دوره آموزشی ترویجی محصول باغی زردآلو در شهرستان خاتم برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی محصول باغی زردآلو در راستای بهبود و افزایش کمی و کیفی محصول زردآلو درشهرستان خاتم خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی محصول باغی گفت: مدیریت باغات زردآلو در خاتم باید از سوی باغداران بر اساس مراحل رشد فیزیولوژیکی، گیاه درطول فصل‌ها بعداز برداشت، در طول زمستان و بهار انجام شود.

وی بااشاره به اینکه ٧٠٠هکتاراز باغات شهرستان به محصول باغی زردآلواختصاص دارد، افزود: باتوجه به اقلیم گرم وخشک شهرستان که مستعدکشت زردآلواست خوشبختانه کشاورزان بارسیدگی وتغذیه به موقع و همچنین مبارزه باآفات ومشاوره کارشناسان محصول باکیفتی برداشت می‌شود ومحصول را به صورت تازه خوری به شهر‌ها واستان‌های همجوار صادرمی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تصریح کرد: باتوجه به عمرکم زردآلو درانبار و نبودصنایع فرآوری درخاتم، کشاورزان علاوه برصادر، مازاد این محصول را به‌صورت سنتی وطبیعی برگه زردآلو فرآوری می‌کنندکه ازنظراقتصادی برای کشاورزان مرقوم به‌صرفه است می‌طلبدمسئولان شهرستان درفرآوری ونگهداری این محصول که موجب آیدی برای کشاورزان می‌شود تدابیری در بخش صنعت کشاورزی شهرستان داشته باشند.

 گنجی مدرس کارگاه آموزشی تئوری وعملی محصول باغی زردآلو با اشاره به به نقش مهم علف‌های هرز یکساله در مرطوب نگه داشتن باغات گفت: درخت زردآلو در سال‌های اول به طور مرتب هر۶ روز یا ٧روز آبیاری می‌شود، اما آبیاری درختان با سن بالا درفصل زمستان در سه مرحله انجام می‌شود در مرحله اول بهتر است مدار آبیاری از شش روزبه ١٢روز تغییرکند تا درخت به خواب زمستانی برود مرحله دوم آبیاری بعد از انجام کود دهی چال کود است که نیاز است باغ آبیاری سنگینی شود و مرحله سوم آبیاری قبل از تورم جوانه که یک آبیاری سبک انجام می شود.

وی بابیان اینکه شپشک آسیایی، شپشک نخدی، شته صابونی سبز، بیماری گموز و آفت رزاسه ،سوسک چوبخوار، که از آفات و بیماری‌های درخت زردآلو هستند گفت: آفت رزاسه ازمهمترین آفت درخت زردآلو است که هرس شاخه‌های آلوده به این آفت وسربرداری شاخه درختان به اندازه ۴٠سانتی متر که از روش‌های کم هزینه و غیر شیمیایی است می‌توان مبارزه کرد و باهرس درختان و سوزاندن شاخه‌های آلوده درخت و جمع آوری حشره و پاکسازی همزمان باغات از این آفت که خسارت جبران ناپذیری به درخت زردآلو واردمی‌کندمی‌توان به خوبی پیشگیری کرد.

وی به بیماری گموز درخت زردآلو اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین روش برای مبارزه با این بیماری ایجاد تشتک دور تا دور درخت است که باعث می‌شود طوقه درخت از آب و کود برای مدتی دوربماند و درسایه انداز درخت با استفاده از چال کود برای مبارزه با این بیماری مبارزه می شود.

گنجی بابیان اینکه درخت زردآلو باید کم ارتفاع و پهن باشد اظهارداشت: هرس درختان زردآلو به دو منظور فرمگیری درخت و مبارزه با آفات وبیماری‌ها انجام می شود و بهترین هرس برای فرمگیری درخت زردآلو هرس شلمجی است.

گنجی به نحوه کوددهی و محلول پاشی باغات زردآلواشاره کرد و گفت: بهترین کودبرای درخت زردآلو کوددامی پوسیده گاو است که هم به صورت چال کودوهم به صورت کوددهی سطحی انجام می‌شودکه چال کودبه عمق ٣٠ سانتی متر درسایه اندازه درخت ایجاد می کنیم وکود دهی انجام می شود.

وی باتوجه به اینکه نیازسرمایی درخت زردآلو بین ٣٠٠تا٩٠٠ساعت است، افزود: درخت زردآلومقاومت بسیاری کمی دربرابر سرما دارد و باید نوع درختی که مستعد اقلیم آب و هوایی شهرستان است موردکشت قرار گیرد، زیرا بخشی از درختان با مشکل سرمازدگی مواجه هستند توصیه می‌شودرقم تخمگردی که دیرگل و زودرس یارقم فلکه‌ای که زودگل و دیررس است کشت شود.

وی باتوجه به اینکه محلول پاشی روغن ولک درباغات زردآلوبه منظور مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام می شود خاطرنشان کرد: محلول پاشی فروت ست در دومرحله‌ی خزان و وتورم جوانه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ی

برگزاری دوره آموزشی ترویجی محصول باغی زردآلو در شهرستان خاتم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار