مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغداری در استان خبر داد.

مشاهده بیماری آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حبیب شریفیان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به تشدید اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در واحدهای مرغداری استان گفت: با توجه به گزارش کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از مرغداریهای استان لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا اطلاع رسانی و تاکیدات ضروری به واحدهای تولیدی صورت گیرد تا مدیران و کارگران واحدهای مرغداری ضمن رعایت دقیق موارد قرنطینه از هرگونه تردد غیر ضروری افراد و خودرو به واحدها جلوگیری کنند.


مشاهده بیماری آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقیوی به مرغداران استان توصیه کرد ورود و خروج دان، تخم مرغ، کود و سایر محموله های ضروری به واحدهای مرغداری با ضدعفونی کامل و رعایت دقیق و موثر ضوابط بهداشتی دامپزشکی انجام شود.


شریفیان با بیان اینکه هرگونه جابجایی پرنده باید با مجوز سازمان دامپزشکی باشد افزود: در این راستا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظامی و انتظامی برای جلوگیری از جابجایی‌های پرندگان و فرآورده‌های طیور بدون مجوز سازمان دامپزشکی صورت گرفته است.


وی با تاکید بر رعایت قرنطینه و امنیت زیستی برای کلیه مرغداران در واحدهای صنعتی و روستایی گفت: لازم است بهره برداران به هشدارهای سازمان جهادکشاورزی استان و اداره کل دامپزشکی درباره کنترل و مراقبت از گسترش و شیوع آنفلوآنزای مرغی به جد توجه و از هرگونه خرید و فروش طیور و ماکیان از بازارهای محلی و هفتگی اجتناب کنند.


وی ادامه داد: مرغداران استان در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک در واحدهای پرورش طیور صنعتی و یا در روستاها در اسرع وقت به اداره دامپزشکی و یا جهادکشاورزی شهرستان گزارش کنند.


آنفلوآنزای فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

انتهای پیام/

مشاهده بیماری آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.