رئیس سازمان چای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمبودی در عرضه چای نیست/حداکثر قیمت هر کیلو چای ایرانی ۴۰ هزار تومان

جهان ساز گفت: با توجه به افزایش واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل، مشکلی در تامین چای بازار داخل نداریم.

کمبودی در عرضه چای نیست/حداکثر قیمت هر کیلو چای ایرانی ۴۰ هزار تومانحبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه چای به بازار وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش واردات چای در سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل مشکلی از لحاظ تامین چای در بازار نداریم.

وی افزود: براساس آمار ۱۰ ماهه گمرک در سال ۹۷، ۴۸ هزار تن چای وارد کشور شده است که نسبت به سال ماقبل خود ۳ درصد رشد داشته است که به این‌ترتیب کمبودی در عرضه چای نیست.

جهان ساز ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۱۴ هزار تن چای به کشور‌های روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند، عراق، افغانستان، ترکیه و کشور‌های اروپا صادر شد. در ۶ ماهه اول چای ایرانی و خارجی با یکدیگر صادر شدند اما در ۶ ماهه دوم تنها چای ایرانی صادر شد.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو چای خارجی را ۵۰ تا ۱۰۰ هزار و چای ایرانی  را حداکثر ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: رشد ۳ درصدی واردات چای/قاچاق چای منتفی است


وی از افزایش تولید برگ سبز چای خبر داد و گفت: سال گذشته به سبب بحث خشکسالی و سرمازدگی بهاره ۲۰ درصد کاهش عملکرد تولید را داشتیم در حالیکه برای سال زراعی ۹۸_۹۷ به سبب شرایط جوی مناسب، عملیات به زراعی، قیمت مناسب خرید برگ از سوی کارخانه ها، هرس به موقع و شخم پای بوته حداقل ۲۰ درصد افزایش عملکرد را خواهیم داشت.

رئیس سازمان چای در ادامه افزود: بنا بر آخرین آمار حدود ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰ هزار نفر چایکار استان گیلان و مازندران پرداخت شد که به این ترتیب در ۲۰ درصد باغات عملیات به زراعی کف بر، هرس کمر بر و عملیات تغذیه صورت گرفت.

به گفته وی، در چند سال اخیر کارخانه‌ها با قیمت مناسب برگ سبز چای را از چایکاران خریداری کرده اند که این امر ترغیب چایکاران در بحث افزایش تولید را به همراه داشته است.

جهان ساز درباره آخرین وضع قیمت تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آمار و اطلاعات قیمت خرید تضمینی برگ سبز درجه یک ۲۰ درصد و برگ سبز درجه ۲، ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته که تا کنون از سوی شورای اقتصاد ابلاغ نشده است.

جهان ساز ادامه داد: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای به معنای قیمت واقعی محصول نیست چرا که ارزش برگ سبز در بازار چای خشک بیشتر است، ضمن آنکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات امکان رقابت چای خارجی با ایرانی به لحاظ قیمت وجود ندارد.

جهان ساز در پایان تصریح کرد: با اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات انتظار بر آن است که کارخانه‌ها و تجار بزرگ برگ سبز چای را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب همانند سایر محصولات کشاورزی از چایکاران خریداری کنند چرا که سایر کشاورزان به سبب نرخ محصولات در بازار حاضر به تحویل محصول نیستند چرا که قیمت تضمینی سوپاپ اطمینانی است.

انتهای پیام/

افزایش تولید برگ سبز چای در راه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار