بیشتر مسافران نوروزی در مدارس بوشهر اقامت کردند

آمارهای ستاد اسکان آموزش و پرورش استان بوشهر نشان می‌دهد بوشهر جزو سه مقصد مسافرانی بوده که در تعطیلات نوروزی در این استان اقامت کرده‌اند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهرستان بوشهر با هزار و ۴۴۲ کیلومتر مربع مساحت از شمال به شهرستان گناوه، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به شهرستان تنگستان و از غرب به خلیج فارس منتهی می‌شود.

این شهرستان از دو بخش مرکزی و خارگ تشکیل شده و دارای چهار شهر بوشهر، چغادک، عالیشهر و خارگ و دو دهستان است.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

شهرستان بوشهر با ۲۹۸ هزار و ۵۹۴ جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهرستانِ استان بوشهر به شمار می‌رود.

بندر بوشهر مرکز این شهرستان به صورت شبه‌جزیره است که از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده و در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا قرار دارد.

قدمت این بندر تاریخی به حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

جاذبه‌های شهرستان بوشهر

بندر بوشهر به دلیل عواملی همچون صیادی، کشتی سازی، نیروگاه اتمی و صادرات و واردات شهرتی فراوان در کشور دارد.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

وجود قدیمی‌ترین چاپخانه فعال کشور، مدرسه سعادت با قدمت ۱۲۰ ساله به عنوان مادر مدارس جنوب کشور و چاپ روزنامه طلوع به عنوان یکی از نخستین روزنامه‌های ایران، از جمله ویژگی‌های بوشهر است.

مدرسه سعادت ۱۸ اسفند سال ۱۲۷۸ خورشیدی تاسیس شده و این روز به همین مناسبت در تقویم کشورمان به عنوان روز بوشهر نام گذاری شده است.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

وجود تنها نیروگاه هسته‌ای خاورمیانه، بقعه امامزاده عبدالمهیمن و محمدباقر (ع)، ساحل، قلعه تاریخی ریشهر، عمارت‌های موجود در بافت تاریخی بوشهر، موزه‌های مردم شناسی تاریخ پزشکی و دریا و دریانوردی، بوستان جنگلی چاهکوتاه، بازارقدیم شهر بوشهر، گورستان انگلیسی‌ها، کلیسای ارامنه، از جمله جاذبه‌های شهرستان بوشهر به شمار می‌رود.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

شغل بیشتر مردم شهرستان بوشهر به علت ساحلی بودن این شهرستان، تجارت و صیادی است.

دمپخت ماهی (لخ لاخ)، قلیه میگو و ماهی، ماهی شکم پر، ماهی کبابی، بلالیت، قیمه بوشهری و دال عدس از جمله غذا‌های این شهرستان است.

جزیره مقاوم خارگ

جزیره مرجانی خارگ حدود یک میلیون سال پیش در اثرحرکات تحت الارضی به وجود آمده است. طول تقریبی این جزیره هشت کیلومتر و عرض آن چهار تا پنج کیلومتر، و مساحت آن کمتر از ۴۰ کیلومترمربع است.

ارتفاع متوسط جزیره خارگ از سطح دریا، حدود سه متراست و بلندترین نقطه جزیره کوه دیده‌بان نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۸۷ متر است.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

این جزیره، مهم‌ترین بندر صادراتی نفت خام در خلیج فارس است که فعالیت‌های نفتی در آن قدمتی نزدیک به ۶ دهه دارد.

اکنون بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از جزیره مرجانی خارگ صادر می‌شود.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

این جزیره در جنگ تحمیلی بیش از دو هزار و ۸۰۰ بار با هجوم رژیم بعث عراق رو به رو شد، اما صادرات نفت از این جزیره متوقف نشد تا خارگ به جزیره مقاوم شُهره شود.

بقعه امامزاده میر محمد حنفیه، درختان قدیمی لیل یا انجیر معابد، معبد پالمیران، حضور آهوان در گوشه گوشه جزیره، ساحل و کتیبه هخامنشی، از جمله جاذبه‌های مذهبی وگردشگری خارگ به شمار می‌رود.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

چند سالی است که اردو‌های راهیان نور دریایی مسافران را از بوشهر به خارگ می‌برد تا با رشادت‌های مردم و کارکنان صنعت نفت در این جزیره در جنگ تحمیلی آشنا شوند.

استقبال مسافران نوروزی از بوشهر

بوشهر مانند سال‌های گذشته در تعطیلات نوروزی امسال نیز میزبان مسافران زیادی است. مسافرانی که از راه‌های دور و نزدیک به این شهرستان آمده‌اند تا از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن بهره‌مند شوند.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان بوشهر، شهر بوشهر رتبه‌های نخست اسکان مسافران نوروزی در مدارس را داشته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بوشهر گفت: ۹۱۵ کلاس در ۱۰۰ مدرسه در این شهرستان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است که ۸۱۰ کلاس در شهر بوشهر، ۱۰۵ کلاس هم در شهر چغادک و عالیشهر پذیرای مهمانان نوروزی هستند.

مرتضی روان دوست، افزود: ۲۷۷ کلاس در ۲۳ مدرسه دارای امکانات نوع «الف» و ۶۳۸ کلاس در ۷۷ مدرسه دارای امکانات نوع «ب» است.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

وی بیان کرد: برای تجهیز و تعمیر مدارس شهرستان به منظور میزبانی از مسافران نوروزی بیش از ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بوشهر یادآور شد: با وجود در اختیار قرار دادن همه مدارس و ستادها، مدارس شهر بوشهر به سرعت پر می‌شوند و بعضی از مسافران در حیاط مدرسه چادر‌های خود را برپا می‌کنند.

شهردار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: زمانی که به عنوان شهردار بوشهر انتخاب شدم تا نوروز فرصت زیادی نداشتیم، اما تلاش شد که با اصلاح هندسی خیابان‌ها ومعابر، ایجاد برش‌ها رنگ آمیزی جدول‌ها و مناسب سازی ساحل، شرایط را برای میزبانی از مسافران نوروزی فراهم کنیم.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

سید نورالدین امیری افزود: دو اقامتگاه موقت در شهر بوشهر برای مسافران در نظر گرفتیم شامل دهکده گردشگری و بوستان شغاب که ۱۵۰ تخته چادر در آن‌ها برپاشده است.

وی بیان کرد: ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت آلاچیق‌ها و استقرار ۴۰ کانکس در بوستان‌ها برای هزینه شد.

مدارس بوشهر میزبان بیشتر تعداد مسافران نوروزی

شهردار بوشهر افزود: با توجه به اینکه شهر بوشهر سال‌هاست با مشکل ازدحام خودرو‌ها رو به روست سعی کردیم با ایجاد پارکینگ‌های مختلف این مشکل را کمرنگ کنیم و بر همین اساس، پارکینگی به ظرفیت ۲۰۰ خودرو در بوستان شغاب راه اندازی شد.

بوشهر همچنان میزبان مسافرانی است که آخرین روز‌های تعطیلات نوروزی را در این شهر سپری می‌کنند.

علیرضا بحرانی اقبالی

انتهای پیام/ک

بوشهر در نوروز دیدنی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.