شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

فرش بیدگینه زنجان با قدمت طولانی و با طرح و نقش‌هایی که توسط هنرمندان زنجانی حک می‌شود اکنون بازار‌های جهانی را هم به تسخیر خود در آورده است.

به گزارش خبرنگار با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، صدای دفه بر دارقالی تنها صدای آشنایی است که هر روز در روستای ۳۷۰ خانواری بیدگینه می‌پیچد.

روستایی در ۳۰ کیلومتری زرین آباد زنجان، زادگاه هنری است که به جرات می‌توان گفت در جای دیگری از سرزمینمان نمی‌توان نمونه‌ای از آن را یافت.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

فرش‌هایی که هر یک راهی هزاران خانه و شهر و کشوری می‌شوند که فرهنگ ایرانی، زنجانی و اهالی این روستا را میهمان خود می‌کنند.

تقریبا دار قالی زینت همه خانه‌های این روستا است.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

در این روستا فرش هنر دست سر انگشتان هنرمند بانوان است و ام هانیه شاید با سابقه‌ترین خالق فرش‌های دستباف روستای بیدگینه است.

او این هنر وزین را از مادرش به یادگار دارد و قصد ندارد که این یادگار به خاطره بدل شود.

ام هانیه در گفتگو با خبرنگار با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  می گوید که بافتن فرش را از کودکی در کنار عمه ام یاد گرفته ام.
او می‌افزاید: در گذشته ابریشم‌ها و نخ‌هایی که در فرشبافی مورد استفاده قرار می‌گرفت را به صورت سنتی و خودمان رنگ می‌کردیم.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

ام هانیه ادامه داد: از پوست انار، پوست گردو و هر آنچه که در طبیعت بود برای رنگرزی استفاده می‌کردیم، اما اکنون کار بسیار آسان شده است و بافندگان خیلی راحت‌تر بدون نیاز به این که خود رنگرزی فرش را انجام دهند مشغول به بافت قالی می‌شوند.

تلاش اهالی روستای بید گینه برای حفظ این میراث گرانبها

فاطمه ۲۷ ساله یکی از شاگردان اوست، راه استادش را با هنرمندی دنبال کرده است.

فاطمه که مشغول بافتن فرش هست در همان حال می گوید: در سال یک یا دو فرش می‌بافد.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

او با اشاره به سختی‌ها و مشکلاتی که در این حوزه است می‌افزاید: روزی ۷ تا ۸ ساعت پشت دار قالی می‌نشینم و گره روی گره می زنم، اما با این وجود هنوز بیمه نیستم؛ و خدیجه دیگر همراه ام هانیه در این کار است، برای ادامه این هنر دلی بزرگ و همتی بزرگ تر دارد.

خدیجه که یکی از نوجوانان این روستا است نیز در گفتگو با خبرنگار با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: وقتی چشم باز کردم دار قالی را دیدم و مادرم را که هر روز با عشق و علاقه مشغول بافتن فرش بود.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

او افزود: حال که من نیز بافتن فرش را یاد گرفته ام و کالای ایرانی را تولید می‌کنیم انتظار دارم که از این حرفه‌ای که اکثر اهالی مشغول آن هستند هم از سوی مسئولین امر و هم از سوی مردم حمایت شود.

بازار‌های جهانی به دنبال فرش آهنین زنجان

باباخانی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه فرش روستایی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ، با اشاره به این که در حوزه فرش ۲۳ سال فعالیت دارد می‌گوید: هنرمندان زنجانی در بافت انواع مختلف فرش‌های دستباف و در راس آن‌ها فرش بید گینه سر آمد است.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

وی با بیان این که در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی فرش برای شناساندن هنر اصیل ایرانی حضور مستمر دارد افزود: فرش بیدگینه به عنوان سفیر استان و حتی ایران به شمار می‌رود.

باباخانی خاطر نشان کرد: بیش از ۶۰ درصد درآمد ساکنان روستای بیدگینه از راه بافت همین فرش به دست می‌آید.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

یه گفته مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه فرش روستایی استان زنجان کشور‌های مختلفی متقاضی فرش بیدگینه هستند که کشور ژاپن نیز از جمله کشور‌هایی است که متقاضی صد درصد این فرش‌ها در ابعاد کوچک هستند.

وی به رج شمار فرش بیدگینه اشاره کرد و گفت: رج شمار هنر دست اهالی این روستا حدود ۴۲ تا ۴۵ است.

جعفری رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: مرکز ملی فرش ایران فرش بیدگینه را ثبت ملی کرده اند.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

وی با اشاره به این که برای جلوگیری از سوء استفاده کشور‌های رقیب تولید کننده فرش از نام بیدگینه در تلاش هستیم تا هر چه زودتر فرش بیدگینه زنجان را به ثبت جهانی برسانیم.

به گفته این مقام مسئول اهالی روستا سالانه ۷۰۰ متر مربع فرش دستباف تولید می‌کنند، محصولی که برای عبور از بازار‌های خلیج فارس اکنون بازار‌های آمریکایی و اروپایی را به تسخیر خود در آورده است.

 فرش بیدگینه زنجان به فرش آهنین شهره است

فرش‌هایی که اهالی این روستا تار و پودش را می‌زنند در بازار‌های جهانی به علت دوام بالا به فرش آهنین معروف است.

شهرت فرش بیدگینه به اصالت همه جانبه آن است، فرش بیدگینه از پشم بومی و رنگ طبیعی جان می‌گیرد و رویا‌های زنانه نقش و نگار آن می‌شوند.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

خانم حاج علی اکبری عامل توسعه خوشه فرش زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به این که کشور‌هایی مثل چین، هند، پاکستان، ترکیه و افغانستان از جمله کشور‌های رقیب در حوزه فرش به شمار می‌روند گفت: در این گونه بازار‌هایی که رقابت حرف اول را می‌زند ما به عنوان مسئول و کارشناسان این حوزه باید به همراه تولید کنندگان به سمت تولید محصول با کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین برویم.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

وی افزود: فرش بیدگینه به نوعی قدمت زنجان را به نمایش می‌گذارد و اکنون پس از سال‌ها تلاش در این صنعت فرش بیدگینه به علت دوام بالا به فرش آهنین شهره شده است.

حاج علی اکبری در ادامه خاطر نشان کرد: برای حفظ جایگاه فرش بیدگینه باید به دنبال سلایق مشتری برویم.

عامل توسعه خوشه فرش زنجان با اشاره به این که اگر بر اساس سلیقه مشتری و بازار، کالای ملی تولید نکنیم و تغییراتی که با مرور زمان در زمینه طراحی و بافت فرش به وجود امده را نادیده بگیریم قطعا نمی‌توانیم رقابت مطلوبی با رقبای خود داشته باشیم.

اشتغال پایدار ماحصل تلاش هنرمندان روستای بیدگینه است

همین شغل مادر قهرمان قصه من شاید الگویی باشد برای کسانی که در اندیشه اشتغالزایی هستند، چرا که بر اساس گفته‌های کارشناسان این حوزه هر ۴ متر مربع فرش در سال برای یک نفر شغل پایدار ایجاد می‌کند.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

جعفری رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان قیمت هر بافت هر فرش در این روستا است و میزان تولیدی که اتفاق می‌افتد، درآمد سالانه ساکنان بیدگینه ۲ و نیم میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این میزان درآمد سایر فعالان در مشاغل مربوط به این حوزه نیز مثل چله کش‌ها، فروشندگان مواد اولیه و رنگرز‌ها نیز از این طریق امرار معاش می‌کنند.

فغفوری رئیس صنعت معدن و تجارت نیز در گفتگو با خبرنگار با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه فرش بیدگینه جرء اصیل‌ترین فرش‌های استان زنجان است گفت: در استان زنجان ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار متر مربع بافت فرش موجود است که حدودا ۶۵۰ تا ۷۰۰ متر مربع سهم فرش بید گینه است.

شکوه قدمت زنجان در فرش‌های آهنین

وی با اشاره به اینکه در روستای بیدگینه در مجموع ۱۷۰ دار قالی موجود است که از این تعداد ۴۲۰ بافنده فرش در زمینه بافت فرش فعالیت می‌کنند.

رئیس صمت استان کل صادرات فرش در استان زنجان ۳۰۰۰ دلار اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه حجم فرش بیدگینه در مقایسه با حجم کل تولید در استان زنجان حدود نیم درصد است، گفت: با برنامه ریزی دقیق‌تر می‌توان تعداد بافنده‌های متراژ بافتی که در حوره فرش بیدگینه فعالیت دارند را افزایش داد که شاهد صادرات نسبتا بیشتری در حوزه فرش بیدگینه باشیم.

در سال گذشته فرش دستباف استان که سرآمدش محصول همین روستا است بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار برای کشور ارز آوری داشته است، آماری که در دل تحریم‌ها چراغ راهی برای عبور از اقتصاد متکی به نفت است.

انتهای پیام /ک

گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منیر اقامحمدی
۱۱:۵۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
من بافنده فرش از دوران کودکی نوجوانی جوانیم از دولت انتظار دارم حمایت کند بافندگان فرش را بنده که از درد گردن دستهایم رنج میبرم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۲:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام منم یکی ازنوجوانان بیدگینه هستم وعاشق فرشبافی ولی ازآنجایی که پدرم توان مالی برای به دارزدن فرش ندارداین نعمت ازماگرفته شده است ومانمیتوانیم فرش ببافیم
Iran (Islamic Republic of)
سلام‌واقعن آفرین به‌شما خانما‌هنرمنده
۰۸:۱۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
زنجان ‌عشق است