برای نخستین بار؛

خود نمایی «درنای طناز» در تالاب زریوار مریوان

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت:تیم پرنده نگری انجمن سبز چیا یک قطعه دُرنای طناز که از گونه‌های حمایت شده و کمیاب به شمار می‌رود، در تالاب زریوار مشاهده و شناسایی کردند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حیدر ویسی گفت: تیم پرنده نگری انجمن سبز چیا موفق به مشاهده و شناسایی گونه کمیاب دُرنای طناز که در لیست پرندگان حمایت شده و در معرض خطر انقراض است، شد.

وی افزود:این گونه دُرنای حمایت شده برای نخستین بار در حاشیه تالاب زریوار استان کردستان و برای دومین بار در غرب کشور مشاهده شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: با توجه به توانمندی و تخصص اعضای تیم پرنده نگری انجمن چیا از هر لحاظ گفته و مشاهدات آن‌ها مورد پذیرش و تایید است.

گفتنی است؛ تیم پرنده نگری انجمن سبز چیا از سه سال گذشته تشکیل شده و در این مدت توانسته گونه‌های جانوری زیادی را در تالاب زریوار مریوان و حاشیه آن شناسایی کنند ودر مدت سه سالی که از ایجاد این تیم می‌گذرد تعداد گونه‌های شناسایی شده به ۲۷۸ گونه افزایش پیدا کرده است.

دُرنای طناز پرنده‌ای با ۹۵ سانتی متر طول و کاکل بلند و سفید که از پشت چشم آغاز می‌شود و در پس گردنش آویزان است، منقار خیلی کوچکی دارد که به آسانی از دیگر درنا‌ها قابل تشخیص است.پروبال درنای طناز بطور کلی خاکستری مایل به آبی و صورت و جلوی گردن و سینه اش سیاه است که به یک دسته پر‌های سیاه دراز و آویزان منتهی می‌شود و شاه پر‌های بالش نیز سیاه و انتهای سیاه رنگ شاه پر‌های ثانوی داخلی آن خیلی بلند و بر روی دم آویزان است که از دم درنا‌های معمولی نیز کم پشت‌تر است.

انتهای پیام/م

مشاهده دُرنای طناز در تالاب زریوار مریوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.