عملیات خزانه گیری در ۷۸ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

۷۸ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران با فرار رسیدن فصل بهار خزانه‌گیری و در ۵۰ درصد از شالیزارها بذرپاشی انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیم قربان‌نژاد رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران  گفت :شالیکاران با توجه به شرایط جوی مدیریت صحیح خزانه مانند گرم نگه‌داشتن خزانه‌ها در زمان سرد شدن هوا و هوادهی مناسب در روز‌های گرم برای مبارزه با زمستان‌گذرانی آفات و علف‌های هرز در مزارع،اقدام کنند.
 
وی افزود تاکنون ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ هکتار معادل ۶۷ درصد شالیزارهای استان عملیات شخم و شیار اولیه انجام شد.

وی  صرفه جویی و کاهش  ۳۰ درصد آب مصرفی برنج  در مرحله آب تخت اولیه اشاره کرد و گفت: کشاورزان با استفاده از هرز آب‌ها و آب‌های روان، تاکنون توانستند در ۸۲ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۳۹ درصد از شالیزارهای استان عملیات آب تخت اولیه انجام دهند .

قربان‌نژاد گفت: ۱۴ هزار هکتار از شالیزاری استان تاکنون زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی و عوامل قهری قرار گرفته که در مقایسه با مدت مشابه  پارسال افزایش سه برابری داشته است.
 
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران افزود: تنها راه دریافت غرامت برای جبران خسارت در مزارع شالیزاری بیمه محصولات کشاورزی است و مراکز جهاد کشاورزی، کارگزاران بخش خصوصی و بانک کشاورزی در این امر فعالیت دارند تا در زمان وقوع خسارت ،کشاورزان با مراجعه به بانک عامل بتواند نسبت به دریافت غرامت اقدام کنند.

وی افزود: ۷۹۰ تن انواع بذر گواهی شده شامل طارم هاشمی، گرم طارم، شیرودی، فجر، ندا و کشوری بین کشاورزان متقاضی توزیع شد تا با استفاده از بذور موثر در کشت بتوانند عملکرد مطلوب‌تری را در مزارع داشته باشند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان انجام ۳۵۲ نمونه خاک برای آنالیز و توصیه کودی به آزمایشگاه‌های خاکشناسی ،گفت: امسال برای نخستین بار همراه با بذور توزیع شده، سموم ضدعفونی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی که از طریق بذر انتقال پیدا می‌کنند تحویل کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان استقبال خوبی از ارقام پرمحصول دارند و به همین دلیل قیمت انواع برنج پرمحصول در بازار در مقایسه با پارسال افزایش داشته است، گفت: در حال حاضر قیمت شیرودی ۱۳ هزار تومان، ندا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، فجر ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ارقام محلی ۱۴ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
 
انتهای پیام/آ
 

کشاورزان به مدیریت صحیح خزانه اقدام کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.