یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رکود بر بازار برنج ایرانی حاکم است/ نرخ هر کیلو برنج‌ طارم ۱۵ هزار تومان

اکبریان از رکود حاکم بر بازار برنج خبر داد و گفت: هم اکنون حداکثر نرخ هر کیلو برنج طارم و هاشمی بدون خرده ۱۵ هزار تومان است.

روز/رکود بر بازار برنج ایرانی حاکم است/ نرخ هر کیلو برنج‌طارم ۱۵ هزار تومانعلی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رکود حاکم بر بازار برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو برنج طارم و هاشمی درجه یک بدون خرده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و ندا و شیرودی ۱۲ تا ۱۳ بوده که نسبت به هفته‌های اخیر نوسانی نداشته است.

وی اختلاف چشمگیر قیمت برنج در استان‌های شمالی با تهران را ناشی از ضعف در نظارت دستگاه‌های مسئول و سودجویی دلالان دانست و افزود: هر کیلو برنج در تهران با احتساب ۱۰ درصد سود و هزینه‌های حمل و نقل باید عرضه شود که متاسفانه به سبب کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول گپ فاصله استان‌های تولیدکننده با بازار تهران بسیار بالاست.

اکبریان عرضه برنج با نرخ ۱۸ تا ۲۰ هزارتومان در بازار تهران را گران فروشی دانست و گفت: از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود با اعمال نظارت‌های بیشتر از گران فروشی و سودجویی دلالان جلوگیری کنند تا با احتساب سود متعارف از سوی مغازه داران اجحافی در حق مصرف کنندگان صورت نگیرد.

نایب رئیس انجمن برنج ادامه داد: دستگاه‌های ذی ربط با استعلام قیمت برنج از مراکز فروش و احتساب سود متعارف و هزینه حمل و نقل به سهولت می‌توانند از گران فروشی جلوگیری کنند.

وی خرید توافقی برنج از سوی دولت در زمان برداشت محصول را یکی از راهکار‌های کنترل بازار دانست و افزود: البته برخی افراد با سنگ اندازی به دنبال آن هستند که این امر صورت نگیرد چرا که آن‌ها هدفشان تنها واردات است.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات اقلام اساسی تنظیم بازار شب عید/ نرخ هر کیلو سیب مرغوب دماوند تنظیم بازار ۷ هزار تومان


اکبریان مجموع تولید برنج کشور را با احتساب رتون و دوباره کشت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: براساس سرانه مصرف ۳۶ تا ۳۷  کیلو گرم برنج به ازای هر نفر کسری نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به میزان تولید برنج حداکثر ۹۰۰ هزار تن کسری برنج باید از طریق واردات تامین شود و واردات بیش از این میزان ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌کند.

اکبریان با اشاره به اینکه قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالا‌ها طی ۴۰ سال اخیر نوسانی نداشته است، بیان کرد:  برخی افراد با مطرح کردن رشد چشمگیر قیمت برنج و محدودیت منابع آبی برای تولید این محصول و تامین نیاز کشور از طریق واردات درصددند تا تیشه به ریشه تولید داخل بزنند.

نایب رئیس انجمن برنج در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه کشت برنج در مقایسه با دیگر زراعت‌ها سخت است، اما حمایتی از برنج کاران صورت نمی‌گیرد، در حالیکه با حمایت از این بخش دستیابی به خودکفایی صددرصدی شدنی است.


انتهای پیام/

 ضعف در نظارت‌ها عامل اصلی گرانی برنج در بازار تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
والا ماکه شمالیم قیمت برنج کیلو بیست هزارتومنه
Germany
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
خوش به حال اون هایی که پول دارند برنج ایرانی می خورند ما فقط هندی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
رکود حاکمه یا مردم توان خرید ندارند
آخرین اخبار