معرفی موزه؛

اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟

اطلاعاتی در خصوص اولین موزه ایران و تاریخچه آن در این گزارش برای شما گردآوری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موزه مکان مناسبی برای ثبت خاطرات افراد، کشور‌ها و جهان است و از دید جهانیان اهمیت خاصی دارد.

اولین موزه ایران به دستور ناصرالدین شاه تاسیس شد در اصل کار موزه با آغاز کار و تاسیس کاخ موزه ناصرالدین شاه در کاخ گلستان شروع شد. این موزه به دنبال تخریب قسمتی از ساختمان‌های سمت شمال کاخ تاسیس شد.

اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟

اعتماد السلطنه در توصیف موزه چنین می‌نویسد: «موزه به اصطلاح اهالی فرهنگ، عبارت از مکان و محلی که مخزن آثار قدیم و اشیاء بدیعه و نفایس و مستظرفات دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که در آن مخزون و موضوع است. اهل علم و اطلاع کسب فایدتی و کشف سری می‌نمایند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و حرف آن و رسوم و آداب معمول آن ایام و عادات و طوایف آن باخبر می‌گردند و می‌توان گفت که موزه مقیاس شعور و میزان عقول و درجه افهام اصناف است. مشکلات لاینحل در اینجا حل می‌شود و بر معلومات تاریخی شهود اقامه می‌نماید».

کتابخانه‌ای نیز در کنار کاخ موزه ناصرالدین شاه قرار داشت. اعتماد السلطنه درباره این کتابخانه نیز نوشته است:«کتابخانه در جنب موزه مبارکه همایونی است که چندین هزار جلد کتاب خطی و چاپی از کتب معتبر قدیم و جدید در آن هست».

در طی سالیان بعد بخشی از مجموعه موزه از آن جدا شد. در زمان ناصرالدین شاه به علت سرقتی که در آنجا انجام گرفت، جواهرات سلطنتی که ابتدا در ویترین‌ها بود به مخزن‌هایی در زیرزمین و سپس به موزه جواهرات در بانک مرکزی منتقل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار