تالاب فصلی «قره قشلاق» در مهاباد پس از ۶ سال احیا شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب فصلی «قره قشلاق» این شهرستان پس از ۶ سال خشکی به دنبال باران‌های مناسب بهاره به طور کامل احیا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب قره قشلاق با مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال مهاباد قرار دارد که امسال با احیا شدن زهکش‌های آن حیات دوباره یافت.

وی اضافه کرد: آب این تالاب که در عمیق‌ترین نقطه به بیش از ۱.۵ متر می‌رسد از ۲ زهکش «قره قشلاق» و «کوسه کهریزک» تامین می‌شود.

سخنور افزود: احیای این تالاب فصلی خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و نقش مهمی در چرخه اکولوژیکی و میزبانی از گونه‌های کمیاب پرندگان ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: هم اکنون این تالاب میزبان صد‌ها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی این منطقه شامل انواع مرغابی سرحنایی و تاج دار، فیلوش و سایر گونه‌های کمیاب است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: همیاران محیط زیست در روستای قره قشلاق و گشت‌های یگان ویژه این اداره از ورود شکارچیان متخلف به این تالاب جلوگیری می‌کنند.

سخنور از اهالی این روستا و دیگر روستا‌های اطراف این تالاب نیز خواست با توجه به شروع فصل لانه سازی پرندگان در حفاظت از پرندگان اداره محیط زیست را یاری کنند.

در مهاباد علاوه بر تالاب فصلی قره قشلاق، ۲ تالاب بین المللی کانی برازان و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و یوسف کند /حسن خان/ نیز وجود دارد که همه ساله در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

طبق اعلام هواشناسی مهاباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که ۶۰ درصد بیشتر از بارش‌های سال گذشته و ۲۸ درصد بیشتر از بارش‌های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.

انتهای پیام/ج

احیای تالاب فصلی قره قشلاق مهاباد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.