کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: برای نخستین بار ۵۰۰ قطعه پرنده حواصیل شب در تالاب زریوار مریوان مشاهده و ثبت شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حبیب الله دبستانی گفت: حضور ۵۰۰ قطعه پرنده حواصیل شب در دو تا سه دهه اخیر در تالاب زریوار مریوان بی سابقه بوده است.

وی افزود: این گونه پرنده توسط کارشناسان محیط زیست و پرنده شناسان مریوان برای نخستین بار مشاهده و شناسایی شده است.

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان یادآور شد: فروردین سال جاری گونه کمیاب و در خطر انقراض دُرنای طناز هم در این تالاب به همت تیم پرنده نگری انجمن سبزچیا مشاهده و ثبت شده است.

دبستانی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده بهبود وضعیت تالاب زریوار و وجود غذا و شرایط مناسب موجب شده گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر این تالاب را به عنوان زیستگاه خود در این فصل انتخاب کنند.

حواصیل شب پرنده‌ای  با نام علمی "نیستی کوراس" از پرندگان شکار ممنوع ایران است.

این پرنده خوش فرم با پرو بالی خاکستری رنگ و سفید که  دارای بدنی کوچک، پا‌های کوتاه و منقاری کلفت سیاه که عموما دو پر سفید دراز از پس سرش آویزان است و بیشتر در تالاب ها، رودخانه‌ها و آب بند‌ها دیده می‌شود.

این پرنده بطور دسته‌جمعی و اغلب با گونه‌های مشابه خود، در بیشه‌ها و در بعضی از مناطق در نیزار‌ها آشیانه می‌سازد و غذای عمده این پرنده را ماهیان کوچک، سخت پوستان، نرم تنان و حشرات و بعضی گیاهان آبزی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/م

مشاهده  ۵۰۰ قطعه پرنده حواصیل شب در تالاب زریوار مریوان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.