دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری:

مصوبات مجمع تشخیص ۱۰ سال اعتبار دارد/ زمان‌بندی تصمیمات مجمع در مصوباتِ مصلحتی است

رضایی گفت: زمان‌بندی تصمیمات مجمع در مصوبات مصلحتی بود؛ چراکه مصلحت دائمی نیست و شرایط خاص، زمان محدودی دارد.

جلسات مجمع تشخیص از شنبه به چهارشنبه منتقل شدبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که در محل این مجمع برگزار شد، گفت: امروز اولین جلسه مجمع در سال جدید است. جلسات مجمع تشخیص از روز‌های شنبه به چهارشنبه بعدازظهر منتقل شده است و جلسات هیئت عالی نظارت در همین روز یک هفته در میان برگزار می‌شود.

وی در خصوص موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، گفت: زمان‌بندی تصمیمات مجمع تشخیص در مصوبات مصلحتی بود؛ همان طور که مردم می‌دانند مصوبات مجمع در حل اختلاف شورای نگهبان و مجلس به نام تشخیص مصلحت صورت می‌گیرد و اگر مجلس خبرگان یک قانون را مخالف شرع بداند و مجلس اصرار داشته باشد، مجمع تشخیص بنا بر ضرورت و تشخیص مصلحت وارد می‌شود و تصمیم می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طبق نظر مقام معظم رهبری تصمیمات مجمع باید دارای زمان باشد، افزود: مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع نظرشان این است که تصمیمات مجمع تشخیص باید زمان داشته باشد چرا که مصلحت دائمی نیست و شرایط خاص، زمان محدودی دارد و اگر شرایط لغو شد باید چکار کنیم.

رضایی با اشاره به ضرورت زمان بندی مصوبات مصلحتی مجمع گفت: برای این موضوع چهار ماده پیشنهاد شده است که امروز ماده اول اصلاح آیین‌نامه با موضوع اعتبار مصوبات ده ساله تصویب شد؛ یعنی مصوباتی که مبتنی بر مصلحت تصویب می‌شود دارای ده سال اعتبار است مگر ایتکه بنا بر ضرورتی بیشتر یا کمتر باشد و از این به بعد کلیه مصوباتی که مبتنی بر مصلحت هستند ده سال عمر دارند.

وی افزود: در ابتدای جلسه آیت‌الله آملی مسائل کشور را بررسی کردند و در پایان جلسه بیانیه مجمع تشخیص مصلحت صادر شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مطرح شدن مسئله سیل زدگان در جلسه مجمع گفت: مجمع با تشکر از مردم نیروهای مسلح و نهادهای دولتی و خصوصی که در این چند هفته به کمک مردم شتافتند از همه قدردانی می‌کند و تقاضا شد که نهادهای دولتی بر سرعت کار بیفزایند و از روابط دست و پاگیر اداری کم کنند تا مشکلات مردم زودتر حل شود چراکه با این ضوابط اداری ممکن است کمک‌ها به موقع به دست سیل‌زدگان نرسد.

رضایی گفت: موضع دوم محکومیت دولت آمریکا بود که خود این کشور ارتش تروریستی دارد و از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز صدها هزار نفر توسط بمب‌های آمریکایی کشته شده و جمع مجروحین و کشته شدگان از ویتنام تا کره و افغانستان در این ۶۰ سال اخیر به انداره یک جنگ جهانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این کشور ارتش ملی یک کشور و مدافع امنیت را تروریست می‌داند، در حالی که سپاه نهادی است که در مقابل صدام حسین ایستاد و سربازان متجاوز را از ایران بیرون کرد؛ درحالی که ارتش آمریکا از سربازان عراقی حمایت کرد و بعد که عراق به کویت حمله کرد به او حمله کرد و در واقع کسی بود که افکار عمومی دنیا او را محکوم می‌کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سپاه در مقابل داعش ایستاد و آنها را از عراق و سوریه با کمک مردم بیرون کرد و مردم تقاصا کردند تا سپاه به آنها در زمینه‌های نظامی و آموزش مشورت دهد و سپاه بیشترین فداکاری‌ها را در مقابل داعش انجام داد، در حالی که ارتش آمریکا طبق ادعای ترامپ، اوباما و کلینتون داعش را درست کردند.

رضایی تصریح کرد: سپاه در مسائل سازندگی امکانات مهندسی خود را در اختیار دولت‌ها قرار داده و با اصرار و تقاضای دولتی‌ها و نامه‌های مکتوب وزارتخانه‌ها امکانات خود را به آنها داده است.

وی گفت: در مسئله سیل و زلزله اولین نهادی که وارد می‌شود سپاه است که در منطقه حضور پیدا می‌کند و خود را سپر بلای مردم ایران می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکایی‌ها که تروریست‌ها را به وجود آوردند و از دولت‌های متجاوزی مثل صدام و رژیم صهیونیستی و حمله و تجاوز عربستان به یمن و بحرین حمایت می‌کنند، آنها ارتش ملی و سپاه ملی را ترورریست می‌گویند و اعضای مجمع این اقدام را محکوم کردند.

رضایی تصریح کرد: ما باید از ملت ایران و مصوبه شورای عالی امنیت و مصوبه مجلس تشکر کنیم که برخورد انقلابی نشان دادند. وقتی منافع ملی مطرح شود ما همه در حمایت از منافع ملی ایران پاسداریم و اقدام خوبی که در جامعه و دولت و دانشگاه‌ها صورت گرفت پاسخ خوبی در مقابل اقدام نابخردانه و بدون عقلانیت دولت آمریکا بود.

وی با اشاره به بررسی لوایح fatf گفت: مجمع تشخیص کمیسیون خاصی را برای ادامه بررسی‌های کارشناسی در زمینه پالرمو و لوایح چهارگانه تشکیل داده است که این کمیسیون اولین جلسه خود را امروز تشکیل داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه مجمع به معیشت مردم و منافع ملی است، گفت: قرار است اقدامات اخیر آمریکا در بررسی‌های کمیسیون وارد شود و تحریم‌های اقتصادی دولت انگلیس که به مجلس این کشور ارائه شده است نیز مورد بررسی قرار گیرد یعنی رفتارهای آمریکا و انگلیس بعد از آخرین جلسه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

رضایی با اشاره به سفر خود به مناطق سیل‌زده گفت: سفر من به مناطق سیل زده خوزستان و لرستان ۸ روز بود؛ معمولاً در این سفرها از سه موضع حرکت می‌کنیم؛ اول سیاست‌های کلی مربوط به مقابله با حوادث طبیعی و سیل را تصویب کردیم و حضور ما در این مناطق برای بررسی سیاست‌های کلی و نحوه اجرای آنهاست.

وی افزود: در زلزله یکی از سیاست‌های ما این بود که دولت موظف است تغییر اقلیم را تشخیص دهد و پیش‌بینی‌های لازم در مورد تغییر اقلیم را تعیین کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کار دوم این است که از آنجایی که نیروهای مسلح در هفته‌های اول بسیار پررنگ است علاوه بر روحیه دادن در هماهنگی بین نیروهای مسلح کمک کنیم.

رضایی ادامه داد: موضوع سوم این است که ۱۱۰ خیریه مرا نماینده خود اعلام کردند و یک ستاد جهادی توانمدسازی ایجاد کردند که طبق آن بنا بر این شد که ۵ روستا در لرستان از صفر تا صد با حدود جمعیت حدود ۳ هزار نفر بازسازی کامل شوند و در خوزستان ۸ روستا بازسازی کامل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار