روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است +تصاویر

در امتداد شرقی کوه‌های بافق روستای سنگی باجگان با جشنواره‌ای از آداب رسوم این دیار میزبان مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، لیلی رنجبر رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در حاشیه جشنواره نوروزی روستای باجگان شهرستان بافق گفت: این جشنواره به بهانه دورهم جمع شدن و مرور خاطرات گذشته در این روستا برگزار شده است.
وی پخت نان محلی، بازی‌های بومی و غرفه‌های صنایع روستا را از برنامه‌های این جشنواره برشمرد.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است+تصاویر

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق تصریح کرد: این روستا در فاصله ۱۰۰کیلومتری بافق قرار دارد و بخاطر معماری سنگی آن بسیار منحصر بفرد است.

وی افزود: مردمان این روستا با فرهنگ و اهل علم و دانش هستند که این ویژگی در شهرستان زبانزد است.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق جمعیت این روستا را ۱۴۰نفر و ۷۰خانوار بیان کرد.

ثبت ملی چنار روستای باجگان

محمد علی ارشدی دهیار روستای باجگان بافق گفت: این روستا سابقه تاریخی طولانی دارد از جمله درخت تنومند، قطور و مرتفع چنار هزار و ۲۰۰ ساله باجگان که نماد سکونت و سابقه روستا به صورت زنده و پایدار است.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است

وی افزود: جاذبه‌ها و امکانات روستای باجگان به عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری شهرستان و استان یزد در کشور به ثبت رسیده است.

دهیار روستای باجگان بافق ادامه داد: جاذبه‌های این روستا به قدری متنوع و متعدد است که هرساله تعداد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود و بهره مندی از مواهب آن به این منطقه سفر می‌کنند.

ارشدی تصریح کرد: آب وهوای دلپذیر، ملایم و معتدل در بهار و تابستان، باجگان را، چون نگینی در منطقه کویر بافق بیشتر مطرح می‌کند.

باجگان پوشیده از الوار و دارای کوچه‌های باریک سنگی

محمد علی طالعی معاون فرماندار بافق گفت: سبک معماری این روستا سنگی است که این مصالح خدادادی به صورت لایه لایه درکوه باجگان نزدیک روستا وجود دارد.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است

وی افزود:این سنگ به راحتی در ابعاد مختلف از کوه جدا می‌شود و برای ساختمان سازی این روستا و دیوار چینی ساختمان و باغات روستا‌های همجوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون فرماندار بافق تصریح کرد:این روستا مشرف به ده‌ها روستای دهستان سبزدشت بافق است که می‌توان از آنجا مناظر زیبای مزارع و باغات پسته مجموعه روستا‌های این دهستان را به نظاره نشست.

قله باجگان دومین قله بلند بافق

موسوی رئیس محیط زیست بافق گفت:در این روستا بلندترین نقطه ارتفاعی منطقه قله باجگان با ارتفاع ۲۸۷۹ که دومین قله بلند شهرستان بافق است وجود دارد.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است+تصاویر

وی با بیان اینکه منطقه بکر حفاظت شده کوه باجگان تنوع گونه‌های گیاهی بسیاری دارد افزود:این گونه‌های زیبا از جمله جنگل نادر وکمیاب اُرس و سایر گونه‌های گیاهی درختی نظیر بادام کوهی، بنه، انجیر وحشی و همچنین گونه‌های مختلف دارویی و صنعتی نظیر اشترک، کتیرا، زیره، آنغوزه، آویشن، شیرین بیان، خاکشیر و اسپند، جذاب و دیدنی کرده و به نوعی برای مردمان این خطه جنبه اقتصادی دارد.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است

رئیس محیط زیست بافق ادامه داد: این روستا زیستگاه حیات وحش متنوع نظیر قوچ و کل و بز کوهی و از همه مهمتر یوزپلنگ آسیایی و انواع پرندگان از ویژه گی‌های این روستاست.

روستای باجگان بافق با جشنواره نوروزی میزبان مسافران است+تصاویر

موسوی خاطر نشان کرد:وجود چشمه‌ها و غار‌های متعدد از جمله غار و چشمه تیغ دریا، وجود عوارض متنوع کوهستانی نظیر دامنه ها، دره ها، شکستگی‌ها و گسل ها، خود چشم انداز زیبایی به وجود آورده که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

صحن و سرای امام زاده عبدالله (ع)، شن‌های روان روستای صادق آباد ،کمپ کاراکال، با تمام امکانات پذیرایی و اقامتی، باغ تیتو، پیت معدن چغارت و منطقه حفاظت شده کوه بافق، مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار