مراقبت آبزی پروران از کاهش اکسیژن استخر‌ها در فصول پربارش

در فصول پربارش کاهش اکسیژن در استخر‌های پرورش ماهی سبب تلفات ناگهانی آبزیان بین ۲۰ تا ۹۰ درصد می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان گفت: دامپزشکی درباره بارش‌های فصلی و ابری بودن هوا در اکثر ساعات روز، نسبت به احتمال کاهش اکسیژن آب استخر‌ها و آلودگی آن با روان آب‌ها هشدار داد.

 وی با بیان اینکه در استان تعداد زیادی استخر کشاورزی دومنظوره وجود دارد که مالکان آن‌ها اقدام به پرورش ماهیان گرمابی از قبیل کپور و فیتوفاگ و آمور در این استخر‌ها کرده اند، افزود: این استخر‌ها در فصول پربارش در معرض آلودگی با روان آب‌ها هستند و درصورت ورود رواناب‌ها به استخر  علاوه بر انتقال آلودگی‌های سطحی زمین‌های اطراف مانند کود‌های حیوانی و مواد شیمیایی مضر، باعث گل آلود شدن استخر و کاهش شدید اکسیژن آب می‌شوند.

عجم با بیان اینکه ابری بودن هوا هم باعث کاهش تولید اکسیژن توسط گیاهان آبزی می‌شود، گفت: کاهش اکسیژن سبب تلفات  ناگهانی آبزیان بین ۲۰ تا ۹۰ درصد می‌شود و در این حالت ماهیان تلف شده هیچ علائمی از بیماری ندارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان گفت: ضرورت نفوذ ناپذیر بودن استخر نسبت به روان آب‌ها با ایجاد خاکریز‌های کوچک در اطراف استخر  و استفاده از پمپ‌های هواده در ساعات شب برای جبران کاهش اکسیژن  را از جمله اقدامات لازم در این زمینه عنوان کرد.

انتهای پیام / ط آ

وجود استخرهای  کشاورزی دومنظوره در استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.