زوار: می‌خواهیم طلسم قهرمان نشدن تکواندو در آسیا را بشکنیم

سرمربی تیم ملی نوجوانان از عزم جدی هوگوپوشان نوجوان برای قهرمانی در مسابقات آسیایی خبر داد.

محمد رضا زوار سرمربی تیم ملی تکواندو نوجوانان، در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح شرایط تیم تکواندو نوجوانان آزاد کشوری که در فاصله دو ماه مانده به مسابقات آسیایی تکواندو به پایان رسید، پرداخت.

مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی فرصت خوبی برای نوجوانان تکواندوکار بود

با توجه به فاصله اندکی که تا مسابقات قهرمانی آسیا در رده نوجوانان باقی مانده از سال گذشته برای گزینش تکواندوکاران نوجوان به فکر افتادیم و در گام اول، تیمی از قهرمانان کشوری و نفرات رنکینگ یک و دو تشکیل شد و در برخی اوزان هم که نفرات اول آنان دیگر در رده سنی نوجوانان نبودند از نفرات دوم را جایگزین آن‌ها کردیم که مجوز حضور آن‌ها هم برای شرکت در مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی صادر شد و علاوه بر این که نتیجه خوبی به دست آمد، این بازیکنان فرصت حضور در یک تورنمت بین المللی معتبر را به دست آوردند که تا پیش از آن چنین فرصتی، به اندازه کافی برای آنان مهیا نشده بود.

مسابقات آزاد کشوری با کیفیت و کمیت قابل قبولی برگزار شد

به خاطر تغییر رده سنی تکواندوکاران نوجوان به فدراسیون تکواندو پیشنهاد برگزاری مسابقات آزاد کشوری را ارائه کردیم. دلیلش هم این بود که حضور در مسابقات قهرمانی کشور برای همه مقدور نیست و در مسابقات لیگ هم، خیلی از استان‌ها بنا به دلایل مالی و ... نمی‌توانند شرکت کنند. خوشبختانه این مسابقات با حضور ۱۲۰۱ تکواندوکار با کیفیت و کمیت قابل قبولی برگزار شد.

سطح فنی مسابقات راضی کننده بود

مسابقات آزاد کشوری به این دلیل که محدودیت خاصی برای ثبت نام و حضور شرکت کنندگان نداشت، و همچنین حضور تکواندوکارانی که به تازگی از رده سنی نونهالان به نوجوانان اضافه شده بودند، تا حدودی کیفیت این مسابقات را پایین آورد، ولی در کل سطح فنی این مسابقات با درنظر گرفتن تعداد بالای تکواندوکاران و مبارزات فشرده آن‌ها کاملا راضی کننده بود. علاوه بر این، به دلیل شرایط و اختلافات فنی که بین برخی از استان‌ها وجود دارد و با در نظر گرفتن شرایط جمعیتی، میزان علاقه مندی مردم استان‌ها به تکواندو و دوری آن‌ها از مرکز، این مسابقات برای شرکت کنندگان سراسر کشور فرصت خوبی را فراهم کرد تا دانش فنی خود را بالا ببرند و تجربه‌ی خوبی به دست بیاورند.

در مسابقات آسیایی هیچ تیمی را نمی‌توان دست کم گرفت

رقبای ما در آسیا دیگر محدود به یکسری کشور‌های خاص نمی‌شوند و همانطور که در مسابقات بزرگسالان، المپیک‌ها و گرند پری‌ها می‌بینیم کشور‌های مختلفی هستند که در تکواندو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. مهم‌ترین رقیبان ما در مسابقات آسیایی عبارت اند از میزبان این مسابقات تیم ملی اردن، کره جنوبی، چین و دو تیم چین تایپه و تایلند که در اوزان سبک وزن نمایندگان خوبی دارند. به طور کلی هر کشوری که در این مسابقات شرکت می‌کند اگر از لحاظ تیمی قوی نباشد، حتما تک ستاره‌های خوبی در یک سری اوزان خاص دارد و دیگر هیچ تیمی را نمی‌توان دستکم گرفت. المپیکی بودن تکواندو و مدال‌های زیاد آن در این مسابقات، باعث شده تا کشور‌ها در تکواندو سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند و همین باعث پیشرفت این رشته ورزشی است.

رشد تکواندو کشورمان بی نظیر است

رشد تکواندو ایران بی نظیر است و اینکه گفته می‌شود ما در حال درجا زدن هستیم را اصلا قبول ندارم. مثلا در مسابقات جهانی نوجوانان که سال گذشته برگزار شد ۷ مدال طلا گرفتیم، در کسب سهمیه المپیک جوانان هم ایران و روسیه تنها کشور‌هایی بودند که همه‌ی سهمیه هایشان را به صورت کامل گرفتند و در المپیک آر‍ژانتین هم دو کشور ایران و روسیه بودند که در مجموع دو بخش دختران و پسران بیشترین مدال را کسب کردند. ما دراین مسابقات ۳ طلا و ۱ نقره گرفتیم در صورتی که کره جنوبی در مجموع دو بخش پسران و دختران دو طلا گرفته بود.

تغییراتی که فدراسیون جهانی کار بیشتر کشور‌ها را دشوار کرده است.

فدراسیون جهانی امتیازات مدال‌ها را تغییر داده مثلا مدال طلا که قبلا ۷ امتیاز داشت الان برایش ۱۲۰ امتیاز محاسبه می‌شود و این موضوع کار تیم‌هایی مثل ما که متکی به یکی دو بازیکن خاص نیستیم را دشوار می‌کند و دست تیم‌هایی که تک ستاره دارند را بازتر می‌گذارد تا آن‌ها نتایج بهتری بگیرند. روند تواندو در آینده می‌تواند برای ما مثبت باشد، اما در شرایط کنونی که نزدیک به المپیک هستیم این تغییرات کار اکثر کشور‌ها را سخت‌تر کرده است.

بازیکنان تیم ملی جزو بهترین‌ها هستند

نفراتی به مسابقات جهانی منچستر اعزام می‌شوند بازیکنان جوانی هستند که بعضی از آن‌ها سابقه حضور در ادوار قبلی این مسابقات را نداشتند و به تازگی به رده بزرگسالان اضافه شده اند، اما جزو بهترین‌ها هستند. امیدوارم نتایج خوبی بگیرند و پرچم کشورمان را در منچستر بالا ببرند همچنین برای فریبرز عسگری سرمربی خوب تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار