پیشنهاد فرمانده سپاه نینوای گلستان برای نام‌گذاری جاده ایثار

فرمانده سپاه نینوای گلستان گفت:به مسئولان استان و شهرستان گمیشان پیشنهاد می‌کنم و اصرار دارم که به خاطر ایثار مردم و سپاه جاده بندرترکمن به گمیشان به عنوان جاده ایثار نام‌گذاری شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، و به نقل از روابط عمومی سپاه نینوای گلستان، سردار معروفی فرمانده سپاه نینوای گلستان با اشاره به بکارگیری توان مهندسی و نیروی انسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کمک به سیل‌زدگان گفت: در سیل اخیر ارتباط جاده‌ای بندرترکمن به گمیشان قطع شده بود؛ مردم برای اینکه شهر دچار خسارت نشود ۱۸ نقطه این جاده را بریدند و، چون احساس می‌کردند اگر این کار را نکنند آب، شهر را می‌گیرد.

وی گفت: مردم این منطقه ایثار کردند و با اینکه یک هفته راه خود را قطع کرده بودند، اما شهر را نجات دادند.

فرمانده سپاه نینوای استان افزود: نیروی زمینی سپاه پاسداران، تیپ مهندسی ۴۵ جوادالائمه و راهداری در این مدت تلاش کردند تا ارتباط گمیشان را به بندرترکمن برقرار کنند.

وی بیان داشت: با همت این نیرو‌ها در مدت ۶۰ ساعت ۱۸ پل بر روی این جاده احداث و راه را برای مردم باز کردند. این ایثار بزرگ مردم و پاسداران که مانند دفاع مقدس، جهادی این کار را انجام دادند، قابل قدردانی است.

سردار معروفی افزود: به مسئولان استان و شهرستان گمیشان پیشنهاد می‌کنم و اصرار دارم که به خاطر ایثار مردم و سپاه جاده بندرترکمن به گمیشان به عنوان جاده «ایثار» نام‌گذاری شود تا ایثار این نیرو‌ها در تاریخ ثبت شود.

وی در بخش دیگر سخنانش به اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: قبل از دستور مقام معظم رهبری، سپاه با جدیت به موضوع سیل و مناطق سیل‌زده ورود کرد، اما بعد از دستور فرمانده کل قوا، سپاه با توان مضاعف پای کار آمد. در این مدت فرمانده کل سپاه در دو مرحله و فرماندهان نیروی زمینی، بسیج، جانشین فرماندهی کل سپاه و ... برای گرفتن تصمیمات عملیاتی به مناطق آمدند.

وی افزود: علاوه بر امدادرسانی موضوع خروج آب از منطقه به دریا و جلوگیری از ورود آب به آق‌قلا نیز در دستور کار قرار گرفت. لایروبی و باز کردن مسیر‌های دو رودخانه قره‌سو و به طور ویژه گرگانرود نیز اجرایی شد.

فرمانده سپاه نینوای استان بیان داشت: نیرو‌های مسلح و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در این مدت انقلابی و جهادی پای کار بودند و این رودخانه‌های قره‌سو و گرگانرود و کانال‌های رهبری، مرکزی، صفاایشان و کانال‌های فرعی گمیشان را برای روانسازی جریان آب به سمت دریا لایروبی کردند.

وی با اشاره به حجم زیاد آب موجود در رودخانه‌های استان گفت: حدود ۶۰ درصد بارش سالانه در منطقه بارید و ورودی سنگینی از آب داشتیم، اما خروجی وجود نداشت، بعد از لایروبی کانال‌ها به تالاب رسیدیم و آنجا نیز دچار مشکل شدیم، چون آب به دریا وارد نمی‌شد.

سردار معروفی با بیان اینکه جلوه‌هایی از ایثار دوران دفاع مقدس در سیل اخیر گلستان مشاهده شد، اظهارداشت: ۱۲۰ نفر از نیرو‌های مردمی و بسیجی با بیل دستی به مدت چند شب در این منطقه کار کردند و برخی از راه‌ها باز شد، اما این کار خیلی جواب نداد. با اینحال برادران به شیوه زمان جنگ چند بیل مکانیکی را وارد منطقه کردند و بخشی از کانال مرکزی باز شد تا اینکه به باتلاق خوردیم.

وی با بیان اینکه یک اقدام چندین ساله در مدت حدود ۱۸ روز با همت انقلابی و جهادی نیرو‌های مسلح و گروه‌های مردمی انجام شد، گفت: بعد از آن از شناور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) استفاده کردیم تا لایروبی این مسیر انجام و ارتباط با دریا برقرار شد.

فرمانده سپاه نینوا با اشاره به احداث کانال‌های انحرافی برای مصون‌سازی منطقه در برابر سیلاب‌های احتمالی آینده بیان داشت: یک پروژه ملی در بالادست سد وشمگیر به نام «بند ولی» آغاز کردیم. متأسفانه این رودخانه در گذشته مدیریت نشد و تصرف شده و آب‌بندان درست کرده بودند. با مجوز شورای تأمین و هماهنگی فرمانداری‌های گنبدکاووس و آق قلا سپاه مسئولیت قرارگاه عملیاتی را در این منطقه برعهده گرفت که اکنون بیش از ۴۵ دستگاه در این منطقه فعال هستند.

وی گفت: کانال نخست به طول یک هزار و ۸۰۰ متر به عمق ۶ تا ۱۱ متر عرض ۴ تا ۷ متر احداث شده و کانال دوم به طول یکهزار و ۷۰۰ متر در حال لایروبی است.

سردار معروفی احداث این کانال‌ها را سوپاپ اطمینان برای منطقه در برابر حوادث احتمالی مشابه اعلام کرد و آن را هدیه بزرگ سپاه به مردم منطقه ترکمن صحرا دانست.
 
 
انتهای پیام/م
 
 

احداث ۱۸پل درمحور بندرترکمن به گمیشان در مدت ۶۰ ساعت

برچسب ها: سپاه ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.