۹ حقیقت جالب از نمیکره راست و چپ مغز/کلمات عاشقانه بیشترین تاثیر را بر کدام گوش می‌گذارند؟

با وجود آن که نیمکره چپ و راست مغز ساختاری یکسان دارند، اما از منظر عملکرد بسیار تخصصی و متفاوت هستند. همان طور که می‌دانید نیمکره چپ مغز از ماهیتی منطقی و عقلانی برخوردار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر به دنبال راهی برای افزایش اثرگذاری جملات احساسی و یا حتی درخواست ازدواج از شخص مورد علاقه خود هستید، توصیه می‌شود این کار را از طریق گوش چپ فرد مقابل انجام دهید. البته این قابلیت تنها محدود به واژه‌های عاشقانه نیست و تحقیقات نشان داده اند که مکالمات آمیخته با خشم و عصبانیت نیز هنگامی که از نزدیکی گوش چپ شنیده شوند با احتمال بالاتری در حافظه افراد ثبت خواهند شد.
اما به طور کلی دستور العمل‌ها و پیام‌های غیر احساسی تاثیر بیشتری بر گوش راست دارند. علت این مسئله مستقیما به نحوع عملکرد مغز انسان در راستای پردازش اطلاعات مربوط می‌شود.

با وجود آن که نیمکره چپ و راست مغز ساختاری یکسان دارند، اما از منظر عملکرد بسیار تخصصی و متفاوت هستند. همان طور که می‌دانید نیمکره چپ مغز از ماهیتی منطقی و عقلانی برخوردار است. این در حالی است که نیمکره راست بیشتر مسئول تجزیه و تحلیل بصری، احساسی و فضایی است.

از آن جایی که سمت راست مغز در کنترل سمت چپ بدن نقش مهمی دارد، به نظر می‌رسد که گوش چپ نیز همانند مسیری ارتباطی به سوی بخش احساسی مغز آدمی عمل کند. بدین ترتیب گوش راست هم راهی به نیمکره منطقی و غیر عاطفی است. اما فقط گوش‌ها شامل این قانون نمی‌شوند. مطالعات مختلفی حاکی از آن هستند که چشم راست در پردازش رنگ‌ها قدرت بیشتری دارد. به همین ترتیب پای راست نسبت به قلقلک دادن حساس‌تر است. همچنین در آغوش کشیدن کودکان با سمت چپ بدن، با سرعت بالاتری می‌توان آن‌ها را آرام کند. شماری از تحقیقات روانشناختی و اسکن مغز به همراه بررسی بیماران مبتلا به تغییرات ساختاری در اثر آسیب‌های مغزی، موارد نام برده را تایید می‌کنند.

چرا روانشناسان گوش چپ را

تفاوت وظایف دو نیمکره در بیمارانی مشهودتر است که به دلایل مختلف فاقد ساختاری به نام جسم پینه‌ای بوده اند. جسم پینه‌ای بخشی از مغز پستانداران است که دو نیمکره چپ و راست را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. این بخش بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون سلول عصبی دارد. همچنین طبق مطالعات انجام شده در مورد بیماران مبتلا به سکته مغزی که از آسیب به بخش چپ رنج می‌برده اند، مشکلات زبانی و تکلمی در مقایسه با آسیب به نیمکره راست بیشتر بوده است. با توجه به اطلاعات مذکور، در ادامه تاثیر کار‌های مختلف را هنگامی که در نزدیکی گوش چپ انجام شوند بررسی خواهیم کرد.

۹ حقیقت جالب از نمیکره راست و چپ مغز/کلمات عاشقانه بیشترین تاثیر را بر کدام گوش می‌گذارند؟

تعریف لطیفه و شوخ طبعی

شاید متعجب شوید، اما اگر حین شنیدن یک لطیفه صدای بیشتری را توسط گوش چپ خود دریافت کنید، با احتمال بالاتری از ته دل می‌خندید! بررسی‌های صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که اطلاعات دریافتی مرتبط با شوخی و تعریف لطیفه به طرز فعال تری توسط نیمکره راست مغز پردازش می‌شوند.

در آغوش گرفتن کودکان

بر اساس تحقیقاتی دیگر که در دانشگاه ساسکس انجام گرفته، ۷۰ الی ۸۵ درصد از بانوان، ناخودآگاه نوزادان را توسط سمت چپ بدن خود در آغوش می‌گیرند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که در تشخیص و درک احساسات و نیاز‌های فیزیکی کودک خود موفق‌تر باشند. به گفته دانشمندان، قرار گیری نوزاد در این قسمت منتج به انتقال اطلاعات حسی به نیمکره راست مغز مادر خواهد شد.

استفاده از کلمات احساسی و عاشقانه

کلمات عاشقانه و همینطور توام با عصبانیت، بیشترین تاثیر ممکن را بر گوش چپ به جای می‌گذراند. مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی سام هیستون آمریکا روی ۱، ۱۲۰ داوطلب انجام شد. طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، شرکت کنندگانی قادر به یادآوری بهتر کلمات عاطفی و همچنین همراه با عصبانیت بودند که در گوش چپ آن‌ها نجوا شده بود. قابلیت یادآوری جملات احساسی در مورد گوش چپ ۶۹ درصد و برای گوش راست ۵۶ درصد گزارش شده است.

دریافت و درک بو‌های مختلف

بوی گل‌های متفاوت و همین طور عطر‌ها تاثیری قابل توجه بر سوراخ سمت چپ بینی بانوان دارد. این مورد نیز در مرکز بویایی و چشایی دانشگاه پنسیلوانیا مورد بررسی قرار گرفته است. رایحه‌های مختلفی برای ۶۰ داوطلب استفاده شدند. نتایج نشان دادند که سمت چپ بینی به طرز شگفت انگیزی در مقایسه با سمت راست به بو‌های استشمام شده حساس است و البته این مسئله تنها در خانم‌ها مشاهده شده است.

ایجاد خارش و یا احساس قلقلک

محققان با کمک دستگاهی خاص، تاثیر قلقلک بر پای راست و چپ داوطلبان را ارزیابی کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که به شدت حس دریافتی در هرکدام از پا‌های خود، امتیاز بدهند. نتایج نشان دادند که پای راست به مراتب از پای چپ در این خصوص حساس‌تر است.

انتقال آموزه‌های دینی

هنگامی که دانشمندان آمریکایی اقدام به پخش آموزه‌های مذهبی و یا معنوی در نزدیکی گوش چپ داوطلبان کردند، مشخص شد که احتمال یادآوری جملات شنیده شده در این افراد ۶۶ درصد است (در مقایسه با گوش راست که احتمال یادآوری ۵۴ درصد گزارش شد). عکس این حالت در مورد واژه‌های غیر مذهبی مصداق داشت. در واقع این دسته از کلمات و عبارات توسط گوش چپ دریافت شده و به نیمکره راست مغز مهاجرت می‌کنند.

تاثیرگذاری فروشندگان

شاید تعجب کنید، اما گوش چپ برای فروشندگان نیز کاربردی ویژه دارد. مطالعه‌ای در کالج دانشگاهی لندن انجام شد که این موضوع را به خوبی تایید می‌کند. در این مطالعه سه تیم فروش با استفاده از سه نوع هدست (هدستی که فقط گوش راست را می‌پوشاند، نمونه‌ای که مخصوص گوش چپ بود و هدستی که روی هر دو گوش قرار می‌گرفت) برای رزرو تلفنی بیمه وارد عمل شدند. فروش به شدت تحت تاثیر انتخاب هدست از جانب مشتری قرار گرفت. نتیجه نیز مشخص است، آن‌هایی که از هدست گوش چپ استفاده کرده بودند نسبت به دو دسته دیگر خرید بیشتری را ثبت کردند. به نظر می‌رسد که در این گروه برقراری ارتباط و متقاعد سازی مشتری به خرید خدمت مورد نظر آسان‌تر بوده است.

درک بصری بهتر

اگر می‌خواهید درک بصری خود از هنر‌های زیبا را افزایش دهید، چشم راست خود را بسته و با چشم چپ به اثر نگاه کنید! تحقیقات نشان داده اند که نیمکره راست و چشم چپ، با دقت بالاتری جزئیات تصاویر را ثبت و ضبط می‌کنند. محققان دانشگاه ترومسو نروژ، مجموعه‌ای شامل ۱۵۰۰ عکس از حیوانات، چهره ها، مناظر، محصولات مختلف و همچنین نقاشی‌های هنری را یک مرتبه در معرض دید کامل داوطلبان و در مراحل بعدی در معرض دید هر کدام از چشم‌ها به تنهایی قرار دادند. پس از آن حافظه بصری افراد شرکت کننده تا ۶ روز بررسی شد. نتایج نشان داد که تصاویر به نمایش درآمده برای نیمکره راست مغز، بهتر به خاطر سپرده شدند.

رکورد شکنی ورزشکاران

شاید این جمله را تاکنون بار‌های بار شنیده باشید که قهرمانان دو سرعت تا اندازه زیادی به پای راست خود وابسته هستند تا پای چپ. تحقیقی در دانشگاه کلگری حاکی در همین راستا صورت گرفت. این مطالعه تایید کرد که شروع مسابقه با پای راست، ۷۰ میلی ثانیه ورزشکار را جلو خواهد انداخت. دانشمندان معتقد هستند که علت این موضوع به نقش کنترلی نیمکره چپ بر فعالیت‌های حرکتی پای راست باز می‌گردد.

منبع:سواد زندگی

انتهای پیام/

راه های علمی و عملی برای استفاده از نیمکره های راست و چپ مغز: از گوش و چشم تا بینی و پا

برچسب ها: مغز ، اعضای بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
از من حقیر به شما بزرگواران نصیحت که نیمکره ی سمت چپ مغزتون و روش بیشتر کار کنید نیمکره ی سمت چپ مغز یکی دیگه از کارایی که برای آدم انجام میده اینه که آرامش درونی به آدم میده و این آرامش درونی آدمو به اوج شجاعت میرسونه
آخرین اخبار