تصادفات از مهم‌ترین مخاطرات سلامتی در چهارمحال و بختیاری

تلفات ناشی از تصادفات، از مهم‌ترین مخاطرات سلامتی در استان چهارمحال و بختیاری است.

تصادفات جاده‌ای از مهمترین علت مرگ در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته سلامت، با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور نخست حادثه خیز در دنیاست گفت: ۹۷ درصد کشور در معرض تهدید حدود ۲۶ نوع مخاطره طبیعی قرار دارد.

وی افزود: طی سال گذشته حدود ۱۵ هزار و ۲۷۰ مخاطره در کشور رخ داد که ۲۴۰ مورد آن در چهارمحال و بختیاری بود.

جزایری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری با وسعت ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع و جمعیت ۹۴۸ هزار نفر، به دلیل شرایط اقلیمی خاص، از پرمخاطره‌ترین استان‌ها و در رتبه ۲۱ کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: تصادفات جاده‌ای از مهم‎ترین مخاطرات سلامتی و عوامل مرگ و میر در کشور و چهارمحال و بختیاری است که سال گذشته ۲۱۱ مورد تلفات در این استان بر جای گذاشت.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در سال ۹۷ همچنین ۵۷۸ نفر در چهارمحال و بختیاری بر اثر تنفس گاز مونوکسید کربن راهی بیمارستان‌ها شدند که هفت نفر آنان فوت کردند.

جزایری، آموزش و توسعه خدمات سلامت را از مؤثرترین راهکار‌های کاهش مخاطرات بیان کرد و افزود: در همین راستا طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار امسال، به صورت کامل در استان اجرا می‌شود.

وی با بیان استمرار طرح پزشک خانواده در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: هم اکنون تمامی مراکز خدمات جامع سلامت در استان تحت پوشش این برنامه هستند.

جزایری یادآور شد: همزمان با هفته سلامت امسال، سه مرکز خدمات جامع سلامت و یک خانه بهداشت در لردگان، سه مرکز خدمات جامع سلامت در بروجن، یک مرکز خدمات جامع سلامت در شهرکرد و تعدادی خانه بهداشت در دیگر نقاط استان افتتاح خواهد شد.

به گفته وی؛ کمپین شهروند سالم نیز برای آموزش خود مراقبتی در حاشیه شهر‌ها و پارک‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد راه اندازی شده است تا افراد، اطلاعات لازم برای حفظ و ارتقای سلامت را از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کنند.

اول تا هفتم اردیبهشت به عنوان «هفته سلامت» نامگذاری شده است و برنامه‌های امسال این هفته، با شعار «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ز

تمامی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش پزشک خانواده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار