ایلراه‌های عشایری برای کوچ بهاره آماده‎سازی می‌شود

ایلراه‌های عشایری در چهارمحال و بختیاری، برای کوچ بهاره بازگشایی و آماده‎سازی می‌شود.

ایلراه‌های عشایری برای کوچ بهاره آماده‎سازی می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اثر وقوع سیلاب و بارش برف سنگین در اواخر سال گذشته، برخی ایلراه‌های عشایری این استان تخریب و مسدود شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد از این ایلراه‌ها بازسازی و بازگشایی شد افزود: مابقی مسیر‌ها هم تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری که زمان شروع کوچ عشایر است ساماندهی می‌شود.

حسین پور طول ایلراه‌های عشایری چهارمحال بختیاری را ۶۰۰ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: ایلراه‌های اصلی استان در مسیر‌های خوزستان، دیناران، بازفت و لردگان است.

وی ادامه داد: هرساله در فصل زمستان و اوایل بهار به علت جاری شدن سیلاب و روان آب ها، بخشی از ایلراه‌های عشایری و مسیر‌های عبور احشام و چهارپایان عشایر نظیر پل‌ها و گذرگاه‌ها تخریب و مسدود می‌شود که عشایر به ناچار گذرگاه‌های مرتفع و پرخطر را برای عبور انتخاب می‌کنند.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

این استان همچنین از مناطق ییلاقی عشایر به شمار می‌رود که سالانه در فصول بهار و تابستان، علاوه بر حضور عشایر خود منطقه، پذیرای تعدادی از عشایر کوچرو استان‌های لرستان، خوزستان و فارس نیز می‌باشد.

انتهای پیام/ز

بازگشایی ۸۰ درصد ایلراه‌های عشایری

برچسب ها: عشایر ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار