آموزش و پرورش در آبان ۹۷؛

از ناکامی مدیران در خدمات بیمه طلایی فرهنگیان تا تعیین نرخ بیکاری

آموزش و پرورش در آبان با اخباری حول بررسی وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان و تعیین نرخ بیکاری در کشور گذشت.

هشتم عید// از تعیین تکلیف تغییر در حجم کتاب‌های درسی تا ناکامی مدیران در تداوم خدمات رسانی بیمه طلایی فرهنگیان

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش  در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ٩٨

در چهاردهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که عصر امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، مصوب شده که سوابق تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سال ۱۳۹۸ با «حداکثر ۳۰ درصد تأثیر مثبت» درنظر گرفته شود.

در این جلسه که با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد، موارد ذیل به تصویب رسید:

 در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال ۹۸ به بعد حداقل ۸۵ درصد ظرفیت کل آموزش عالی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی و خارج از فرایند کنکور سراسری انجام می‌شود.

واردات اتوبوس‌های پیشرفته ویژه سفر‌های دانش آموزی

علی رمضانی مدیر کل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی آموزش و پرورش درباره دستورالعمل جدید اردو‌های دانش‌آموزی که هفته گذشته در شورای عالی آموزش و پروش به تصویب رسید اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در فرآیند اردو‌های دانش آموزی بر آن تاکید داریم حفظ امنیت این اردوهاست علاوه براین موضوع بنا بر اظهارات مسئولان برگزاری اردوی راهیان نور، مقام معظم رهبری هم بر تضمین امنیت این اردو‌ها تاکید ویژه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: برای تحقق امنیت اردو‌ها جلسه‌ای را با کمیسیون ایمنی و راه برگزار کردیم و مقرر شد تا همانند کشور‌های توسعه یافته از اتوبوس‌های اردویی برای سفر‌ها استفاده شود که این موضوع به صورت درخواست از جانب کمیسیون ایمنی به رئیس جمهوری داده می‌شود تا امکان واردات اتوبوس‌های جدید را داشته باشیم.

رمضانی تصریح کرد: وزارت صنعت هم مکلف شد تا طی سه سال اتوبوس‌های جدیدی را در اختیار اردو‌های دانش آموزی قرار دهد و این اتوبوس‌ها باید شاخص‌های ایمنی که کمیسیون راه و ایمنی آن را تایید می‌کند دارا باشد تا اجازه استفاده برای سفر‌های دانش آموزی پیدا کند.

دفترچه کنکور ۹۸ چه تفاوتی با سال ‌های گذشته دارد؟

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:جدا شدن دفترچه رشته‌های بدون آزمون و با آزمون برای کنکور سراسری ۹۸ در دستور کار شورای سنجش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مطابق این دستور کار قصد داریم رشته‌های بدون آزمون که داوطلب براساس سوابق تحصیلی در آن‌ها پذیرفته خواهد شد را در دفترچه‌ای جداگانه چاپ و منتشر کنیم تا متقاضیان بدانند برای پذیرفته شدن در آن رشته‌ها به شرکت در کنکور سراسری نیاز ندارند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: درحال حاضر تنها تفکیک شدن دفترچه رشته‌های بدون آزمون مد نظر قرار دارد و جزئیات دفترچه‌ها باید به تصویب شورای سنجش برسد.

ناکامی مدیران در تداوم خدمات رسانی بیمه طلایی فرهنگیان

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره فعالیت بیمه طلایی در زمان وزارتش و انتقادات وارد به آن در شرایط کنونی اظهار کرد: سخن گفتن درباره چگونگی عملکرد بیمه طلایی از سوی مسئولان فعلی و غیر قانونی خواندن این بیمه به دلیل ناکامی این مدیران است که نمی‌تواند شرایط مناسبی را برای فرهنگیان فراهم کند.

وی ادامه داد: برای فعالیت بیمه طلایی سیستم قانونی و نظارتی کشور بررسی‌های لازم را انجام داد و بیمه منطبق بر قوانین رسمی و طبق ماده 85 مدیریت خدمات کشوری و تصویب شورای بیمه، تحت نظارت دولت و کمیسیون مجلس در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی بیان کرد: گاهی ناتوانی مسئولان در کمک به معلمان باعث می‌شود به تشویش اذهان عمومی بپردازند و فعالیت‌های قبلی را غیر قانونی جلوه دهند در حالی که چنین شرایطی برای طرح‌های قبلی وجود نداشته است همانطور که پیش از این سختی کار غیرقانونی تلقی شد اما مجددا به فیش حقوقی بازگشت.

آرش فینالیست کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی شد

علی مقداری مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون و استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره ربات اجتماعی آرش گفت: در سال 93 برای اولین بار در دنیا تحقیقی را به کمک ربات تجاری NAO برای کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان در حین شیمی درمانی در بیمارستان انجام دادیم؛ نتیجه تحقیقات در ششمین کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی در استرالیا جایزه بهترین مقاله را کسب کرد و همچنین به عنوان یک مقاله در ژورنال بسیار معتبر رباتیک اجتماعی پذیرفته و چاپ شد.

مقداری بیان کرد: ایده ساخت ربات آرش به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارائه  و تصویب شد؛ این پروژه به کمک 15 دانشجو و پژوهشگر از رشته‌های مکانیک، رباتیک، کامپیوتر، زبان شناسی کاربردی، روان شناسی، طراحی صنعتی و گرافیک و با مشارکت همکارانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران غرب و تهران شمال صورت گرفت.

حجم کتاب‌های درسی دانش آموزان کاهش می‌یابد؟

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره بررسی حجم کتاب‌های درسی اظهار کرد: حجم کتاب‌های درسی تحت تاثیر مؤلفه‌های مختلفی از جمله سختی و آسانی مطالب، چگالی محتوای درس، توان معلم، تعداد دانش‌آموزان، نحوه تدریس، کلاس‌داری و استفاده کامل از جلسات هر درس است.

وی ادامه داد: برای بررسی اینکه حجم کتاب برای درسی خاص مناسب است یا خیر باید تمامی مؤلفه‌های ذکر شده در کنار هم مورد توجه قرار گیرد و صرفا نباید بالا بودن حجم مطلب را با یک عامل سنجید.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه پژوهشی برای بررسی حجم کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: چنانچه بر اساس مطالعات در حال اجرا به بالا بودن حجم کتاب‌های درسی پی ببریم حتما این موضوع را اصلاح خواهیم کرد.

۱۹ درصد؛ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۹۶

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت:درباره گزارش اشتغال فارغ‌التحصیلان در این جلسه صحبت‌هایی شد و بر اساس گزارش‌های موجود نرخ بیکاری دانش آموختگان در سال ۹۶ حدود ۱۹ درصد بوده است.

وی ادامه داد: البته حدس می‌زنیم که میزان بیکاری دانش آموختگان بیشتر از ۱۹ درصد باشد، زیرا این گزارش بر اساس یک ساعت بیکاری در طول روز تنظیم شده است و به همین دلیل از مسئولان وزارت علوم و وزارت کار دعوت کردیم تا در جلسه بعدی ستاد راهبر‌ی نقشه جامع علمی کشور حضور پیدا کنند تا بتوانیم آماری درست از اشتغال داشته باشیم.

افزایش ۱۸ درصدی طرح فوق‌العاده ویژه برای معلمان

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش  درباره اجرای طرح معلم تمام وقت و بررسی نقاط ضعف و قوت آن اظهار کرد: در شرایط فعلی هر برنامه‌ای که در آموزش و پرورش تهیه می‌شود؛ واکنش‌های منفی در فضای مجازی به دنبال دارد بر همین اساس برای طرح معلم تمام وقت هم این موضوع صدق می‌کند و آن را طرحی انحرافی عنوان کرده‌اند.

وی ادامه داد: سوال من اینجاست که چرا باید وزیری که از مجلس بالاترین رأی اعتماد را گرفته است طرح انحرافی را تهیه کند و در ۲ شورای توسعه مدیریت و حقوق و دستمزد آن را مطرح کند که نمایندگان تمام دستگاه‌های اجرایی در این شورا‌ها حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه طرح معلم تمام وقت کاملا اختیاری و داوطلبانه است درباره تغییر در میزان دریافتی معلم گفت: در طرح اولیه ۲۵ درصد حق شغل و شاغل برای معلم تمام وقت در نظر گرفته شده بود، اما بعد از آن در شورای توسعه و مدیریت این موضوع را به ۱۸ درصد فوق‌العاده ویژه تبدیل کردیم که میزان دریافتی بر اساس این طرح جدید بیش از طرح قبلی خواهد بود.

سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی چند سال است؟

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به منع به کارگیری اساتید بازنشسته در این دانشگاه گفت: براساس آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی ۷۰ سال و استاد یاری ۳۵ سالگی و دانشیاری ۶۷ تعیین شده است.

وی ادامه داد: اساتیدی که بازنشسته می‌شوند کماکان تدریس را ادامه خواهند داد و این موضوع روال طبیعی است. در شرایط فعلی دانشگاه تهران نیز به طور معمول از این ظرفیت استفاده می‌کند و با تصویب آیین نامه ابلاغی وزارت علوم فضای کافی برای تدریس استاد‌های جوان در دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اضافه کرد: براساس آیین نامه از سوی وزارت علوم، اساتید پس از بازنشستگی در مرتبه پایان نامه می‌توانند فعالیت کنند، اما خدمت براساس امور اجرایی و کار به صورت رسمی در دانشگاه نخواهند داشت.

عناوین امتحان نهایی پایه دوازدهم اعلام شد + فهرست دروس

تعیین تکلیف دروس امتحان نهایی موضوعی است که بنابر اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش قرار بود تا آغاز سال تحصیلی به نتیجه برسد، اما بنا بر گفته سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین هفته مهرماه، عناوین دروس امتحان نهایی مشخص شده است، اما همچنان منتظر امضای رئیس جمهوری، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، است.

به استناد بند یک ماده واحده قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب ۲۶/۲/۹۵ مجلس، شورای عالی آموزش و پرورش مقرر می‌کند که آزمون پایانی برخی دروس پایه دوازدهم شاخه نظری به صورت نهایی برگزار می‌شود.

اخذ و گذراندن دروس مازاد در دانشگاه آزاد امکانپذیر است

علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اجرایی «مجوز اخذ دروس مازاد بر دروس سرفصل مصوب رشته به درخواست دانشجویان» را به روسای واحد‌های مراکز استان، واحد‌های جامع مستقل، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

براساس بند‌هایی از این بخشنامه، تعداد کل واحد‌های درسی مازاد قابل اخذ برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته حداکثر ۲۰، برای دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر ۱۴ و برای دانشجویان دکتری حداکثر ۱۰ واحد است.

ارائه دروس مازاد الزامی نیست و در صورت وجود تقاضا از سوی دانشجویان در همان واحد دانشگاهی و در صورت عدم ارائه درس مورد تقاضا در واحد دانشگاهی مربوط به متقاضی، به صورت مهمان در سایر واحد‌های دانشگاهی قابل اخذ است. سرفصل دروس مازاد و مقررات آموزشی، تحصیلی و نحوه ارزیابی آن همانند سایر دروس است.

ممنوعیت اعزام دانش آموزان مدارس غیر دولتی به خارج از کشور

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره اقدام برخی مدارس و مراکز غیر دولتی برای اعزام دانش آموزان به مسابقات علمی خارج از کشور با عناوین مختلف اظهار کرد: مدارس برای چنین اقداماتی هیچگونه مجوزی از سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی دریافت نکرده اند که دانش آموز را برای انجام آزمون به خارج از کشور اعزام کنند.

وی ادامه داد:چنین برنامه‌هایی به هیچ وجه حتی جزء برنامه‌های فوق برنامه هم مجوز ندارند؛ در حالت کلی برگزاری آزمون‌ها و اردو‌های خارج از کشور هرگز به منزله برنامه‌های فوق برنامه تلقی نمی‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: مدارس غیر دولتی هرگز اجازه اعزام دانش آموزان را به خارج از کشور پیدا نمی‌کنند و خانواده‌ها باید مواظب باشند تا برخی مدارس از فرصت سو استفاده نکنند و برنامه‌های این چنینی را جز کار‌های قانونی مدرسه ندانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
کدوم بیمه طلایی اقا این بیمه هم نیست چرا