مشاور سابق کاخ‌سفید: معامله قرن کاملا یک‌جانبه است

«بریت براون» مشاور سابق کاخ‌سفید توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن را کاملا یک‌جانبه دانست.

مشاور سابق کاخ‌سفید: معامله قرن طرحی کاملا یک‌جانبه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «بریت براون» یک مقام سابق دولت آمریکا درباره توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن را کاملا یک‌جانبه دانست.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی ضمن اعلام این مطلب افزود: جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در روند صلح خاورمیانه تأکید کرد در صورت آمادگی طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی برای مذاکره در خصوص طرح صلح، آمریکا این طرح را ارائه خواهد داد.

وی گفت: این طرح به تنهایی نمی‌تواند مشکل میان دو طرف را حل کند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی از واشنگتن گفت: چشم‌های خاورمیانه و کشور‌های جهان به واشنگتن دوخته شده است. پس از گذشت دو سال از پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد، زمان بیان رویکرد صلح آمریکا میان فلسطینی‌ها و اسرائیل نزدیک شده است. فضای کاخ سفید حاکی از آن است که زمان بیان جزئیات طرح صلح نزدیک است.

جیسون گرینبلات در این خصوص گفت: این طرح، واضح، آشکار و مفصل است.

او افزود: این طرح به هیچ یکی از دو طرف تحمیل نخواهد شد؛ اما مخالفت با آن به معنای از دست دادن فرصتی مهم است.

بریت براون، مشاور سابق کاخ سفید گفت: «دولت ترامپ و اسرائیلی‌ها برای ارائه این طرح تلاش بسیاری خواهند کرد، اما در واقع این طرح اقدامی یک جانبه است. دولت ترامپ فلسطینی‌ها را در این فرآیند مشارکت نداد. آن‌ها این کار را یک جانبه و در انزوا انجام دادند. به عنوان مقام دیپلماتیک که در نظام سابق آمریکا حضور داشت، به خوبی می‌دانم چگونه باید درباره چنین توافقاتی مذاکره صورت بگیرد. برای چنین توافقاتی باید همه شخصیت‌های ذیربط دور یک میز جمع شوند و درباره توافق بر سر این مسائل همگی تلاش کنند.»

غیث العمری، کارشناس امور فلسطین گفت: «این موضوع صحیح است که بر سر مفهوم راه حل دو کشوری، اختلاف وجود دارد و این اختلاف از زمان توافق اسلو تاکنون وجود داشته است و از عناصر اصلی آن به شمار می‌رود؛ اما همه می‌دانند در نهایت باید کشور فلسطین تشکیل شود.»

خبرنگار اسکای نیوز در پایان تصریح کرد: در حالی که واشنگتن از اعلام موضع خود درباره برپایی کشور مستقل فلسطین طفره می‌رود؛ اما سناریو‌هایی که به دنبال اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در حالی که واشنگتن می‌گوید این طرح به هیچ یک از طرف‌ها تحمیل نخواهد شد؛ درباره امکان بهره برداری اسرائیل از این لحظه سیاسی و اقدام به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن با حمایت آمریکا نگرانی‌هایی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار