عملیات بازار باز اجرایی می‌شود

کمیجانی گفت: با اجرایی شدن مبادلات اسناد خزانه اسلامی بین بانک‌ها، عملیات بازار باز در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود.

عملیات بازار باز اجرایی می‌شودبه گزارش خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمیجانی، قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: بازار‌های مالی برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف نیازمند ثبات است. بانک مرکزی برای تحقق این هدف در حوزه ریالی و ارزی اقدامات گسترده‌ای در سال ۹۷ انجام داده است.

وی افزود: بانک مرکزی با اعمال قانون محدودیت سقف برداشت از هر کارت به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، استفاده تنها ۲ کارت در روز، ساماندهی چک‌های تضمینی در ظهرنویسی و در نهایت اصلاح گواهی‌های سپرده‌گذاری توانست بازار مالی را در کنترل بانک مرکزی قرار دهد.

کمیجانی با اشاره به انباشت نقدینگی گفت: تحریم‌ها و تورم تا حدی عامل افزایش نقدینگی شد و رشد ۲۹.۹ درصد را برای سال ۹۷ رقم زد. نقدینگی کشور تا پایان اسفند ۹۷ به یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

قائم مقام بانک مرکزی بیان کرد: اجرایی شدن عملیات بازاز باز یکی از ابزار‌های سیاست پولی دولت‌هاست. به علت عملیات بانکداری بدون ربا کارشناسان بانکی به دنبال راه مناسبی برای اجرایی شدن این طرح بودند. خوشبختانه با عملیاتی شدن اسناد خزانه اسلامی بین بانک‌ها راهی برای عملیاتی شدن بازار باز بانکی باز شد.

کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

کمیجانی گفت: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۲ هزار میلیارد تومان در آبان ۹۷ به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان در اسفند سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید و اشتغال از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم است، کفت: مشکل عمده‌ای که در مسیر هزینه کرد شرکت‌ها قرار دارد این است که منابع بانکی عمدتا صرف سرمایه در گردش شرکت‌ها شده است و سیاست‌های کنونی بانک مرکزی در همین مسیر حرکت می‌کند.

قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: اقتصاد ایران بر مبنای بانک می‌چرخد و بیشترین تامین مالی بر عهده همین سیستم قرار دارد. نظام بانکی باید تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و بنگاه‌های بزرگ را در بازار سرمایه متمرکز کند.

کمیجانی بیان کرد: بانک مرکزی با رعایت قوانین و مقررات برای ایجاد فضایی شفاف و سازگاری و انطباق با استاندارد‌های بین المللی از جمله IFRS و استاندارد سازی صورت‌های مالی بانک‌ها فعالیت داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار