لزوم مدیریت منابع آبی در کهگیلویه و بویراحمد

با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی جاری در زمینه حجم بارش ها، جایگاه خوبی در سطح کشور دارد اما به منظور دستیابی به توسعه پایدار باید همچنان در مدیریت منابع آبی آن نیازمند برنامه ریزی و اقدام های جدی است.

لزوم مدیریت منابع آبی در کهگیلویه و بویراحمدبه گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، در شرایط کنونی یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده برای بشر امروز دسترسی به آب شیرین است، افزایش تقاضا برای ذخایر آبی از یک طرف و آلودگی منابع آب شیرین از طرف دیگر این موضوع را به یک بحران بزرگ در آینده تبدیل خواهد کرد.

به همین منظور بهره برداری درست از منابع آب و جلوگیری از آلودگی رودخانه ها، دریاچه‌ها و آب‌های شیرین زیرزمینی یکی از راه‌های اصلی دستیابی به توسعه است.

بارش‌های باران در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد مانند بیشتر استان‌های کشور افزایش چشمگیری یافته است بطوری که تفاوت نسبت به میانگین بلند مدت همه ایستگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین بلند مدت جلوتر هستند.

میزان بارندگی در یاسوج به ۱۲۲۰ میلیمتر رسید

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون یک هزار و ۲۲۰ میلیمتر باران در یاسوج باریده است.

ولی بهره‌مند اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی ۹۷-۹۸ به ترتیب در سی سخت ۱۰۸۵.۹، دهدشت ۸۳۱، امامزاده جعفر ۷۴۷.۱، دوگنبدان ۶۶۸.۶، لیکک ۷۱۰.۵ میلیمتر بوده است.

وی افزود: تفاوت نسبت به میانگین بلند مدت همه ایستگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین بلند مدت جلوتر هستند.

بهره‌مند بیان کرد: میانگین میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی ۹۷-۹۸ تاکنون ۸۷۷.۲ میلیمتر بوده است.

وی عنوان کرد: میانگین بلند مدت بارش در تاکنون در این استان ۵۰۶.۲ میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد ۳۷۱.۰ میلیمتر است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درصد تفاوت بارندگی سال زراعی جاری نسبت به کل بارندگی بلند مدت در این استان ۸۴ درصد بوده است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش‌ترین‌ها اعلام کرده است.

با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد سال زراعی جاری پربارشی را پشت سر می‌گذارد و شهر یاسوج در رتبه شهر‌های پربارش جهان قرار گرفت، اما به منظور اصلاح الگوی کشت در این استان به خصوص در بخش کشاورزی، برنامه ریزی‌ها همچنان ادامه دارد.

با وجود این بارش‌های مناسب، بسیاری از مسئولان و کارشناسان معتقد اند نباید به بارش‌های امسال دلخوش بود و برنامه‌های مدیریت منابع آبی باید همچنان در دستور کار باشد.

مهمترین چالش، تامین آب بخش‌های مختلف است

براساس بررسی‌های یک پژوهشگر محیط زیستی، رشد روز افزون جمعیت، مصرف بالای بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی از مهمترین عوامل تهدید کننده منابع آبی کشور هستند.

ستار محمودی عنوان می‌کند که در حال حاضر مشکلات و نارسایی‌های گوناگونی در زمینه استفاده و مدیریت منابع آبی کشور وجود دارد و با گذشت زمان آنچه که در طرح ریزی مدیریت استراتژیک منابع آب کشور اهمیت می‌یابد، اداره نظام اجرایی، بهره برداری، برنامه ریزی و تخصیص آب است.

به اعتقاد وی با توجه به محدودیت منابع کشور و تشدید نیاز بخش‌های گوناگون، تامین آب مناسب برای مصارف مختلف یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت برای دست یافتن به توسعه پایدار محسوب می‌شود.

از منابع آب در بخش کشاورزی استفاده بهینه شود

کارشناس آب عنوان می‌کند که با توجه به افزایش روزافزون محدودیت منابع آبی، نیاز به برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه و درست از منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی که بیشتر منابع آبی را مصرف می‌کند، احساس می‌شود.

یافته‌های پیمان کاشفی نژاد نشان می‌دهد که با بهینه‌سازی تخصیص منابع آبی علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر در آب مصرفی، محصول تولیدی به ازای آب مصرف شده و همچنین سود اقتصادی نیز می‌تواند افزایش یابد.

به اعتقاد وی تخصیص بهینه منابع آبی باعث افزایش سطح کشت می‌شود که این به معنای احیای اراضی آیش است.

دکتر سعید مرید، استاد دانشگاه عنوان می‌کند: با توجه به محدودیت منابع آب، افزایش نیاز‌های آبی و وقوع خشکسالی‌های متناوب، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده کارآمد از آن امری لازم و ضروری است که استفاده از تکنیک‌های مناسب بهینه سازی در این خصوص راهگشا خواهد بود.

به باور وی خشکسالی سال‌های اخیر و صدمات سنگین ناشی از آن، بیش از پیش لزوم توجه به این پدیده را افزایش داده است و بهترین راه حل برای کاستن از خسارت‌های این پدیده مدیریت ریسک و استفاده کارآمد از منابع آب محدود در این شرایط است.

با مدیریت منابع آب بیش از ۵۰ درصد صرفه جویی خواهد شد 

محمد کریم معتمد دانشیار دانشگاه معتقد است که منابع آبی اگر به طور صحیح مدیریت نشود بحران‌های آبی شدیدی ایجاد می‌شود که دارای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

براساس یافته‌های این محقق به منظور ارائه الگوی کشت و مدیریت مناسب منابع آب باید معیار‌های کشاورزی، محیطی و اجتماعی- اقتصادی در نظر گرفته شود.

وی عنوان می‌کند: این باور وجود دارد که با برنامه ریزی صحیح مدیریت منابع آب بیش از ۵۰ درصد آب موجود صرفه جویی خواهد شد.

معتمد بیان می‌کند: با توجه به نامناسب بودن پراکندگی زمانی و مکانی ریزش‌های جوی در کشور، رسیدن به الگوی کشت مناسب که از آن بتوان حداکثر بهره برداری را از عوامل و نهاده‌های تولید بدست آورد ضرورتی انکارناپذیر است.

به نظر می‌رسد مسئولان نیز معتقد هستند که ممکن است بارش‌های امسال موقتی باشد و از این رو مدیریت منابع آبی همچنان در دستور کار قرار دارد.

کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شروع کشت برنج در استان گفت: طرح محدودیت کشت این محصول براساس راهبرد سازمان جهاد کشاورزی در یک برنامه چند ساله اجرا می‌شود.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: برای تحقق این امر امسال هیچ گونه حمایتی از سوی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای شالیکاران به ویژه از نظر کود و سم انجام نخواهد شد.

وی ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به دنبال کشت جایگزین محصولاتی مانند حبوبات برای برنج در استان است.

راستین نسب توضیح داد: محدودیت کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط کشور به جز چند استان اقدامی در راستای کاهش بروز پدیده کم آبی و جلوگیری از اُفت آب‌های سطحی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: پارسال حدود سه هزار هکتار از شالیزار‌های این استان زیر کشت برنج رفت در حالی که سال ۱۳۹۶ بیش از پنج هزار هکتار برنج کشت شده بود.

وی بیان کرد: با توجه به مصرف زیاد آب برای کشت محصول برنج امسال شالیکاران تنها در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج کنند.

در مجموع به نظر می‌رسد اگرچه امسال سال پربارشی بود، اما با توجه به محدودیت منابع آب، افزایش نیاز‌های آبی و وقوع خشکسالی‌های متناوب در سال‌های اخیر، استفاده بهینه از منابع آبی، ضروری است.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: هواشناسی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.