سخت ترین کار در رابطه با قرآن چیست؟

یک کارشناسی دینی سخت‌ترین کار در رابطه با قرآن را پیاده‌سازی مفاهیم قرآنی در جامعه دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی اظهار کرد: آیات فراوانی در رابطه با تمسک به قرآن داریم. تمسک به قرآن چیزی فراتر از خواندن و فهم قرآن است. تمسک به قرآن یعنی اقامه کردن مفاهیم قرآنی در جامعه. پس از آن باید برنامه‌ریزی لازم را برای ارائه برنامه و سبک زندگی قرآنی در جامعه داشته باشیم.

سخت ترین کار در رابطه با قرآن چیست؟

این کارشناس دینی یادآور شد: تلاوت و قرائت قرآن جنبه مقدمه را در قرآن دارد. قاری و یا حافظ قرآن باید تمسک و اقامه کتاب الهی را مد نظر قرار بدهد. تربیت قرآنی این نیست که فقط قرآن بخوانیم، بلکه باید چارچوب‌های مد نظر قرآن را عملیاتی کنیم. خانواده قرآنی، خانواده‌ای است که از تمام جهات برای جامعه ما الگو باشد. در جامعه‌ای که نشأت گرفته از قرآن است باید نور قرآن را تمام سطوح اولیه و در لایه‌های فرهنگی و تبلیغی آن ملاحظه کنیم.

او ادامه داد: اینکه فقط صوت و لحن را مد نظر قرار بدهیم و یا آیات قرآنی را به در و دیوار شهر بنویسم خوب است و روشن کننده نور امید محسوب می‌شود، اما کافی نیست با این کار‌ها نمی‌توانیم ترویج فرهنگ قرآنی را داشته باشیم. در آیات قرآنی وارد شده که «ربا» جنگ با خداوند است، اما آیا همین مطلب در جامعه پیاده می‌شود؟ اما بعضاً شاهد سیستم ربوی یا شبه ربوی در اقتصاد هستیم. اینکه ما از آیات قرآنی سخن بگوییم، اما به آن عمل نکنیم چه فایده‌ای دارد؟

کلباسی تاکید کرد: تمسک به قرآن در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، روان شناسی و … باید دیده شود. از کودکی تا کهنسالی باید برای تربیت نسل قرآنی برنامه داشته باشیم. چقدر از سیاسیون ما به این آیه قرآن که نباید بدی‌های دیگران را آشکار کنیم جز در مواردی که به افراد ظلم شده است عمل می‌کنند. چاپ، تفسیر، فهم و تلاوت قرآن مقدمه‌ای برای پیاده شدن «مفاهیم قرآنی» است که سخت‌ترین کار محسوب می‌شود.

وی گفت: سخت‌ترین کار در رابطه با قرآن پیاده‌سازی مفاهیم قرآنی در جامعه است. ما در تمام عرصه‌های زندگی از ریز و درشت زندگی باید به پیاده شدن مفاهیم قرآنی جامعه عمل بپوشانیم. باید برای ترویج فرهنگ قرانی ابتدا از خود شروع کنیم و پس از آن یک برنامه ریزی عالمانه، دقیق و عملیاتی داشته باشیم و بتوانیم آن را در جامعه اجرایی کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

مفاهیم قرآنی چقدر در جامعه اجرا شده است؟

برچسب ها: قران ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.