اجرای آیین سنتی چراغ بران در امامزادگان دو خاتون (س)

آیین سنتی چراغ بران، ساعاتی قبل از تحویل سال نو در آستان مقدس امامزادگان دو خاتون (س) شهرکرد اجرا شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، آیین سنتی چراغ بران، رسم دیرینه تحویل سال نو میان مردم شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که در آخرین روز سال ۹۷ و ساعاتی قبل از آغاز سال جدید، با حضور در آستان مقدس حضرات امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) این شهر اجرا شد.

مردم این شهر، از دیرباز و بر اساس اعتقادی دیرینه، آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در حرم مطهر این امامزادگان (ع) و به دست یکی از سادات، خادمین و پیوستگان به این بقعه متبرکه تهیه می‌کردند.

به همین منظور، همه ساله، ساعاتی قبل از حلول سال نو، کودکان به همراه پدر، مادر و بزرگتر‌های خود، علاوه بر زیارت تربت آرمیدگان در این مضجع و طلب برکت و سلامتی اهل خانواده خود در ایام پیش رو، چراغ‌های نفتی و یا شمع را به دست سادات حاضر در این بقعه روشن کرده و با آوردن آن به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را به منازل خویش متصل و در کانون گرم خانواده جاری می‌کنند.

در این بین، اهل خانه و خانواده، مواظبت کامل از شعله‌های برافروخته شده از چراغ‌های این بقعه را انجام می‌دهند تا همزمان با حلول سال نو، این نور متبرک همچنان موجبات گرما و روشنایی خانه و کاشانه شان را فراهم کند.

آیین سنتی چراغ بران شهرکرد، در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۰ و به شماره ۳۹۱ در فهرست آثار ملی معنوی ایران به ثبت رسید.

بقعه متبرکه حضرات امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) در مرکز شهر شهرکرد واقع شده است.

انتهای پیام/ز

آیین سنتی چراغ بران در شهرکرد اجرا شد

برچسب ها: نوروز ، بومی محلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.