جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، بهشت بوم گردی ایران پذیرای مسافران و گردشگران است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی کشور و بر بلندای رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است و مرکز آن شهرکرد با ارتفاع دو هزار و ۶۰ متر از سطح دریا به بام ایران شهرت دارد.

چهارمحال و بختیاری به دلیل پتانسیل اکوتوریسمی بالا و طبیعت بکر و دست نخورده، همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای خیل عظیم گردشگران است.
 
جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

این استان از سمت شمال و شرق به استان اصفهان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از غرب به استان خوزستان و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان به نام‌های شهرکرد، اردل، بروجن، بن، سامان، فارسان، کوهرنگ، کیار، لردگان و خانمیرزا می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

۷۶ درصد مساحت این استان را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴ درصد آن را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل می‌دهد.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از هزار چشمه، ۲۰ رودخانه دائمی، ۳۰۷ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس، ۷ منطقه حفاظت شده و طبیعی، ۱۵ منطقه نمونه گردشگری، ۱۲ روستای هدف گردشگری و بیش از ۳ هزار و ۱۷۰ هکتار تالاب است.

از جاذبه‌های طبیعی گردشگری این استان می‌توان به آبشار ها، غارها، تالاب ها، چشمه‌ها و مناطق حفاظت شده اشاره کرد.

آبشارها:

جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران
* آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار گرفته است که آب این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌جهد و یکصد متر ارتفاع دارد.

* آبشار آتشگاه لردگان هم در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد در دره‌ای روح افزا و دلگشا به طول دو کیلومتر در بالادست روستای آتشگاه قرار گرفته است.

آبشار‌های متعدد کوچک اطراف این آبشار فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج و گشت و گذار در این مکان فراهم می‌آورد.

* آبشار تونل کوهرنگ یکی دیگر از مناطق طبیعی و گردشگری این استان می‌باشد که از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است.

غار ها:

جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران
* غار یخی چما در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد و یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غار‌های ایران است.

انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است که قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دایمی و در تمام فصول سال در این مکان باقی بماند.

* غار سراب هم در ۵۶ کیلومتری شهرکرد و در مسیر دره‌ای زیبا، در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته است.

این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد که از یکی از دهانه‌ها آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید.

* پیرغار یکی دیگر از غار‌های این استان واقع در شهرستان فارسان است که در فاصله ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد.

در مجاورت این غار سه سنگ نبشته به زبان فارسی وجود دارد که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه شرح داده شده است.

* غار مُنج نیز در مسیر روستای مُنج به قلعه مدرسه، در شهرستان لردگان واقع شده است.

تالاب ها:
جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

* تـالاب بین المللی چـغاخـور با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار همچون نگینی می‌درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیانی، چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است.

این تالاب در مسیر شهرکرد به ایذه واقع شده است و با شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

* تالاب بین المللی گندمان به عنوان یکی از آبگیر‌های حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به طوری که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می‌شود.

این تالاب با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا پذیرای انواع پرندگان دایمی و مهاجری است.

* تالاب سولقان هم یکی دیگر از تالاب‌های زیبا و با شکوه است که در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان و در شهرستان بروجن قرار دارد.

حضور عشایر و زیست پرندگان مهاجر و رویش گل‌های رنگارنگ در برخی فصول سال زیبایی این مکان را چند برابر کرده است.

چشمه ها:
 
جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

* چشمه دیمه در مجاورت روستای دیمه و در فاصله ۱۲ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و ۸۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این چشمه دارای گواراترین آب است و به دلیل دارا بودن فضا‌های سرسبز و خرم، راه دسترسی آسفالته، سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن یکی از تجمع‎گاه‌های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران می‌باشد.

* چشمه سیاسرد هم در فاصله ۵ کیلومتری شهر بروجن قرار دارد که هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه، مکانی بسیار زیبا برای تفرج گردشگران به وجود آورده است.

* جوشش چشمه‌های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی به نام چشمه برم را به وجود آورده است و مکانی بسیار زیبا جهت تفریحی و تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر و گردشگران می‌باشد.

* چشمه مولا و سرداب با فاصله نسبتاً نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل قرار دارند که از چشم انداز‌ها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار است.

فاصله این چشمه‌ها تا شهرکرد مرکز استان ۱۲۰ کیلومتر می‌باشد.

* چشمه کوهرنگ هم یکی دیگر از چشمه‌های چهارمحال و بختیاری است که با جریان آب بسیار زیاد از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می‌شود.

مناطق حفاظت شده:

جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

* منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با وسعت حدود ۲۷ هزار هکتار در بخش شرقی شهرستان شهرکرد، در نزدیکی شهر فرخ‎شهر و فاصله ۱۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

در این منطقه ۲۵۲ گونه گیاهی که حدود ۳۰ گونه آن انحصاری ایران است و ۲۴ گونه پستاندار، ۷۰ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده وجود دارد.

گونه‌های جانوری این منطقه شامل قوچ و میش وحشی، پلنگ، کل، بز و پوشش گیاهی آن شامل انواع گون، کنگر، ریواس، آویشن، بابونه، خاکشیر، بادام کوهی، انجیر و آلبالوی کوهی است.

* منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت ۵۶ هزار و ۳۰۸ هکتار در محدوده شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار، در ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۳۰ کیلومتری شهر لُردگان قرار دارد.

منطقه سبزکوه از سال ۱۳۶۵ به دلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

* منطقه جنگلی و حفاظت شده هلن با ۴۰ هزار هکتار وسعت که غالباً (حدود ۳۰ هزار هکتار آن) پوشیده از درختان بلوط غرب است در شهرستان‌های اردل، لردگان و کیار از توابع چهارمحال و بختیاری و با فاصله ۱۱۰ کیلومتری از شهرکرد مرکز استان قرار دارد.
 
جاذبه‌های گردشگری بهشت بوم گردی ایران

اگر در ایام نوروز قصد سفر به چهارمحال و بختیاری را دارید می‌توانید بروشور‌های معرفی این استان را از پایگاه‌های خدمات سفر در ورودی‌های شهر‌ها تهیه کنید.

انتهای پیام/ز

چهارمحال و بختیاری آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.