ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید پاسخی قاطع به تعرضات کاخ سفید داده شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید به گونه ای به تعرضات کاخ سفید پاسخ داد که بهانه ایجاد تنش به دست اسرائیل و کاخ سفید ندهند.

دولت ترامپ گوش به فرمان و لابی صهیونیست استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  مایک پمپئو، وزیر خارجه واشنگتن در سخنرانی بر خلاف ادعا‌های قبلی خود اظهار کرد که کاخ سفید با اعمال فشار به دنبال تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی است در حالی که مایک پمپئو و سایر مقامات آمریکایی پیشتر بار‌ها مدعی شده بودند که هدف از سیاست‌های واشنگتن علیه ایران، تغییر رژیم نیست! در این گفت‌وگو به دلایل تغییر اظهارات واشنگتن می‌پردازیم.

سیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: بخش مکتوب آنچه که بر دنیا حاکم شده است  اقتباسی از منشور سازمان ملل بوده و بخش غیرمکتوب آن  هم بر اساس توافقاتی است که از کنگره وین و بعد از وستفالی (عهدنامه ای که پس از پایان جنگ های مذهبی میان کشور های اروپایی منعقد شد) بین دولت ها اجرا می شود؛ چرا که در گذشته نظام دولت_ ملت‌ها بر دنیا حاکم بود اما به تدریج روابط آنها کامل‌تر شده است. امروز باور عامه بر این اساس شکل گرفته که هر دولت و ملتی بر سرنوشت خود حاکم بوده است و دیگران حق دخالت در امور داخلی سایر کشورها را ندارند.

وی افزود: تنها در صورت وضع قطع نامه‌های شورای امنیت، می شود به مسائل داخلی کشورها ورود کرد، علاوه براین بر اساس این قطعنامه ها می توان پروتکل‌ها و توافقاتی که بین کشور‌های عضو به امضا می‌رسد را بر کشور مذکور حاکم کرد.

ساداتیان با بیان اینکه اصل استقلال و حاکمیت بر سرنوشت کشورها غیر از زمان ورود سازمان ملل به قوت خود باقی خواهد  بود، توضیح داد: دولت ترامپ در این رابطه ظاهرسازی می کرد، ولی میزان تخلفات رییس جمهور  و دولت او هر روز افزایش پیدا می‌کند و بی پرده‌تر از گذشته نسبت به نقض قوانین بین المللی و سرنوشت کشور‌ها اقدام می‌کنند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه یادآور شد: واشنگتن در راستای عدم موفقیت‌هایی که در برخورد با ایران داشت لحن و مواضع خود را تغییر داد بنابراین ترامپ تا حدودی سعی می‌کرد روابط بین الملل را رعایت کند، اما به مرور به خاطر فشار‌هایی که اسرائیل به کاخ سفید وارد کرد، زیر سلطه صهیونیست عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: واشنگتن سفارت خود را به اسرائیل منتقل کرد همچنین بلندی‌های جولان را برخلاف مصوبات و قطع‌نامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت زیر سلطه رژیم صهیونیستی قرار داد و  از این اقدامات می توان نتیجه گرفت که یک جانبه‌گرایی، گوش به فرمان  اسرائیل و لابی های صهیونیستی بودن  جزء اصول رفتاری دولت ترامپ شده است.

ساداتیان با اشاره به تلاش‌هایی که کاخ سفید برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی کرد و موفق نبود، تصریح کرد: تلاش واشنگتن برای نفوذ حداکثری در عراق همچنین تقویت عربستان برای حاکمیت در یمن با شکست مواجه شد با این تفاصیل کاخ سفید، آنچه را که ادعا می‌کرد را به دست نیاورد، بنابراین لحن و رفتارشان نسبت به کشورمان تغییر کرد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا که هم پیمان سنتی واشنگتن بود با آن همکاری و همراهی لازم را نکرد، توضیح داد: موضع‌گیری‌های سیاسی اروپا که در قبال کاخ سفید انجام شد، ترامپ، پمپئو، جان بولتون و لابی های صهیونیستی را عصبانی کرد چرا که این تیم حاکم بر آمریکا در حال به کار بردن همه تلاش خود برای دستیابی به یک موفقیت در قبال ایران است و قطعا تهدید های واشنگتن در قابل تهران خارج از ضوابط، معیارها، اصول و قوانین بین المللی است.

وی با اشاره به دیدار آمریکا با منافقین، بیان کرد: واشنگتن خواهان یک آلترناتیو و جایگزینی برای مدیریت ایران است بنابراین با رضا پهلوی درخواست همکاری داد همچنین مجاهدین و منافقین را تقویت کرد، ولی خود کاخ سفید می‌دانند که پایگاه لازم را برای امور ایران ندارند و نمی‌توانند جایگزین خوبی باشند.

ساداتیان در ادامه گفت: عدم موفقیت‌های کاخ سفید در پیشبرد اهدافشان در قبال ایران آن‌ها را عصبانی‌تر می‌کند، ولی هنوز امیدوارند که با اعمال فشار اقتصادی در کشور ما شورشی در داخل کشور شکل دهند تا شاید در این کودتا یک رهبریتی با اتکا به آن‌ها کار خود را به جلو ببرد، ولی تا به اینجای قضیه آب در هاون کوبیدن است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جنگ روانی که کاخ سفید در ایران دنبال می‌کند، تصریح کرد: ایران با عقلانیت خود تلاش کرد که زمینه‌های درگیری فیزیکی و تنش‌هایی که امکان وقوع جنگ را ایجاد نکند.

وی با اشاره به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی افزود: همه این اقدامات در راستای خواسته اسرائیل است که تصور می‌کند باید جنگی را علیه ایران شکل داده و در این جنگ به حمایت ایالات متحده آمریکا و امکاناتش احتیاج دارند چرا که خود اسرائیل به تنهایی جرئت تعرض و حمله به ایران را ندارد.

ساداتیان ادامه داد: اسرائیل حریف ایران نخواهد بود و می‌داند کشور ما می‌تواند مشکلات بسیاری در این منطقه ایجاد کند در نتیجه به دنبال عصبانی کردن ایران است تا از این خشم جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد که موجب جدا شدن اروپا از ایران و بلکه بقیه کشور‌های عضو شورای امنیت شود.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اسرائیل امید دارد که بتواند انسجام و هماهنگی که پیش از  برجام علیه ایران  وجود داشته را دوباره زنده کند تا با کمک قطع‌نامه‌های جدید کشورمان را درگیر تنش ساخته و جامعه جهانی را مقابل تهران قرار دهد.

وی تصریح کرد: ما باید در بعد دیپلماسی٬نظامی و هر بخشی که منافع ایران را تأمین می‌کند هوشیار باشیم تا زمینه‌ای برای وارد شدن لطمه و خسارت شدید به مردم فراهم نشود.

ساداتیان  در پایان گفت: جمع عقلا و کارشناسان باید راه حل‌های استراتژیک را مطالبه و  اقدامات لازم  در برابر واشنگتن را بررسی کنند تا پاسخ قاطعی به تعرضات کاخ سفید داده شود و در عین حال هم  بهانه ایجاد تنش و درگیری نظامی را به دست اسرائیل و کاخ سفید ندهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا همینطور است باید عاقلانه و با تدبیر برخورد بشه تا بهانه به دست امریکا و اسرائیل و مهمتر از ان عربستان این گاو شیرده داده نشه تا باز هم جنگی علیه ما راه بندازن .اینها فقط منتظر بهانه هستن تا دنیا رو همراه خودشون کنن و مطمئن اینهمه فشار برای خروج ما از برجام هست که محاله به خواسته شون برسند هرچند که برجامی چیزی رو به ما نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دقیقا ... هوش ایرانی رو دست کم نگیریم
آخرین اخبار