی کنند تا یکی دیگر از تیر‌های سودجویان برای کسب درآمد از افراد جامعه به سنگ بخورد.

پاسخ شرکت واحد اتوبوسرانی

با سلام

احتراماً، با عنایت به مطلب مندرج در آن باشگاه با عنوان «درآمد میلیونی با ایستادن در ایستگاه بی آر تی و مترو» در مورخه ۰۳/۰۱/۹۸ با کد خبر ۶۸۷۱۱۳۱، جهت آگاهی بخشی به شما و شهروندان محترم اعلام میگردد:

با عنایت به حضور مستمر و فعال بازرسین شرکت در خطوط مختلف، تا کنون این مساله مشاهده نشده و هیچگونه گزارشی نیزدر این خصوص دریافت نشده است.

با توجه به اینکه این مورد غیرقانونی بوده، در صورت مشاهده و یا دریافت گزارشی دال بر شکایت مردمی، سریعا بازرسین این شرکت، با هماهنگی مراجع ذیصلاح و نیروی انتظامی جهت جلوگیری از سودجویی احتمالی متخلفین اقدام لازم را صورت خواهند داد.

مورد انتظار است شهروندان محترم جهت شارژ کارت بلیت الکترونیک و یا خرید آن. صرفا از مراکز معتبر و یا کیوسک‌هایی که برای این منظور پیش بینی شده است، استفاده نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۲۱:۱۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
من متصدی نیستم یه شهروند ک حالم از رفتار عده ی زیادی از مردم بهم خورده.
تو اتوبوس نشسته بودم بغلی بهم گفت کارت زدی؟ گفتم آره.
گفت اشتباه کردی... ب اینها نباید پول داد انقدر اینها پولدارند.. مفتی باید سوار بشی. با اخم میگفت برای چی باید پول بدم؟
گفتم یعنی مجانی باید سوار شی این ور اون ور بری؟ گفت اره من زورم میاد پول بدم و نمیدم.
بجز این زنها و مردها رو دیدم ک از در عقب اتوبوس عین دزدها سوار میشدن.
اسم خودشون رو گذاشتن ادم. هر جا هم برسن از این و اون عیب و ایراد میگیرن... ادم حالش بهم میخوره از بعضی ازین مردم.
مردم دزد و چاپلوس و پر ادعا... امیدوارم بچه دار نشن ک نسلشون کنده شه از رو زمین.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۵:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حدامکان وارد این شغل نشوید زیر برف و بارون باید در ایستگاه وایستید تو تابستون تو افتاب سوزان باید عرق بریزید ساعت کاریش ۹ ساعته در این ۹ ساعت شما ۱۰ دقیقه زمان استفاده از سرویس بهداشتی دارید اونم تایمش دست خودتون نیست هر موقع سرشیفت بیاد میتونید برید سرویس ممکنه کار شما ۶ صبح شروع بشه سرشیفت ۷ بیاد بگه برو سرویس تا ۲ دیگه نمیتونی بری تازه ممکنه سرویس بهداشتی تا ایستگاه فاصله زیادی داشته باشه ولی باید ۱۰ دقیقه ای برگردی سرشیفت ها به بهانه های مختلف تخلف میزنن و باید برا هر تخلف ۲ ساعت کار مفتی انجام بدی درگیری با مسافرینی که دلشون نمیخواد کارت بزنن داره این کار هیچ دلخوشی براتون نمیزاره هیچ انگیزه ای نمیزاره که بخواید ازش نون در بیارید همیشه هم شمارو پیمانکار بدهکار خودش میدونه مثلا میگه چرا تراکنش پاینه؟یه کتاب رو در یه جمله بگم کارش با مترو زمین تا اسمون فرق داره خیلی از بچه ها شنیدم بخاطر اینکه اب نمیخورن که سرویس نرن( چون حق نداری) سنگ کلیه گرفتن دارن علنی ظلم میکنن وزارت کار و نهاد های مربوطه هم هیچ کاری نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
کاملا درست میگه ساعت کاری متصدی بی ار تی ۹ ساعته ولی اولش میگن ۸ ساعته این شغل علاوه بر سرما و گرما و درگیری با مردم هزاران مشکل دیگه داره فقط سراب هستش پخش تراکت تبلیغاتی به مراتب از این کار مزخرف و فرسایشی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
Amin
۱۷:۲۶ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
وقتی اتوبوس رانی برای هر متصدی 11 میلیون به شرکت توسن پرداختی داره و در مقابل شرکت توسن فقط سه و نیم میلیون پرداختی داره ،
پولیکه باید برسه دست کارگر میرسه به پیمانکار

کارگریکه 9 ساعت ازش کار میکشن فقط حقوق 7 و نیم ساعت بهش پرداخت میشه

کارگری 8 ساعت سرمای زمستون و گرمای تابستون رو تحمل میکنه و هیچ سختی کاری دریافت نمیکنه
بخاطر قرارداد یکماهه تا صداش درمیاد عذرش رو میخان

اتوبوسرانی ، وزارت کارهم شدن تماشاچی این همه ظلم
کارگر حقشو یه مدل دیگه میگیره

لطفاا پیگیری هستید ریشه یابی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۸
نه بابا درآمد میلیاردی داره..... .....۱۰۰۰ تومن دیگه چیه که بخوای باهاش درآمد ملیونی داشته باشی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
واقعا اين كارت بليط چيز مزخرفيه همون بليط بهتر بود ولي بخاطر عدم توانایی اتوبوسراني مشكل كنترل بليط رو از رو دوش خودش ورداشت و انداخت گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
"هزینه خطوط از ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر ۸ هزار ریال و خطوط بالای ۲۰ کیلومتر ۱۰ هزار ریال است." این مبلغ در سال 98 بیشتر میشود اما نکته ضروری اینست که دستگاه کارتخوان هر ایستگاه براساس مسافت باقیمانده تا انتهای خط از اعتبار کارت مسافر کم کند. یعنی اگر 5 کیلومتر به انتهای خط مانده مسافر هنگام ورود به ایستگاه بجای هزار تومان پانصد تومان بپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۰:۲۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
در این موارد (دستگاه های کارتخوان کرایه حمل و نقل) وقتی دستگاه معیوب است باید کرایه گرفته نشود. به عنوان مثال بنده کارت اتوبوسم رو شارژ کردم و سودی هم به شارژش تعلق نمیگیره. ضمنا بمن مسافر چه ربطی داره که دستگاه معیوبه. مسافر از قبل کرایه هاشو ریخته در کارت. اگه در موارد نقص فنی کارتخوان کرایه گرفته نشه سه سوته میان تعمیرش میکنن. حتی سرویس ادواری هم میزارن تا احتمال خرابی رو به حداقل برسونن. اینطوری این قبیل افراد مفتخور هم سروکله شون پیدا نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
یا للعجب
United States of America
تیرداد
۲۳:۳۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
دست شما درد نکنه بخاطرهمین گزارش این آقایون وخانمها که میگن اشکال نداره همین امثال شماها هستین که بااین تفکرات غلط و نسنجیده به افرادی این چنینی اجازه جولان و سو استفاده از موقعیت شغلی میدین.
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۲:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
با سلام‌، بارها اتفاق افتاده متصدی ایستگاه از من خواسته برای کسی کارت بزنم و زدم و بعضا هم پول دریافت نکردم و خیلی ها هم فکر میکنم‌ این کار رو انجام میدن و پول نمیگیرن ، یکبار از یکی از این متصدی ها پرسیدم که چرا ۱۰۰۰ تومن در جواب بهم گفت خب کرایه با کارت ارزان تر است
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۲:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
مگه میشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
اندر قصه غصه عدم نظارت در کشور!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
مبارك باشه بازم يه شغل كاذب ديگه درس شد
Iran (Islamic Republic of)
نويد
۱۹:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
آخه مگه درروزچندنفر كارت ياشارژندارند؟!!
حالاچندتاشون تويك خط هست؟!!!
بفرمائيد چندتاشون توي يك استگاه مشخص سوارميشن؟!!!
حالا أين عددرادر500تومان ضرب كنيد وحداقل تقسيم بردوياسه كنيد
فرضا يكنفركارت زن+يك يا دو نفر متصدي
بخدا عددخنده داري ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تا وقتی نظارت و شفافیت توی کشور استقرار داره اوضاع همینه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۷:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
مرغ یخ زده کیلو چهار هزار پنصد تومان را در عرض دو ماه کردن۹۸۰۰تومان آن هم با کارت ملی پباید صف واستی اگر شانس داشتی بهت برسه ودولت تمام اجناس ضروری مردم را چند برابر کرده عده ای در ایستگاه های بی آرتی در آمد ملیونی دارن
Germany
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
جهانگیری متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۷:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
فرزام
۱۶:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
این سودجویان وماهی گیران از آب گل الود مردمان بیکار و بی پولی هستن که برای رزق و روزی خانواده دست به هرکاری میزنن.فکر میکنید اگر شغل مناسبی برای این افراد وجود داشت باز هم میومدن دنبال این نوع درامد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
واقعا كارت مصيبتيه همون بليط بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
خدایا خودت بدادمون برس،

اختلاس چند ملیارد دلاری را بگیرید و مجازات کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
با تشکر از گزارش جالبتون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
عجب فکري داشتن اينا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
بد نيست که مردم با رضايت خودشون ميدن اين پول رو کارشون راه ميوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
سودجو چیه طرف کارت نداره داره براش کار خیر میکنه!
مشکلش چیه!
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
به نظر من اشکالي نداره کار بندگان خدا را راه مي اندازند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
لطفا گزارشی هم از شرایط سخت کاری متصدیان کنترل بلیت تهیه کنید که مجبورند در سرما و گرما و در معرض آلودگی زیاد و بدون جای نشتن مناسب و در تمام ایام سال بدون تعطیلی، با کمترین حقوق و کمترین امنیت شغلی کار می کنند و بعضا به خاطر مسائلی که مسافران در عدم پرداخت کرایه درست می کنند ، این بندگان خدا از حقوق حداقلیشان به عنوان جریمه کسر می شود، تا سال 97 اصلا قراردادی هم با متصدیان بلیت بسته نمی شد و روزانه کار می کردند. ضروری است قبل از هرکاری اول شهرداری شرایط کاری و محل کار بهتری برای این افراد درست کند که خود به خود بقیه مسایل درست می شود و این گزارش یک موضوع جزیی است که ریشه در بی اهمیتی شهرداری در ایجاد شرایط مناسب برای متصدیان بلیت دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
يك سيستم كامل سيستمي هست كه فكر همه جا و همه حالتهاي سيستم را كرده باشه و مردم را با سوالات و حالتهاي بي جواب رها نكرده باشه، ولي متاسفانه ما دائما سيستمهاي ناقص طراحي ميكنيم و به جون مردم مياندازيم، مثل طرح ناقص كارت سوخت با پر از سوالهاي بي جواب، طرح ناقص زوج و فرد، طرح ناقص مسكن مهر و همين طرح ناقص بي آر تي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
حالا بنده های خدا ها هم کاری راه میندازن و مزدی میگیرن.
اگه میخواهید مشکل آلودگی و ترافیک و ازدحام و هدر رفت منابع تا حد زیادی حل بشه وسایل حمل و نقل عمومی را روزانه برا هر کارت شارژ تا ۲هزار تومن رایگان کنید.
Germany
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
همش از بيکاري هستش
Iran (Islamic Republic of)
مسافر
۱۱:۱۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
علت اصلی و بوجود آورنده این مشکل ، فروش کارت اعتباری به قیمت ده هزار تومان میباشد و مشکل پول نقد دادن معمولا برای کسانی اتفاق میفتد که اصلا کارت همراهشان نیست و نمیخواهند همچین هزینه ای پرداخت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۲۲:۱۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
کارتاشون که ۵۰۰۰ تومنه من خریدم
Netherlands
یوسف
۰۱:۲۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
برای شارژ مجدد کارت، مثلا اگه کارت صادرات باشه حداقل با مبلغ ده هزار تومن شارژ میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
اينم يه شغله خب بد نيست که اون بنده خداهم پول شارژ کارت ميده
Netherlands
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۳۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
چرا جلو گداها در اتوبوس های تندرو و مترو را که چهره جامعه را زشت و مایه آبروریزی پیش توریست های خارجی میکردند را قاطعانه نمی‌گیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
معمولا این افرادی که کارتشون شارژ نداره افراد مسنی هستند که کار با این دستگاه رو بلد نیستن و کارت بانکی هم همراهشون نیست (به اونا چیزی نمی گی ) که کارت شارژ نمی کنن چون می خوان رایگان (مفت) استفاده کنن . دوما خودم بارها برای شارژ با دستگاه ها اقدام کردم ولی بعلت مشکل فنی کارت شارژ نشد. سوما اینی که شما می گید یکسری اطراف ایستگاه برسه می زنند کاملا اشتباهه مثلا خودتو که از بی ارتی استفاده می کنی اتفاق برات نیافتده که مسئول ایستگاه بگه برای این آقا خانم کارت بزن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
من تا حالا نديدم اين افراد رو
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
شما اصلا تا حالا بی آر تی سوار شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
بعضیها هم که اصلا نه کارت میزنن نه پول میدن
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
مفتی
Iran (Islamic Republic of)
Seva
۱۰:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
خب چه اشکالی داره اونم داره کار میکنه نون آور خونشونه
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۲:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
این چه وضع کاره آخه اینا دارن بیشتر از پولی که مردم باید پرداخت کنن پول می گیرن این اصلا کار درستی نیست
آخرین اخبار