مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با اتحاد از سد تحریم ها عبور خواهیم کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هم اکنون در دوران گذر به سر می بریم ولی با اتحاد می توانیم از سد تحریم ها عبور کنیم.

بسیاری از کشور‌ها در حسرت دست آورد‌های ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی در دانشگاه ای-اند-ام تگزاس برخلاف ادعا‌های قبلی خود گفت که واشنگتن با اعمال فشار به دنبال تغییر ماهیت جمهوری اسلامی است، این در حالی است که او و سایر مقامات آمریکایی پیشتر بار‌ها مدعی شده بودند که هدف از سیاست‌های واشنگتن علیه ایران، تغییر رژیم نیست! در این گفت وگو به دلایل تغییر و تحولاتی که واشنگتن در اظهاراتش داشت می‌پردازیم.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در اینکه ایالات متحده آمریکا از روز‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تغییر نظام و رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران بود، هیچ شکی نیست درنتیجه نوع تاکتیک‌هایی که آن‌ها در طول ادوار مختلف برای ضعیف کردن جمهوری اسلامی در طول زمان به کار برده اند، ممکن است تغییراتی کرده باشد، ولی در ماهیت خصومت‌های واشنگتن با ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است.

وی افزود: در دولت‌های مختلف در داخل ایران به تجربه دریافتند که هرگونه مذاکره و یا ورود برای ایجاد تعاملات با آمریکا نمی‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد، حتی دولت یازدهم که تصور می‌کرد با موضوع مذاکرات و برجام می‌تواند در رویکرد ایالت متحده آمریکا تغییراتی ایجاد کند نیز امروز در بالا‌ترین سطح وزارت خارجه، به این موضوع اذعان می‌ کنند که نه تنها مذاکره پاسخ گو نیست بلکه باید مقاومت در برابر رویکرد‌های کاخ سفید را مورد لحاظ قرار داد چرا که رفتار ایالات متحده آمریکا در گذر زمان و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که واشنگتن همواره رویکردی خصومت آمیز داشته اند.

مقتدایی در توصیف رفتار‌های خصومت آمیز کاخ سفید در قبال ایران گفت: با بلوکه کردن اموال کشورمان در عرصه اقتصادی، انواع تحریم‌ها و فشار‌ها نظیر فشار‌های حقوق بشری، موضوعاتی نظیر جزایر سه گانه، فشار به ایران جهت انزوا در سطح بین المللی و سازمان‌های بین المللی، جنگ تحلیلی و بسیاری از رویکرد‌های دیگری که عمدتا توسط آمریکایی‌ها و با دنبال روی سایر کشور‌های غربی انجام شده است.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه تاکید کرد: این چنین رفتار‌های خصومت آمیزی نشان می‌دهد که از یک سو نظام جمهوری اسلامی ایران رو به رشد و با شتابی زیاد رو به پیشرفت است به گونه‌ای کاخ سفید نمی‌تواند مقاصد خود را در خصوص ایران به پیش ببرد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که رفتار خصومت آمیز واشنگتن یک موضوع مقطعی، لحظه‌ای و مربوط به یک دولت خاص نیست بلکه یک روند مداوم و همیشگی است.

وی با اشاره به دیدار‌هایی که مقامات آمریکا با ایرانی‌های خارج از کشور، اپوزیسیون‌ها و منافقین داشتند، گفت: این موضوع که واشنگتن به اهداف مورد نظر خود در قابل تهران دست نیافته است به عنوان یک اصل باید پذیرفته شود لذا آمریکایی‌ها در ادوار مختلف همواره با استفاده از اهرم‌ها و ابزار‌های مختلف در تلاش برای براندازی نظام ما بودند و حتی مزدورانی که در طول زمان با آن‌ها همکاری داشتند را در مقاطعی فدا کرد تا گام‌های بیشتر‌ی برضد ایران بردارند.

مقتدایی در ادامه خاطر نشان کرد: کاخ سفید در مقطعی از منافقین بهره گرفت تا پس از پذیرش قطعنامه توسط ایران بتواند فشاری بر کشور ما در پایان جنگ تحمیلی وارد کند و در حقیقت آن‌ها را قربانی اهداف شوم خود کرد البته این افراد با اقداماتی که انجام دادند در واقع خود را قربانی کردن با انواع رذیلت‌ها ایجاد کرده بودند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه امروز هم کاخ سفید از باقی مانده منافقین برای دستیابی به مقاصد خود استفاده می‌کند، تصریح کرد: از دشمن به غیر از دشمنی نباید انتظار داشت لذا کسانی که در مناصب دولتی و در بخش‌های برنامه ریزی نظام جمهوری انقلاب اسلامی قرار دارند، با شناخت از عمق کینه غرب ایدئولوزیک نسبت به مبانی اسلامی باید به گونه‌ای تدبیر و برنامه ریزی کنند تا در چنبره خصومت‌های واشنگتن گرفتار نشویم.

وی اظهار کرد: توصیه دلسوزان به افرادی که در عرصه سیاست خارجی فعالیت دارند این است که در برابر منش خصومت آمیز واشنکتن هوشیار باشند چرا که با کوتاه آمدن در برابر این رفتار چیزی جز فشار بیشتر از سوی آن‌ها عاید ما نمی‌شود، همچنین در عرصه بین الملل هم اتخاذ  چنین مواضعی از سوی آمریکا در قبال سایر کشور ها بی سابقه نبوده است. اما کشور‌های نظیر لیبی، سودان و کشور‌هایی از این دست که در برابر کاخ سفید کرنش کردند .

مقتدایی با اشاره به راه‌های مقابله در برابر جنگ روانی واشنگتن با تهران، خاطر نشان کرد: ما باید همانند سال‌های گذشته که خود اتکایی داشته و تلاش کردیم در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع خود را از ساختار‌ها و برنامه ریزی کاخ سفید جدا کرده و این روند را با جدیت افزون تری ادامه دهیم .

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: امروز ساختار‌هایی در اقتصاد ایران غیر وابسته به ایالات متحده آمریکا هستند، ساختار‌های سیاسی ما مستقل، برنامه ریزی‌ها و نوع نگرش سیاسی کشور ما در عرصه‌های داخلی و خارجی مستقل از واشنگتن است بنابراین بسیاری از کشور‌ها در حسرت دست آورد‌های جمهور اسلامی ایران هستند.

وی افزود: فشار‌های کاخ سفید، زحمت‌هایی برای کشور و مردم در عرصه‌های مختلف ایجاد کرد اما با مقاومت بیشتر، بصیرت افزون‌تر و به در عرصه نقش آفرینی رسانه‌ها در اگاه سازی مردم می‌توانیم این دوران گذار که تقریبا به انتها هم رسید را با موفقیت‌های بیشتری طی کنیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار