راهکارهای مقابله با ناامیدی در آیات و روایات

در این مطلب نکات بسیاری مفیدی را درباره نحوه مقابله با یاس و نا امیدی خواهید آموخت .

راهکارهای مقابله با ناامیدی در آیات و روایاتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داشتن جرئت برای تغییر کردن، یکی از پیش‌نیاز‌های موفقیت است که توجه کمتری به آن می‌شود. هفته‌های گذشته درباره اراده و مهارت به عنوان دو بال اصلی برای پرواز به سمت موفقیت، نکات مهمی مطرح شد و این هفته بر اساس روایات و آیات از پیش‌نیاز‌های دیگری برای تغییر سخن خواهیم گفت.

ضروری‌ترین اصل برای تغییر کردن

وقتی با افرادی که به هر دلیلی در زندگی، شغل یا در راه رسیدن به یک هدف شکست خورده‌اند، صحبت می‌کنیم و به آن‌ها مژده رسیدن به اهداف‌شان را می‌دهیم به شرطی که کمر همت را ببندند و از شکست‌شان درس بگیرند، با تعجب می‌گویند که رسیدن به اهداف با توجه به شرایط ما غیر ممکن است. امام‌علی (ع) در همین باره می‌فرمایند: «بزرگ‌ترین بلا، ناامیدی است». (منتخب المیزان الحکمه، باب ۴۱۷، ص ۶۲۰) ضروری‌ترین اصل برای تغییر کردن و رسیدن به اهداف، این است که باور کنید شما می‌توانید با تلاش و پشتکار، موفق شوید. از لحاظ علم روان شناسی، هرچقدر شما به آینده تان امیدوارتر باشید، شانس تان برای رسیدن به شرایطی بهتر بیشتر می‌شود. امام علی (ع) در همین باره می‌فرمایند: «خوش بینی اندوه را کم می‌کند و از افتادن در بند گناهان می‌رهاند.» (منتخب المیزان الحکمه، باب ۲۶۱، ص ۲۵۳).

شکرگزار داشته‌هایتان باشید

برای تغییر کردن و بهترین شدن، باید به اهداف توجه بیش از حد داشت. افرادی که دوست دارند تا رنگ موفقیت را در زندگی شان ببینند، چند توصیه را باید جدی بگیرند: همنشینی با انسان‌های موفق و کمک گرفتن از آن ها، رفت و آمد با افرادی که در زندگی قادر به رسیدن به اهداف‌شان هستند و مشورت کردن با افرادی که در همه احوالات، شکرگزار و سپاس گزار خالق یکتا و مدبر امور هستند. امام علی (ع) می‌فرمایند: «هنگامی که خداوند به بنده‌ای نعمتی دهد و بنده در دل، شکر نعمت را بگذارد، پیش از آن‌که سپاس گزاری از آن را به زبان آورد، مستوجب افزایش نعمت می‌شود.» (امالی شیخ طوسی، ص ۵۸۰)

هر امیدواری جوینده است

هیچ وقت به خودتان نگویید که نمی‌شود. همچنین نباید به دیگران اجازه دهید که شما را از ادامه تلاش‌تان باز دارند یا به شما بگویند: «خوب نیستید و نمی‌توانید موفق باشید.» نباید اجازه دهید که حرف‌های دیگران، شما را غمگین، مایوس و ناامید کند. شما نباید در راه رسیدن به موفقیت خسته شوید و وقتی وارد مراحل سخت شدید، نباید زبان به شکایت و سرزنش خود و دیگران باز کنید. امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر امیدواری جوینده است و هر ترسویی گریزان است.» (منتخب المیزان الحکمه، باب ۱۵۶، ص ۲۳۰)

به آخر خط رسیدم، معنا ندارد!

اگر سختی نکشید و از پس مشکلات برنیایید، هیچ اتفاق مثبتی در زندگی شما نخواهد افتاد و در مسیرتان برای تغییر کردن، به سر منزل مقصود نخواهید رسید. در بعضی از مواقع شاید افراد بگویند که به آخر خط رسیدند و دیگر توان ادامه مسیر برای رسیدن به هدف‌شان را ندارند. اگر این افراد به خود و توانمندی شان ایمان بیاورند، خیلی زود متوجه خواهند شد که می‌توانند زندگی را آن‌گونه که بخواهند، بسازند. امام علی (ع) می‌فرمایند: «پیروزی با دور اندیشی و اراده پایدار به دست می‌آید.» (منتخب المیزان الحکمه، باب ۹۹، ص ۱۴۶)

نکته: برای نوشتن این مطلب از کتاب «جرئت تغییر داشته باش» نوشته «رسول ابراهیمی آبشور» استفاده شده است.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

بزرگ ترین بلا ناامیدی است

برچسب ها: دانستنی ها ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار