خواندن توانستن است؛

غرفه مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد

غرفه چین به عنوان میهمان ویژه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز در مصلای تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، غرفه کشور چین، میهمان ویژه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) با حضور احمد شاکری مدیر کمیته بین الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد.

در این مراسم محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: با رویکرد دیپلماسی فرهنگی، ایران میهمان ویژه کشور چین در نمایشگاه پکن بود؛ اکنون شاهد این هستیم که چین میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شده است. خوشحالیم که امروز اولین برنامه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را با افتتاح غرفه چین آغاز می‌کنیم. کشور چین برای ایرانیان از دیرباز آشناست؛ شاعران گاهی برای اشاره به امری دست نیافتنی، گاهی برای اشاره به تصویرگری، گاهی برای بیان تصویرگری و گاهی برای بیان نکته‌های حکمی از عنوان کشور چین استفاده کردند.

وی با اشاره به استفاده از کلمه چین در شعری از سعدی افزود: بیان تصویرگری چین در شعر سعدی نشان می‌دهد، هنر تصویرگری چین به درجه‌ای بوده که برای به تصویر کشیدن معشوق باید از هنرمندان چینی استفاده می‌کردند. تکرار کلمه چین در شعر فارسی نشان می‌دهد، هم شاعران با این کشور آشنا بودند و هم کسانی که این اشعار را می‌خواندند. این آشنایی تا حد زیادی به دلیل وجود شبکه‌های ارتباطی بود که شهر‌های ایران و چین را به هم پیوند می‌داد.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان کرد: امیدوارم دوباره جاده فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور ایران و چین ایجاد شود تا زمینه‌های رشد فرهنگی و اقتصادی دو کشور را فراهم کند. اگرچه این روز‌ها فعالیت‌های خوبی برای آشنایی جوانان ایرانی با فرهنگ چین و آشنایی جوانان چینی با فرهنگ ایرانی آغاز شده، اما حضور چین در نمایشگاه زمینه فعالیت‌های فرهنگی را میان دو کشور توسعه خواهد داد.

در این مراسم سفیر چین در ایران گفت: بسیار خوشحالم امروز در افتتاحیه غرفه چین در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارم. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که پیشینه ای بیش از ۳۰ سال دارد، یکی از معروفترین رویداد‌های فرهنگی در ایران است. چین به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و این نقطه مهمی در تبادلات دو کشور است.

وی افزود: دو کشور ایران و چین دارای تمدن تاریخی هستند. دوستی میان دو کشور ریشه دار و عمیق است و در سال‌های اخیر روابط میان ایران و چین در مسیر توسعه بیشتر قرار گرفته است.

گفتنی است؛ در این مراسم هیئت چینی کتابی را درباره چین به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران هدیه کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار