یزد جهانی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور بود

یزد جهانی در ایام نوروز ۹۸، مملو از مسافران و گردشگرانی بود که عروس کویر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان شهری در قلب تاریخ ایران زمین است.

هر مسافر سعی می‌کند ضمن بازدید از این آثار زیبا، تاریخ را با گذر از کوچه پس‌کوچه‌های این کهن‌شهر تاریخی ورق زده و دل به سرزمین خاک و خاطره، کار و کاریز و کاهگل و شهر قنات، قنوت و قناعت بگذارد.

یزد جهانی در ایام نوروز ۹۸، مملو از مسافران و گردشگرانی بود که عروس کویر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند.

میدان امیر چخماق، خیابان قیام، خیابان امام (ره) و حومه بافت قدیم یزد، مملو از مسافر بود که در چند سال اخیر سابقه نداشت.

امسال با توجه به جهانی شدن  یزد  این شهر مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت استقبالی که شاید مردم و مسئولان را غافلگیر کرد.

پذیرش بیش از ۵۴۵ هزار و ۲۶۷ نفر روز در ستاد اسکان فرهنگیان

عباسعلی دانافر مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: تا چهاردهم فروردین ماه سال جاری ۵۴۵ هزار و ۲۶۷ نفر روز در پایگاه‌های اسکان آموزش و پرورش ساماندهی و اسکان یافتند.

وی افزود: در اولین روز از اسکان ۱۷ پایگاه کار پذیرش مسافران نوروزی را در ۳ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در ۳۸۰ مدرسه آغاز کردند که با توجه به استقبال زیاد مسافران نوروزی از استان یزد و این که بیش از نیمی از کشور درگیر بارندگی‌های سیل آسا و بحران‌های ناشی از آن بود افزایش ۴۶ درصدی رشد مسافران ،نفر روز، نسبت به سال ۹۷ را داشتیم.

یزد جهانی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور بود

دانافر گفت: با تکمیل ظرفیت ستاد‌های اسکان موجود با برگزاری چندین نشست اضطراری اسکان، بر ضرورت استفاده از همه فضا‌ها تصمیم گیری شد و همکاران ما در پذیرش و اسکان با مفروش کردن سالن‌های ورزشی، در اختیار گرفتن حسینیه‌ها و سالن‌های نمایشگاه‌ها و پارکینگ‌های مسقف شهرداری جهت اسکان مسافران نوروزی اقدام نمودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: از شروع فعالیت ستاد اسکان آموزش و پرورش ۵۹ هزار و ۷۰۸ خانوار در پایگاه‌های اسکان آموزش و پرورش استان یزد پذیرش شدند که این آمار نسبت به سال ۹۷ با رشد ۳۲ درصدی همراه بود.

دانافر ادامه داد: طی این مدت ۸۴۲ نفر از پرسنل اداری، آموزشی و خدماتی وظیفه راهنمایی، هدایت، اسکان و پذیرایی از میهمانان نوروزی را برعهده داشتند.

باغ دولت آباد یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت : باغ دولت آباد یزد به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی همواره شاهد حضور گردشگران پرشماری از داخل و خارج کشور بود.

وی افزود: این باغ در سال ۱۱۶۰ هجری قمری ساخته شد و از زیباترین بنا‌هایی است که به دوره افشاریه و زندیه مربوط می‌شود.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

فاطمی گفت: این اثر تاریخی از قناتی به همین نام است و جریان آب در باغ، استخوان بندی طراحی آن را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: باغ دولت آباد یزد دارای قسمت‌های بادگیر و هشتی، عمارت حرمخانه، اصطبل و شترخانه، عمارت مستخدمین، عمارت تالار آئینه سر در اصلی، آب انبار دو دهانه و عمارت باغ بهشت آیین است.

میدان امیرچخماق مجموعه‌های تاریخی در دل کویر

میدان امیرچخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت : امیرچخماق نام میدانی در شهر جهانی یزد است که شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد.

وی افزود: امیرچخماق یزد که از بنا‌های بی نظیر و آثار تاریخی یزد به شمار می‌رود در ایام نوروز میزبان سیر کثیری از گردشگران ایرانی و خارجی بود.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

تکیه امیر چخماق در سال۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال۱۳۴۱ با شماره مستقل۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

میدان امیرچخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.تکیه امیر چخماق در سال۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال۱۳۴۱ با شماره مستقل۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

بادگیر ایجاد فضای خنک در منازل گرم کویری

محسن میرجانی کارشناس میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت : بادگیر یک روش ابداعی ایرانی برای ایجاد فضای خنک در منازل گرم کویری است که از دوران صفویه به عنوان یک نشان معماری ایرانی، اسلامی به یادگار مانده است و همین زیبایی و معماری  زیبا چشم جهانیان را به خود جلب کرده است.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

وی افزود: بادگیر دارای بخش‌های مختلفی از جمله قسمت فوقانی آن که از نظر تزئینات مهمترین و شاخص‌ترین بوده و قسمت بدنه آن که مشتمل بر تیغه‌ها و کانال‌هایی است که باد در آن جریان داشته و قسمت انتهایی بادگیر که نحوه‌ی اتصال آن با قسمت تابستانه و مکانیزم است.

میرجانی ادامه داد : بادگیر‌ها در یزد، یک خنک کننده طبیعی منازل است که بلندترین و منحصر بفرد‌ترین آن در جهان را تنها می‌توان در این استان یافت.

وی افزود: از گذشته تا کنون، بادگیر در شهر یزد به عنوان یک خنک کننده منازل در هوای گرم کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این بادگیر‌ها هوای اطراف منازل را به شیوه‌ای حیرت انگیز و مهندسی، وارد منازل کرده و هوایی مطبوع را ایجاد می‌کنند.

میزبانی بلندترین مناره‌های جهان از مسافران نوروزی

علی اصغر صمدیانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت : مسجد جامع یزد شاهکاری از معماران هنرمند ایرانی در دل کویر است و این مسجد حدود ۱۰۰سال و در سه دوره تاریخی بنا شده است.

وی افزود: پایه‌های اصلی مسجد در دوره ساسانیان بنا شده و بنای گنبد خانه در دوره یلخانی و سر در رفیع مسجد در زمان شاهرخ و دوره تیموری ساخته شده است.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

صمدیانی ادامه داد: آنچه که این بنا را نسبت به مساجد دیگر متفاوت جلوه می‌دهد، خوابیدگی گنبد، سر در رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌فرد آن می‌است که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند.

این مسجد به هنگام شب، در زیباترین حالت خود دیده می‌شود و مناره‌های بلند آن از بیشتر نقاط شهر قابل دیدن است و این اثر در تاریخ ۳۱ تیر سال ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کمپ‌های کویرنوردی یزد یکی دیگر از جاذبه‌ های خاص برای گردشگران

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: استان یزد به واسطه واقع شدن در مرز بین کوهستان و کویر از تنوع زیستی و جاذبه گردشگری خاصی برخوردار است.

وی افزود: با ایجاد کمپ ‎‎های کویری در شهرستان‌های مختلف این استان از جمله یزد، اشکذر، اردکان و بافق امکان بازدید و استفاده از آرامش و لذت یک روز در کویر فراهم شد و در ایام نوروز امسال مسافران نوروزی از این کمپ ها استقبال چشمگیری داشتند.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

فاطمی گفت: کمپ کویرنوردی دائمی شن و شادن در شهرستان بافق واقع شده که دارای تجهیزات کامل ورزشی تفریحی مانند رالی کویر، سافاری، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، موتورسواری، شترسواری و اسب دوانی است.

وی عنوان کرد: کمپ‌های سندباد و باران در شمال شهر یزد، کمپ فهرج، کمپ خویدک، کمپ اشکذر از جمله کمپ‌های موقت در این استان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: بیابان‌ها و کویر‌های اطراف مناطق خرانق در اردکان، فهرج در یزد، باقرآباد در بافق و از چندی پیش میزبان گردشگرانی نه تنها از سراسر ایران بلکه از کشور‌های اروپایی شده است.

اغلب گردشگران خارجی کویر را مسافران اروپایی تشکیل می‌دهند، زیرا اعراب و گردشگران کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس علاقمند به سرسبزی و کوه و جنگل هستند از این رو شمال ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند و گردشگران اروپایی نیز بیشتر به دنبال اقلیمی متفاوت از اقلیم خود یعنی همان کویر هستند.

میدان وقت الساعت بنایی تاریخی در یزد جهانی

میدان وقت الساعت ساخته شده در زمان قاجار هرساله میزبان گردشگران نوروزی است.

علی اصغر صمدیانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،گفت : از جاذبه‌های شهر یزد میدان وقت الساعت است در این میدان یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت ایران و جهان قرار دارد و اولین ساعت شهری ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: ساخت این برج ساعت به زمان قاجار باز می‌گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری‌های منقوش به خطوط آیات به آن جلوه‌ای خاص داده اند.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

ساخت این برج ساعت از سوی ابوبکر یکی از ساعت ساز‌های ماهر یزدی انجام شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند ایران  در طول سال به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بنا‌های مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیر‌ها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می‌توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد.

یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از نخستین شهر‌های خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.