رهاسازی ۱۶۷ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد

رئیس امور آب شهرستان مهاباد گفت: ۱۶۷ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، جهینی رئیس امور آب شهرستان مهاباد گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۶۷ میلیون مترمکعب از آب پشت سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شده است.

وی افزود: این رهاسازی طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از مهرماه سال گذشته تا به امروز انجام گرفته است.

جهینی، با اشاره به اینکه ارتفاع آب سد مهاباد از سطح دریا‌های آزاد به یکهزار و ۳۵۶ متر رسیده است، گفت: هم اکنون دبی آب ورودی و خروجی به مخزن سد مهاباد برابر و به میزان ۷۱ مترمکعب برثانیه است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره شده که ۲۵ میلیون متر مکعب بیشتراز مدت مشابه پارسال است.

جهینی، با بیان اینکه در سال آبی جاری ۴۸۰ میلیمتر بارندگی در ایستگاه باران سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصدی مخزن سد مهاباد برای مهار آب حاصل از بارش‌های احتمالی بهاری خالی نگهداشته می‌شود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب آشامیدنی شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای آذربایجانغربی هم اکنون دبی آب ورودی به دریاچه ارومیه از سد‌های استان ۶۳۰ مترمکعب در ثانیه است که با توجه به این آمار، روزانه بطور متوسط ۵۴ میلیون مترمکعب آب به این دریاچه وارد می‌شود و همین امر موجب شده است تا حجم آب موجود در این دریاچه در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمعکب افزایش یابد.

انتهای پیام/ج

رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه

برچسب ها: بحران آب ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.