باشگاه خبرنگاران جوان در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران گزارش می‌دهد؛

عمران خان، ورزشکاری محبوب و سیاست‌مداری میانه رو

در این گزارش نگاهی کوتاه به سفر نخست وزیر پاکستان به ایران در روز‌های ۱ و ۲ اردیبهشت خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمران خان نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه در راس هیئتی سیاسی به ایران سفر خواهد کرد و گفته شده وی در ابتدا به مشهد و سپس به تهران می‌آید و با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله حسن روحانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان در آستانه سفر خود به ایران در دیدار با سفیر کشورمان در اسلام آباد، ضمن حائز اهمیت دانستن سفرش به ایران، نسبت گسترش و تعمیق روابط و مبادلات دو کشور اظهار امیدواری کرده است.

سفیر اسلام آباد در تهران، مسعود رفعت نیز در رابطه با سفر عمران خان به ایران در توضیحاتی اعلام کرده وی ابتدا به مشهد می‌رود زیرا معتقد است اگر از امام رضا (ع) اجازه بگیرد، سفر آسان می‌شود؛ بعلاوه وی بنا است در تهران نیز با رئیس جمهور کشورمان، تجار و بازرگانان دو کشور دیدار کند.

در این گزارش نگاهی گذرا به عمران خان، روابط دو کشور و اهداف این سفر خواهیم انداخت.

عمران خان، ورزشکاری محبوب و سیاست‌مداری میانه رو

عمران خان، سیاست‌مداری اصلاح طلب

عمران احمد خان نیازی که در پاکستان متولد شده و دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است، در جولای (مرداد) ۲۰۱۸ از طرف  حزب "تحریک انصاف" پاکستان در انتخابات این کشور شرکت کرد و توانست اکثریت آراء را بدست بیاورد و بر رقیب خود یعنی نواز شریف که در زندان بود پیروز شود.

عمران خان که در ۱۹ سالگی بازی در تیم کریکت پاکستان را آغاز کرد،  در غرب بیشتر به عنوان یک ستاره ورزشی شناخته می‌شود و به همین خاطر میلیون ها نفر طرفدار دارد.

نخست وزیر پاکستان از طرف هوادارنش به عنوان فردی اصلاح طلب شناخته می‌شود و این ادعا چندان بی دلیل هم نیست. وی از ابتدای به قدرت رسیدنش اصلاحات متعددی را انجام داده است؛ عمران خان با برکناری، انتصاب و تغییر وزراء به نوعی کابینه خود را از نو ساخت؛ همچنین در حال تعمیق و گسترش روابط خود با کشورهای دیگر از جمله ایران است.

عمران خان، ورزشکاری محبوب و سیاست‌مداری میانه رو

ایران و پاکستان؛ دو قدرت، دو همسایه

پاکستان همسایه جنوب شرقی ایران است و دو کشور دارای مرزهای طولانی با یکدیگر هستند که عموما تنش هایی هم توسط نیروهای تروریستی در آن بوجود می‌آید.

پاکستان کشوری وسیع و مسلمان است، بعلاوه دارای جمعیتی بیش از ۲۰۰ میلیون می‌باشد و مهم ترین نکته اینکه تنها کشور مسلمان است که سلاح اتمی دارد و همین مسئله به قدرت و تاثیر گذاری این کشور افزوده است. حال با توجه به مشترکات ایران- پاکستان، می‌توان گفت در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی می‎توانند تعاملات خود را گسترش دهند.

سید وحید ظهوری کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ظرفیت‌های تهران- اسلام‌ آباد برای گسترش تعاملات خود، توضیح داد: با توجه به اینکه عمران خان به گسترش روابط خود با ایران و استقلال قدرت پاکستان علاقه مند است سفر به ایران و اینکه خودش شخصا حضور پیدا می‌کند، می‌تواند برای توافقات طرفین ارزشمند و مناسب باشد. با توجه به اینکه پاکستان در حاشیه دریای عمان قرار دارد و اینکه ایران خلیج فارس را تحت پوشش خود قرار داده است، از طریق دریا فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد؛ همچنین اینکه فرصت‌های خوبی در رابطه با همکاری برای جلوگیری از نفوذ قدرت‌های خارجی برای هر دو کشور وجود دارد و بعلاوه پاکستان در مراودات خود با دو همسایه دیگر خود یعنی افغانستان و هند مشکلاتی دارد در صورتی که با ایران، مانع و مشکلی ندارد.

بعلاوه به عقیده این کارشناس، پاکستان می‌تواند از طریق ایران با کشورهای خاورمیانه ارتباط برقرار کند و تهران هم از طریق اسلام آباد با کشورهای شرق آسیا مبادلات خود را گسترش دهد.

البته مضاف بر موارد گفته شده، در سال ۱۹۹۰ طرح خط لوله صلح مطرح شد. بر اساس این خط لوله، گاز از ایران به هند و پاکستان صادر می‌شد و ساخت آن از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و طبق برنامه باید تا ۲۰۱۴ مورد بهره برداری قرار می‌گرفت که با کنار کشیدن هند و تعلل پاکستان در انجام آن، پروژه نیمه کاره باقی ماند.

همانگونه که پیش تر ذکر شد، بین هندوستان و پاکستان تنش‌هایی وجود دارد و اخیرا هم درگیری‌های لفظی پیدا کرده بودند و به عقیده برخی از کارشناسان این خط لوله می‌توانست به عنوان نقطه کاهش تنش در روابط فی مابین دو کشور در نظر گرفته شود اما با فشارهای آمریکا، هند از این پروژه کناره گیری کرد، بعلاوه پاکستان هم اظهار کرد بودجه کافی برای اتمام این خط لوله را در مرزهای خود ندارد و این پروژه همچنان نیمه تمام مانده است!

عمران خان، ورزشکاری محبوب و سیاست‌مداری میانه رو

نخستین حضور عمران خان در تهران

همانگونه که پیش تر گفته شد این نخستین سفر عمران خان به ایران به عنوان نخست وزیر پاکستان است که به دعوت رئیس جمهور کشورمان انجام شده است. وی در رابطه با سفر خود نسبت به تعمیق و گسترش روابط با تهران اظهار امیدواری کرده و همچنین اعلام کرده ایران برای پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به سوابق تاریخی دو کشور متوجه می‌شویم که پیوندهایشان محکم تر از این است که با تنش های زودگذر تحت تاثیر قرار بگیرند. محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این رابطه اظهار کرد: ایران و پاکستان جدای از هر اتفاقی که پیش‌تر افتاده است، با توجه به مرز‌های طولانی و مشترکی که دارند و با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی که بین دو ملت وجود دارد، ناچارند مناسبات خود را در حد قابل قبولی گسترش دهند؛ هم به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور در محیطی قرار دارند که زمینه‌های گسترش روابط و تعاملاتشان وجود دارد.

با این تفاسیر با ورود عمران خان به ایران و پس از مذاکرات، می‌توان به فراهم کردن زمینه‌‌های افزایش امنیت مرزها و  گسترش مبادلات اقتصادی امیدوار بود؛ اما آیا سرنوشت خط لوله صلح هم مشخص خواهد شد؟

گزارش از رهادخت رستگار

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
انشالله که سفرش به ايران همراه با خير و برکت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمیشه ادمارو شناخت زود قضاوت نکنین.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاش اینم بگین که یکی از مشکل سازترین کشورهاس.بیشترین امار مهاجر و کارگر خارجی و سربار رو داره.از طالبان حمایت کرده و میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایشان قبلا به عربستان رفتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
در سفر بن سلمان جنایتکار به پاکستان هم بالاترین نشان پاکستان را به آن جانی داده است.
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۶:۱۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ان شاء الله که بعد از این ارتباطات دو ملت قوی تر و بیشتر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
"تنها کشور مسلمان است که سلاح اتمی دارد و همین مسئله به قدرت و تاثیر گذاری این کشور افزوده است"
این جمله رو خیلی قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
حامی وهابیت هم است پس خیلی هم رویش حساب نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۴:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران باید از این فرصت طلایی استفاده کنه پاکستان با جمعیت زیاد دارای بازار بزرگ برای کالاهای ایرانیه پاکستان همچنین یک قدرت نظامیه همکاری با آن باعث افزایش امنیت در منطقه میشه
آخرین اخبار