چهارمین سالگرد تجاوز به فقیرترین کشور عربی فرا رسید

مروری بر مداخله بی‌رحمانه و خونین عربستان و آمریکا در یمن

پایگاه اینترنتی «این‌دیس‌تایمز» در چهارمین سالگرد تجاوز به یمن به تاریخچه مداخله ریاض در یمن و حمایت غرب از آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی این‌دیس‌تایمز در مطلبی نوشت چهارمین سالگرد جنگ یمن فرا رسید و این جنگ و تهاجم بی رحمانه تاکنون جان بیش از ۶۰ هزار شهروند یمنی را گرفته و نیمی از جمعیت این کشور را (۱۴ میلیون نفر) به مرز قحطی کشانده است.

آنچه ابتدا با عنوان «جنگ داخلی یمن» آغاز شد، حالا به بحرانی تبدیل شده که سازمان ملل متحد آن را بزرگترین بحران بشری جهان توصیف می‌کند. یمن به میدان کشتاری بین المللی تبدیل شده که دولت‌های «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» روسای جمهور سابق و کنونی آمریکا افسار عربستان را در این میدان رها کردند.

در ادامه این مطلب آمده است:ما نباید فراموش کنیم که آمریکا با حمایت از عربستان چه شرایطی وخیمی را برای یمن رقم زد. باید صادقانه به آنچه آمریکا در حق مردم یمن انجام داد بپردازیم و اجازه ندهیم اینگونه جنایت‌ها در آینده تکرار شود.

جنگ یمن چهار ساله شد/ مروری بر مداخله بی رحمانه عربستان و آمریکا در یمن

عربستان سعودی و امارات در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۱۳۹۴) در حمله‌ای غافلگیرانه به یمن، نیروی هوایی این کشور را هدف قرار دادند و حملات هوایی در آن را آغاز کردند. ائتلافی که به یمن حمله کرد رسماً شامل قطر (تا ژوئن ۲۰۱۷)، مراکش (تا فوریه ۲۰۱۹)، بحرین، کویت، مصر و هم پیمانان آفریقایی و عرب دیگر می‌شد.

جنگ یمن چهار ساله شد/ مروری بر مداخله بی رحمانه عربستان و آمریکا در یمن

این ائتلاف اعلام کرده بود هدفش از حمله به یمن، بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، است، اما مداخله عربستان در یمن نه جدید است و نه غافلگیرکننده. در واقع موقعیت استراتژیک یمن باعث شده عربستان بار‌ها در این کشور مداخله کند، به ویژه مواقعی که روسای جمهور یمن که هم پیمان عربستان بوده اند (از جمله هادی) در خطر بوده اند.

ائتلاف مذکور که به سرکردگی عربستان تشکیل شده بود از سوی همپیمانان غربی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه حمایت می‌شد. به طوری که چند ساعت پس از آغاز حمله ائتلاف به یمن، دولت اوباما این بیانیه‌ را صادر کرد:

«رئیس جمهور اوباما در حمایت از اقدامات شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) برای مقابله با حوثی ها (جنبش مردمی انصارالله)، کمک اطلاعاتی و لوجستیک به عملیات نظامی جی‌سی‌سی را تایید کرد».

جی‌سی‌سی یک اتحاد سیاسی است که شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات می‌شود.

با اینکه در این بیانیه بر اقدامات نظامی غیر مستقیم آمریکا در یمن تاکید شده بود، بخشی از آن از تشکیل یک گروه برنامه ریزی مشترک برای هماهنگی حمایت اطلاعاتی و نظامی آمریکا از عربستان خبر می‌داد. حقیقت این بود که اوباما یک بار دیگر بدون دریافت مجوز کنگره، مداخله غیرقانونی در یک کشور خارجی را آغاز کرد. این اقدام اوباما نقض قطعنامه‌ی سال ۱۹۷۳ بود که بر اساس آن کنگره مجوز آغاز جنگ را صادر می‌کند نه رئیس جمهور.

جنگ یمن چهار ساله شد/ مروری بر مداخله بی رحمانه عربستان و آمریکا در یمن

با ادامه یافتن جنگ مشخص شد که حمایت‌های آمریکا از ائتلاف بیش از آن است که اعلام شده بود. آمریکا تسلیحات در اختیار ائتلاف می‌گذاشت، مواضع را برای بمباران شناسایی می‌کرد و به جنگنده‌های عربستان و امارات در حین پرواز سوخت رسانی می‌کرد. آمریکا همچنین بر جنایات عربستان سرپوش می‌گذاشت تا سازمان ملل نتواند اقدامات این کشور را زیر ذره بین ببرد.

حمایت‌های اوباما از عربستان در حالی ادامه پیدا می‌کرد که میلیون‌ها نفر در یمن به قحطی دچار شده بودند و تصاویر کودکان نحیف یمنی سراسر جهان را گرفته بود. این حمایت‌ها حتی زمانی که ائتلاف سعودی بیمارستان‌ها را بمباران می‌کرد، ادامه داشت. حمایت آمریکا از اقدامات وحشیانه عربستان تا زمانی ادامه پیدا کرد که تعداد بی شماری از شهروندان یمنی کشته شدند برای مثال بازار حجه در مارس ۲۰۱۶ بمباران شد و ۱۱۹ نفر کشته شدند. همچنین یک مراسم عزاداری در اکتبر ۲۰۱۶ بمباران شد و ۱۴۰ نفر کشته شدند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه گزارش خود افزود: دولت اوباما حتی وقتی فهمید عربستان و امارات با دشمن واشنگتن (یعنی گروه تروریستی القاعده) همکاری می‌کنند، حمایت از ائتلاف را قطع نکرد. ظاهرا هدف ائتلاف از مداخله در یمن سرکوب حوثی‌هایی بود که از دیدگاه آن‌ها نایبان ایران در این جنگ بودند. امروز که چهارمین سالگرد مداخله عربستان و همپیمانان آن در یمن است، ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال یا از سوءتغذیه جان باخته اند یا از بیماری‌هایی که قابل پیشگیری بوده اند. تمام این‌ها به دلیل محاصره دریایی و زمینی که ائتلاف سعودی ایجاد کرده است، اتفاق افتاده است.

با فشاری که فعالان حقوق بشری به دولت آمریکا آوردند بالاخره کنگره به سوی پایان دادن این جنگ رفت، ولی هر بار که دو قدم به جلو برمی‌داشت، یک قدم به عقب بر می‌گشت.

حالا که به سال چهارم جنگ رسیده ایم تعداد بیشماری از مقامات آمریکا هستند که باید برای این جنگ سرزنش شوند؛ دولت اوباما برای حمایت از جنگ در حالی که می‌دانست متجاوزان مرتکب جنایات جنگی شده اند و دولت ترامپ برای اینکه جنگ در شهر بندری حدیده را شدت بخشید و نیمی از جمعیت یمن را تا مرز قحطی کشاند.

عربستان و امارات بدون سلاح‌های آمریکا، کمک‌های اطلاعاتی آن، آموزش‌ها و حمایت‌های زمینی و سیاسی آن هرگز نمی‌توانستند این مداخله را تا این حد ادامه دهند. حتی اگر ترامپ مجبور شود حمایت از جنگ یمن را پایان دهد، داد و ستد سلاح بین آمریکا و عربستان که تاکنون به ده‌ها میلیارد دلار رسیده است، ادامه خواهد یافت.

روزی این جنگ پایان می‌یابد و یمنی‌ها آنچه از کشورشان باقی مانده را تکه تکه بازسازی می‌کنند. اما وقتی به عقب نگاه می‌کنند کشور‌های زیادی را در نابودی کشورشان دخیل می‌دانند: عربستان سعودی، آمریکا، انگلیس، امارات و تعداد زیادی از کشور‌های دیگر که فعالانه در کشتن یمنی‌ها دخالت داشتند. آن‌ها همچنین کشور‌هایی مانند کانادا را که علیرغم ابراز نگرانی درباره جنگ یمن، سلاح هایشان را برای پایان دادن به زندگی یمنی‌های صادر می‌کردند به یاد خواهند آورد.

جنگ یمن چهار ساله شد/ مروری بر مداخله بی رحمانه عربستان و آمریکا در یمن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار