باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

برنامه های سفر دو روزه نخست وزیر عراق در ایران

نخست وزیر عراق در دو روز آینده با مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار خواهد داشت.

نخست وزیر عراق وارد تهران شدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۱۷ فروردین، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق همراه با هیئتی متشکل از وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رئیس ستاد ارتش این کشور، قائم مقام وزیر کشور، رئیس گذرگاه‌های مرزی و چند تن از نمایندگان مجلس عراق به علاوه هیئتی خصوصی  وارد تهران شد. این سفر نخستین سفر دوجانبه او به ایران محسوب می شود.

گفته می شود نخست وزیر عراق  در سفر دو روزه خود با همتایان خود دیدار و گفت و گو خواهد داشت و روند قراردادهایی که در سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به عراق منعقد شده بود، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اسفند ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به همراه هئیتی سیاسی- اقتصادی به عراق سفر کرده بود و در جریان آن قراردادهایی منعقد شد که وعده دادند حجم معاملات دو کشور را تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد و علاوه بر دادن وعده لایروبی اروند رود، هزینه روادید هم بین دو کشور حذف شد. گفتنی است در سال گذشته معاملات اقتصادی دو کشور ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در سفر پیشین ظریف و روحانی به عراق، دو نشست مشترک اقتصادی برگزار شده بود و قرار است سومین نشست فردا یکشنبه در تهران برگزار شود و نخست وزیر عراق نیز در آن شرکت خواهد کرد.

دلایل همراهی سیاسی- اقتصادی تهران- بغداد

در سال‌های اخیر و با ریشه گرفتن گروه‌های تروریستی در اکثر کشورهای خاورمیانه و حمایت ضمنی کشورهای غربی از آنها، دولت‌های خاورمیانه برای برون رفت از شرایط جنگ و بی ثباتی به یکدیگر نزدیک تر شدند که ایران و عراق هم جزء این کشورها بودند. در همین راستا در سال های اخیر و به دنبال گسترش گروههای تکفیری‌ها وداعش در عراق و به دنبال آن حمایت مستشاری- معنوی ایران از دولت و ملت این کشور، شاهد نزدیک تر شدن تهران_بغداد به یکدیگر و افزایش همکاری های آنها بودیم.

دیگر نکته قابل توجه این است که پس از تحریم یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران و لغو شدن قراردادهای شرکت‌های غربی با ایران، لزوم افزایش همکاری و تعامل با کشورهای دوست بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

گفته می‌شود عادل عبدالمهدی در این سفر با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد؛ بعلاوه دیدار هیات‌های عالیرتبه دو کشور، امضای اسناد جدید همکاری و شرکت در نشست تجار و فعالان اقتصادی دو کشور از برنامه‌های این سفر است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار