معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت شهرک‌های صنعتی/ ۹۲ واحد صنعتی آسیب دیدند

محمدزاده گفت: در برآورد اولیه خسارت سیل اخیر زیر ساخت شهرک‌های صنعتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا، فتحعلی محمدزاده در خصوص اقدامات صورت گفته برای شهرک‌های صنعتی استان‌های سیل زده گفت: زیر ساخت شهرک‌های صنعتی استان‌های دچار سیل در برآورد اولیه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند. این زیر ساخت‌ها شامل تاسیسات، معابر، تصفیه خانه، شبکه‌های آبرسانی، شبکه‌های گاز، فاضلاب و ... است.

وی با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ به طور کتبی به شهرک‌های استانی در خصوص بارندگی و آبگرفتگی هشدار داده بودیم، افزود: این آمادگی میزان خسارت‌ها را کاهش داد، اما شهرک صنعتی آق قلا دچار آبگرفتگی و خسارت شد. حدود ۸۰ درصد از شهرک صنعتی آق قلا زیر آب رفت و بیشترین میزان خسارت را در این شهرک داشتیم.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حجم بارندگی و جاری شدن سیلاب کانال‌های زه کش و سیل بند‌های اطراف شهرک صنعتی آق قلا را تخریب کرد. این حجم آب برای زه کش‌ها سنگین بود. در بخش دیگری هم برای اینکه سیلاب مناطق مسکونی کنترل شود، آب به سمت دشت هدایت شده و به شهرک صنعتی وارد شد.

بازگشت ۱۰۹ واحد صنعتی آق قلا به چرخه تولید

وی از آغاز به کار ۳ واحد صنعتی در فاز سوم شهرک صنعتی آق قلا خبر داد و گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که در این مدت انجام شده تاکنون ۱۰۶ واحد در فاز‌های ۱ و ۲ این شهرک، ۳ واحد در فاز سوم و در مجموع ۱۰۹ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته است. در مجموع ۸۰ واحد صنعتی در آق قلا دچار خسارت شدند که طبق برآورد‌های اولیه خسارت‌های وارد شده به این واحد‌ها تا کنون حدود ۱۳۳ میلیارد تومان برآورد شده است. این خسارت‌ها شامل دستگاه ها، ماشین آلات، مواد اولیه و ... است.

تشکیل کارگروه بررسی زیرساخت‌های شهرک صنعتی آق قلا

محمدزاده با اشاره به اینکه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در خصوص بررسی مشکلات آب گرفتگی شهرک صنعتی آق قلا دستوراتی دادند، گفت: برای بررسی این مشکل کارگروهی تشکیل دادیم که مشکلات داخلی منطقه و شهرک بررسی شود. لازمه تحقیقات میدانی این است که آب‌های منطقه خارج شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و سال‌های آینده به چنین مشکلی بر نخوریم.

وی گفت: پس از بروز سیلاب در استان‌های گلستان و مازندارن با هماهنگی‌های انجام شده سیل بند شهرک‌های صنعتی استان‌های دیگر را تقویت کردیم. نقاط ضعف و قوت شهرک‌ها را از نظر وقوع سیلاب بررسی کردیم. تا امروز این اقدامات موفق بوده و توانستیم از سرمایه‌هایی که در شهرک‌ها بوده صیانت کنیم.


بیشتر بخوانید: خسارت ۱۰۰ واحد صنعتی استان گلستان در سیل/ اختصاص کمک بلاعوض برای جبران بخشی از خسارات


معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: اواخر سال ۹۷ کانال‌های هدایت سیلاب و آب‌های سطحی شهرک‌ها را لایروبی کردیم که در صورت بارندگی آب از داخل شهرک به راحتی به بیرون هدایت شود. حوضچه‌ها و لاگن‌های شهرک‌ها را لایروبی کردیم تا برای ذخیره آب‌های سطحی آماده باشد. همچنین بر اقدامات شرکت‌های استانی و شهرک‌های صنعتی نظارت مستمر انجام شد.

محمدزاده عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای کاهش خسارت‌های سیل بوده است. هماهنگی‌های بسیار خوبی با شرکت‌های خدماتی و شهرک‌های صنعتی انجام شد و این هماهنگی‌ها توانست خسارت‌ها را به حداقل رسانده و اثرات مخرب سیلاب‌ها را کنترل کند.

وی ادامه داد: تجهیزات نیروی انسانی در سطح شهرک‌ها را با همکاری استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری‌ها و ادارات مدیریت بحران همه جا تجهیز شد و از ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزات نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج مستضعفان حداکثر استفاده را بردیم که از آن‌ها تشکر را داریم.

استفاده از شهرک‌های صنعتی برای اسکان مردم

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه تلاش کردیم در کنار رسیدگی به شهرک‌های صنعتی به مردم هم خدمات رسانی کنیم، تصریح کرد: در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و کرمانشاه از ظرفیت شهرک‌های صنعتی به عنوان مراکز سکونت گاهی مردم و از تجهیزات واحد‌های صنعتی برای کنترل سیلاب و تخلیه آب برای خدمات به مردم استفاده کردیم.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه به دلیل شدت بروز حادثه، مقام عالی وزارت به بخش صنعتی به ویژه شرکت شهرک‌های صنعتی دستور آماده باش دادند، گفت: در همان روز‌های اول مرخصی تمام پرسنل شهرک‌های صنعتی به ویژه معاونین، مدیران فنی و کادر عملیاتی در استان‌های سیل زده کنسل شد و همکاران ما به صورت شبانه روز به حالت آماده باش در آمدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار