چای یا قهوه؟/ تقویت حافظه با یک نوشیدنی ساده

نوشیدن قهوه افزون بر جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند سبب افزایش تمرکز و بالا رفتن توان ذهنی شود، قدرت دانه‌های قهوه حتی با نگریستن به تصویر آن با بوییدن یک فنجان قهوه هم ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیاست و اثر‌های فیزیکی متنوعی بر سلامت بدن انسان دارد. افزون بر اثر‌های فیزیکی، نوشیدن قهوه یا حتی مشاهده تصویر آن می‌تواند سبب افزایش تمرکز در افراد و رفع خواب آلودگی شود.
 
کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تنها نگریستن به قهوه می‌تواند سبب ایجاد دگرگونی در ذهن افراد شود، گویی که نوشیدنی حاوی کافئین را نوشیده اند.
 
محققان دریافتند نگریستن به قهوه سبب فعال شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که مربوط به کنترل سطح هوشیاری در افراد هستند.
 
این وضعیت به افراد کمک می‌کند تا درکی بهتر از وضعیت به دست آورند و دقیق‌تر بیندیشند.
 

میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان همه روزه صبح را با نوشیدن قهوه در کنارصبحانه خود شروع می‌کنند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهند تنها نگریستن به قهوه اسپرسو، کاپوچینو یا قهوه لاته می‌تواند سبب افزایش تمرکز در افراد شود حتی اگر قهوه فیزیکی در دسترس فرد نباشد.
 
کارشناسان در این مطالعه به بررسی اثر روانی قهوه و چای بر شرکت کنندگان در کشور‌های آمریکا، کانادا، اروپا، آسیای شرقی، چون چین، کره و ژاپن پرداختد.
 
این نتیجه به دست آمد که مشاهده چای نمی‌تواند سبب اثرگذاری بسیار قوی بر تمرکز افراد شود، اما مشاهده تصویر یا فنجانی پر از قهوه می‌تواند سبب افزایش تمرکز در افراد شود.
 
همچنین این مطالعه نشان داد افراد در کشورهای شرقی و آسیایی اثرگذاری قوی تری از چای به نسبت قهوه به دست می آورند و  به نوعی اثر پذیرفتن از قهوه یا چای برای افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو به فرهنگ کشورها نیز وابسته است.
 

بنا بر آمار‌های جهانی، قهوه حاوی کافئین چهارمین نوشیدنی پرطرفدار بین مردم دنیاست در حالی که چای رتبه دوم را در این رده بندی دارد.
 
مطالعه‌ها نشان می‌دهند قهوه حاوی کافئین می‌تواند سبب کاهش عارضه‌های بیماری پارکینسون و نیز جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر شود.
 

کافئین موجود در قهوه از انباشت پروتئین سمی آلفا سینوکلین در مغز جلوگیری می‌کند، این پروتئین یکی از اصلی ترین دلایل در رشد و توسعه هر ۲ نوع بیماری آلزایمر و پارکینسون است. کارشناسان در نظر دارند بنا بر نتیجه‌های به دست آمده در آینده نسل جدیدی از دارو‌های درمان آلزایمر و پارکینسون را ابداع کنند که در آن ترکیب کافئین وجود داشته باشد.
 
منبع:Dailymail
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
حمید
۱۰:۴۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خب اگه فقط با نگاه کردن به قهوه مشکل حل میشه که موردی نداره
کمی میخریم و هر روز سه وعده نگاهش میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
واقعا بدون چاي نميشه كار كرد يني اگه يه روزي بگن چاي نيست همه مردم ميميرن
آخرین اخبار