مدیرکل بهزیستی استان یزد خبر داد:

پذیرش بیش از ۷۰۰ کودک کار در مراکز بهزیستی یزد

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: ۷۵۹ کودک کار و خیابانی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ در مراکز بهزیستی پذیرش شده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  جلیل عفتی مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: ۷۵۹ کودک کار و خیابانی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ در مراکز بهزیستی پذیرش شده اند که از این تعداد ۵۱۴ کودک در مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی و ۲۴۵ کودک در مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده خدمات گرفته اند.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابانی از سوی این سازمان در سال ۹۷ گفت: سال گذشته ۱۶۹ نفر ساماندهی شده اند که از این تعداد ۸۷ کودک در مرکز شبانه روزی و ۸۲ کودک در مرکز روزانه کودکان خدمات گرفته اند.

عفتی  با بیان اینکه ۸۵ درصد کودکان پذیرش شده در سال ۹۷ از اتباع هستند، اظهار داشت: ۲۵ درصد کودکان مذکور نیز اتباع فاقد کارت اقامت شبانه روزی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره سن این کودکان گفت: گروه سنی کودکان پسر بین ۶ سال تا ۱۷ سال است.

وی گفت: تعداد دختران پذیرش شده در مرکز روزانه کودکان خیابانی ۳۲ نفر در گروه سنی ۸ تا ۱۳ سال است.

عفتی توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آن‌ها با توجه به نیاز‌های کودکان را از هداف مهم بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی ذکر کرد و اظهار داشت: پرداخت هزینه‌های تحصیلی، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه و پوشاک و هزینه‌های درمانی کودکان و خانواده‌های آنان از دیگر اهدافی است که بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی از سال ۸۲ در استان یزد آغاز شده است، گفت: سال ۸۲ مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی بهزیستی فعالیت خود را با ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی به کودکان در قالب بخش دولتی آغاز نمود و از سال ۱۳۸۹ این فعالیت به مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی واگذار شد.

عفتی افزود: از سال ۹۵ دو مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران یزد و مرکز شبانه روزی ترنم باران به ارائه خدمات تخصصی می‌پردازند.

۹۰ درصد از کودکان پذیرش شده در بهزیستی فاقد کارت اقامت

عفتی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد از کودکان پذیرش شده در بهزیستی فاقد کارت اقامت هستند، افزود: این در حالی است که اداره اتباع دستورالعمل و یا بخشنامه‌ای جهت پذیرش کودکان زیر ۱۸ سال فاقد کارت اقامت ندارد، لذا از پذیرش کودکان مذکور خودداری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد، نبود تخصیص اعتبارات استانی و کشوری به کودکان فاقد کارت هویت، آوارگی کودکان اتباع بدون کارت با سنین پایین در خیابان‌ها و چهار راه‌ها و تکدی گری کودکان مذکور به دلیل اخراج والدین و سرپرستانشان از کشور، بالا بودن هزینه‌های درمانی و فقدان بیمه‌های درمانی به دلیل مجهول الهویه بودن و همچنین عدم پیگیری بیماری کودکان از سوی خانواده هایشان و بروز بیماری‌های مزمن و معلولیت در آن‌ها را از دیگر چالش‌های بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی ذکر کرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: طبق دستورالعمل اجرایی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی کشور، کودکان خیابانی اتباع بیگانه در صورت ارائه کارت اقامت می‌توانند در مراکز بهزیستی پذیرش شوند در غیر این صورت ظرف ۲۴ ساعت باید به اداره اتباع بیگانه ارجاع گردند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.