رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

سیلاب سال جاری کمترین قربانی را گرفت

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان اینکه در سیلاب اخیر ۷۱ نفر در کل کشور جان باختند، گفت: سیلاب سال جاری کمترین قربانی را گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسماعیل نجار، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه بازدید از اردوگاه ثامن الائمه حمیدیه با بیان اینکه در سیلاب اخیر ۷۱ نفر در کل کشور (بجز قربانیان حادثه سیل در شیراز و واژگونی قایق امداد در سد گاومیشان) جان باختند، گفت: کم‌ترین تلفات جانی را داشتیم.

وی اظهار کرد: تعداد محدودی از هموطنانی که جان خود را از دست داده اند، اغلب بر اثر ریزش ساختمان یا رعایت نکردن موارد احتیاطی است.

نجار از صبر و حوصله مردم به خاطر ترک محل زندگی شان و استقرار در اردوگاه‌های اضطراری تشکر کرد و اذعان داشت: زندگی در اردوگاه‌ها سخت بوده و از شرایط سخت آن مطلع هستیم، اما حفظ جان مردم برای ما در اولویت قرار دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه افزود: تمام تلاش ما بر رسیدگی کامل تا حد امکان به این افراد است که علیرغم میل خود خانه و زندگی شان را ترک کرده و در اردوگاه مستقر شده اند، در این اردوگاه‌ها موکب‌های اربعین نیز برای پخت غذای گرم آمده اند و از آن‌ها خواسته شده که غذای با کیفیت و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

این مقام مسئول بیان داشت: در استان‌های شمالی کشور از ۲۹ اسفند سال گذشته تا امروز آق‌قلا و گاومیشان و برخی روستا‌ها زیرآب هستند.

اسماعیل نجار لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها را یکی از دلایل سیلاب‌های اخیر در کشور عنوان و تصریح کرد: متولی لایروبی رودخانه‌ها وزارت نیرو است و لایروبی نیز کار گسترده‌ای است.

وی اظهار داشت: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و از طرفی نیز اعتبارات دولت محدود است در حالی که کار در این حوزه نیازمند اعتبارات سنگینی است.

نجار در ادامه گفت: در برخی رودخانه‌های کشور شاهد دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها هستیم که منجر به ساخت و ساز و ایجاد باغ و زراعت شده است این مساله هم در بروز سیلاب‌ها تاثیرگذار بوده است.

تجاوز به حریم رودخانه کارون با احداث جاده ساحلی

وی درخصوص وضعیت رودخانه کارون بیان داشت: امکانات ساحلی و جاده ساحلی که در کنار کارون ایجاد شده در بستر این رودخانه بوده است و تجاوز به حریم کارون محسوب می‌شود، لذا ضرورت دارد که برای این گونه موارد فکری اساسی اندیشیده شود.

اسماعیل نجار اظهار کرد: طرح جامع خطرپذیری سیلاب سال ۹۴ تکمیل و به وزیر کشور ابلاغ شد، این طرح می‌بایست عملیاتی و اجرایی می‌شد در حالی که برخی استان‌ها آن را به طور کامل اجرایی نکردند.

این مقام مسئول با اشاره به سیلاب اخیر افزود: در خوزستان طی چند سال اخیر با خشکسالی رو به رو بودیم، ولی طی ۶ ماهه اخیر در خوزستان وضعیت آب و هوایی تغییر چشمگیری داشت و بارندگی بسیاری را در این استان و استان‌های بالادست شاهد بودیم از همین رو تلاش‌‎ها از همان زمان آغاز شد تا دیواره‌های ساحلی کارون، کرخه و سیل‌بند‌ها استحکام بخشی و تقویت شوند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ماشین الات بسیاری برای ترمیم سیل بند‌ها بسیج شد گفت: در بارندگی‌های چند ماه اخیر با وجود این که سیل بند رفیع در خوزستان شکسته شد، اما از ورود آب به منازل مردم جلوگیری شد.

وی با تشریح وضعیت ورودی و خروجی سد‌های استان و تاثیر آن‌ها بر سیلابی شدن برخی مناطق استان خوزستان گفت: از روز گذشته به دستور وزیر کشور خروجی‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است، اما ناگفته نماند که بارندگی‌های پیش رو نیز در وضعیت سد‌ها مجددا تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/گ

 

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.