بند‌های آبخیزداری بخش زیادی از سیلاب‌ها را مهار کرد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت : در جریان وقوع سیل در بخش‌هایی از استان، بند‌های آبخیزداری که توسط این اداره کل ایجاد شده، بخش زیادی از سیلاب‌ها را مهار و مانع نفوذ به داخل بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها شد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،غلامرضا چامه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت: در جریان وقوع سیل در بخش‌هایی از استان، بند‌های آبخیزداری که توسط این اداره کل ایجاد شده، بخش زیادی از سیلاب‌ها را مهار و مانع نفوذ به داخل بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها شد.

وی گفت : در جریان سیل اخیر توجه کمتری به نقش بند‌هایی آبخیزداری در مهار سیلاب شد، اما در حقیقت این بند‌ها تاثیر فراوانی در کنترل و مهار سیل داشتند و اهمیت این بند‌ها در چنین مواقعی مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از روان آب‌های استان کرمانشاه توسط این بند‌ها استحصال و نگهداری می‌شود که امسال باتوجه به بارش‌های فراوان شاهد افزایش این میزان آب در پشت بند‌ها هستیم.

وی به عنوان نمونه به ایجاد ۱۱ دستگاه بند در جنوب شهر کرمانشاه و در منطقه سراب قنبر اشاره کرد و افزود: این بند‌ها باعث شدند که آب وارد شهر کرمانشاه نشود.

به گفته وی، در استان کرمانشاه حدود ۲ هزار دستگاه بند شامل سنگ ملاتی، گابیونی و خاکی وجود دارد که عمده آن سنگ ملاتی است و در مهار سیلاب‌ها تاثیر فراوانی داشته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان گیلانغرب در فروردین امسال در حدود یک ساعت ۴۶ میلی متر باران بارید، گفت: اگر بند‌های آبخیزداری نبود، حجم زیادی سیلاب به داخل شهر گیلانغرب نفوذ می‌کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون سامانه‌های آبگیری با ظرفیت حدود پنج میلیون مترمکعب در استان کرمانشاه توسط این اداره کل ایجاد شده و سالانه سه تا چهار بار روان آب‌های استان در این سامانه‌ها استحصال می‌شود.

چامه افزود: بند‌های آبخیزداری علاوه بر جمع آوری روان آب ها، به هدایت آب به داخل سفر‌های زیرزمینی نیز کمک می‌کند.
جنگل‌های طبیعی استان کرمانشاه حدود ۵۲۸ هزار و ۹۰۰ هکتار است، یعنی حدود ۵.۲۱ درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

انتهای پیام/د

بند‌های آبخیزداری مانع نفوذ آب به داخل بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها شد

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار